Hej,


har sett att detta är en klassisk fråga i detta forum, och även jag behöver hjälp med samma sak!

Vad är det för spänning i min spis?

Den nuvarande spisen är en lite äldre modell med fyra vanliga plattor. Jag vet att:

  • På baksidan av spisen står det "elementspänning 380"

  • Enligt listan bredvid proppskåpet har spisen 3 säkringar om 16amp.

  • Väggkontakten bakom väggen är en 4+1 perilex, men på stickkontakten från spisen finns bara 3 av 4 runda pinnar på plats (plus jorden i mitten)

Kan vi räkna ut vad jag ska ha från ovanstående? Eller måste jag gå och köpa en spänningsmätare?

Vore mycket tacksam för hjälp!
 
Det är en trefas-spis, 400V. Det står 380 på spisen eftersom trefas förr i tiden var 380V.
 
Din nuvarande spis behöver ingen nolla, därför saknas stiftet för nolla i stickproppen.
Då VET man inte om nollan finns i uttaget, då måste man mäta och veta hur man ska mäta.

Protte
 
Hur gammalt är huset?

När det sitter ett perilex uttag så skall det vara fullbestyckat. Tyvärr kan man inte alltid lita på att det har nolla framdragen. Detta gäller oftast i installationer som ursprungligen var för fast inkopplad 3 fas spis. Någon har sedan monterat ett perilexuttag och i den del fall fuskat.

Jag tror att om uttaget är monterat när huset byggdes, dvs i hus byggda från slutet av 70 talet (så vitt jag vet, men kanske tom från slutet av 60 talet), så borde man kunna lita på att det är korrekt utfört.
 
Hej,

Jag skruvade upp uttaget igår, och det var svårt att se pga att det är ett vägginfällt uttag, men jag kunde i alla fall konstatera att där går en gulgrön tråd till jorden och en blå till N.

Eftersom detta såg rätt ut lånade jag min kompis multimeter, och har nu mätt upp (lite drygt) 400V mellan alla tre faserna, ca 230V mellan varje fas och N samt mellan varje fas och jord, och slutligen 0 mellan N och jord.

Nu borde jag kunna konstatera att jacket är "rätt", dvs att jag har trefas 400V *MED* framdragen nolla? Kan jag vara säker på det och köpa spis nu?

Tusen tack för hjälpen, Ni kunniga!


PS: Kan jag nu köpa vilken spis som helst till det här? Eller måste det vara en 400V?
 
Redigerat:
Jag lämnar öppet för fel i mitt svar då jag inte kan el.
Men jacket borde vara rätt om det inte är byglat mellan nolla och jord. Om det är byglat kommer det att fungera lika bra fortsättningsvis men det är en felaktig och inte tillåten metod.
Dock tror jag inte att det är så i ditt fall.
 
Mät resistansen mellan jord och nolla i kontakten. Den skall vara noll. Nu verkar spänningen indiker att nollan är kopplad, men man kanske kan mäta en gång till.
 
Det kräver en lågohmmeter. Är resistansen 0 eller mycket nära 0 så kan nolla och jord vara fuskbyglade i uttaget. Man bör mäta upp en resistans på sådär 50-200 mΩ för att kunna sluta sig till att det är separata ledare från centralen. Närmare bestämt ska man mäta upp ca 15 mΩ * L där L är sträckan från centralen (och med 2.5mm²). Men denna resistans kan om man har otur komma ifrån dålig kontakt...
Finns det JFB i centralen så kan man också bryta JFBn - då skall kontinuiteten mellan nolla och jord försvinna.
 
I mitt fall var resistansen väldigt hög, eftersom den blåa tåten ej var inkopplad i andra ändan. Det är sådana grejer man kan upptäcka. Att mäta för att se om det är fuskbyglat eller ej genom att mäta milliohm är inget jag skulle ge mig in på.
 
Hur många har påträffat en fuskbyglad nolla i ett perilexuttag? Jag hoppas att det inte är speciellt frekvent.
 
Hoppar in med 2 andra frågor;
Spelar fas-följden någon roll i en spis?
Spelar fas-följden någon roll i en nyare 2fas induktionshäll?
 
Nej
Nej

P
 
Uppföljning: Spisen jag köpte till slut råkade vara en 400V trefasare som inte heller krävde nolla (3 piggar plus jord i Perilexen), den kopplade jag in och den fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.