Hejsan!

Jag undrar över det här med att bygga in badkaret i en "kakellåda"?

Hur bra är det? Min spontana tanke är att man slipper städa under badkaret, för det är bland det äckligaste jag vet... Men är det verkligen så? Slipper man det, eller skall det finnas någon slags lucka i kaklet så man ändå kan komma åt under?

Vad skall man tänka på? ???

Tacksam för svar och erfarenheter, goda och dåliga.

//Helena

 
Du ska ha en lucka för rensning av avloppet och inspektion.
 
Samt för ventilation.

Om du tycker att det är äckligt att städa under badkaret ska du snarare ha ett badkar utan sidor. Då tar du upp det lilla som kommer där varje gång du städer badrummet - då hinner det aldrig bli äckligt. :p
 
Hej!

Jag kaklade förra året in ett badkar med hjälp av en typ av skivmaterial som tål fukt och är mycket lätt och starkt. Kommer inte ihåg vad den heter, men den finns på en del byggvaruhus (tex Ekesiöö i Bromma).

Badkaret är ett rektangulärt Gustavsberg Oberon (utan bubbel/massage och fronter). Karet står nu mot vägg på tre sidor och har fått en inkaklad front med en inspektionslucka som sitter så att vatten i badrummet också kan rinna in till golvbrunnen. Har även kaklat in en avställningskant på två av sidorna av karet.

Skivmaterialet jag använde var mycket lättarbetat då det går att skära med kniv, vilket medger att man enkelt kan "skapa" den inbyggnad man tänkt sig. Bitarna sätter man ihop med ett starkt lim. När man är klar med detta är det "bara" att fästa kaklet med fix direkt på skivan och sedan foga.

Resultatet blev (om man får säga det själv 8)) mycket bra, trots att jag inte gjort det förut. Upplever inte heller något "äckel" under karet efter ca ett års användning.

Lycka till! :)

/Patrik

 
Jag vill också ha inbyggt badkar! Och jag har undrat hur man gör.
Fäste du inkaklingen mot väggarna, patwad? Hur i så fall?
Har du inga bilder att visa?

/EB
 
Hej EB,

Jag byggde en typ av konsol och limmade mot golvet/väggen (med ett starkt montagelim) för den inkaklade avställningskanten.
Efter att kanten var klar satte jag dit karet och sågade till en skiva som passade under framkant på karet med fastlimmade stödkonsoler på varje sida.
Efter kakling av fronten fäste jag det hela med silikon (fronten går alltså att ta bort).

Info om byggskivan (LUX  ELEMENTS) finns på  www.kgcverktyg.se/v2/showpage.asp?page=lux_1. Jag köpte skivorna på Ekesiöö i Bromma.

Bild-> http://hem.passagen.se/patwad/DSCN7847.JPG

/Patrik
 
Charlie,

Jag vet inte hur man brukar göra, men jag har bara en golvbrunn och ett hål (med ett "galler") i karets inkaklade front som gör att vattnet kan rinna in till golvbrunnen.

/Patrik
 
Tack för infon, Patrik.

Men nu har jag nya frågor....
Vad är konsolerna gjorda av?
Och hur starka är de där skivorna? Om det blir en hylla vid sidorna av badkaret för att rummet är så brett, kan man sitta eller kliva på den utan att den går sönder?

/EB
 
EB,

Jag använde skivorna (LUX ELEMENTS) för att bygga konsolerna/kanten runt karet. Skivorna finns i olika tjocklek och som jag förstår det är de starka nog för att bygga trappsteg, hyllor mm som man kan stå/sitta på.
Se på KGCVerktygs web-site för mer exempel och info.

/Patrik
 
Om inte badrummet redan existerar kan man ju alltid göra som i gamla badrum med inkaklat badkar, lägga brunnen utanför kaklet.
 
Jag har ett inkaklat bubbel kar.
Golvbrunnen ligger strax innanför inspektionsluckan, med en glipa nertill på luckan så annat vatten kan rinna in till golvbrunnen.
Glöm inte att täta skarven med silicon mellan kar och kakel på ovan sidan, annars sipprar det ner vatten där när man badar och det blir äckel-päckel med tiden! ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.