Jag tänker sätta upp en kabelkanal typ "ellist" i hörnet mellan vägg ock tak. Dock rör det sig om c:a sju meter (helt utan avgreningar) och så långa finns ju inte. Så hur skarvar jag snyggt?
 
Har du kanaler med löst lock så sätt kanalskarven och lockskarven på olika ställen
 
Jag har en liten geringslåda avsett för modellbygge samt en pytteliten dragsåg. Jag gerar kanalerna 45 grader från framsida till baksida samt ser till att lockskarven hamnar någon annan stans på kanallängden. Det blir en helt osynlig skarv.

Om man gerar kanalerna på en raksträcka så syns skarven mindre än om dom bara ligger kloss i varandra.
 
Eller så köper du skarvstycken och sätter i skarvarna
 
Lägg latex i skarvarna, brukar bli ganska snyggt.
 
elmont skrev:
Eller så köper du skarvstycken och sätter i skarvarna
Var kan jag som "vanlig människa" köpa sådana?
 
Tex.Thorsmans kanaler med tillbehör kan du köpa hos elektroskandia om du betalar med kort, likaså deras övriga sortiment.
 
Börjar man med kanalen från höger till vänster så kör man locken tvärt om, så löser sig skarven automatiskt. Men att skarva på nåt speciellt sätt på en raksträcka, nä det har jag aldrig gjort, möjligtvis dessa speciella skarvar, som även finns som hörn m,m till olika fabrikat. jag använder mest thorsman. monterat 20m senast idag.
 
Om du inte skall ha för bred kanal så finns det list att köpa på rulle, upp till 15m långa.... Ser helt ok ut, men är väll inte så bra om man skall öppna och stänga för mycket.
 
fast den kanalen e jävlig å montera tycker jag!
 
Jo jag håller med dig Eyeball, den är aldrig ett första val när jag är ute hos kund. Men brukar stå i bilen om man råkar ut för en akut kanal kris ;)
 
pnilz1 skrev:
Lägg latex i skarvarna, brukar bli ganska snyggt.
Brukar använda mycket latex när jag sätter lister och kanaler. Blir snyggt när man får bort skarvar och glipor mellan kanal och vägg/tak. Blir faktiskt snyggare med latex i en skarv än ett skarvstycke.
 
Hur gör man med latex och var köper man sånt?
 
Varför hålla på och "kladda" när det finns färdiga skarvar och hörn ??????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.