Är jag så pantad att jag inte begriper reglerna.

Vid kakel i badrum säger ju alla att reglar ska sitta på cc30 Men vart står det?

Läser man branschkraven ifrån GVK fattar jag som man inte behöver regla om? http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2011Februari.pdf sidan 17

Jag har 225 reglar och mindre än 420 mellan stöden. Räcker det med att lägga på skivor å limma enl beskrivning.
 
Det man ska uppnå är en böjstyvhet som motsvarar 300cc mellan reglarna vilket man antingen gör genom att fälla in reglar på 300cc eller sätta dubbla lager gips på 600cc...

De är likvärdigt om man sätter OSB el. plyfa på 600cc och sedan en enkel våtrumsskiva utanpå detta för att uppnå likvärdig böjstyvhet.

Det står bl.a lite om detta i branschreglerna på sidan 9...

http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

Det handlar alltås lite om vilka typer av skivor man väljer att använda så man ska kontrollera med skivleverantören vad de kräver.
 
Jag har golvspån, gammla fallskivan 22mm den med. ett lager limmat golvgips flytspackel matta å sen kakel. borde väll räcka eller?

Har problem med anticimex som säger att man ska regla 30x30 för bärigheten skull inte för styvheten. men jag kan inte hitta detta varken hos BKR 2007 eller GVK
 
De syftar nog på samma sak...

Men golvgipset är ju inte godkänt i konstruktionen egentligen... ;)
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
De syftar nog på samma sak...

Men golvgipset är ju inte godkänt i konstruktionen egentligen... ;)
Snart inte golvspån heller;)
 
Nä, exakt tank.... haha...

Snart är det bara godkänt att duscha utomhus året om... :wow:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nä, exakt tank.... haha...

Snart är det bara godkänt att duscha utomhus året om... :wow:
Förmodligen kan man inte va säker ens på det :D kan komma att krävas tätskikt mot gräsmattan :p
 
Jeken85 skrev:
Jag har 225 reglar och mindre än 420 mellan stöden. Räcker det med att lägga på skivor å limma enl beskrivning.
Ditt golvbjälklag ligger strax utanför byggnormerna. Jag skulle förstärka. Se t ex dimensioneringstabeller från Träguiden.
 
Lånar tråden.
Har ett antal spånskivor kvar. Får man lov att ha dessa numera under våtrumsgips?
Vill inte kasta dessa.
 
kamilenski skrev:
Lånar tråden.
Har ett antal spånskivor kvar. Får man lov att ha dessa numera under våtrumsgips?
Vill inte kasta dessa.
Du får lov, men jag hade hellre satt OSB eller ännu hellre plyfa...

Spån är ju betydligt porösare och att sedan skruva saker i spån är inte heller så bra som med OSB eller plyfa.

Men som sagt... du får lov att använda dem...
 
Lånar också tråden lite. Jag hade tänkt spika råspont bakom gipset, nu när man får det. Men eftersom jag ska måla tätskiktet följer jag måleribranchens våtrumsregler. Och i de så anses naturligtvis att träbaserade material i väggar är olämpligt. Ligger de efter i sina regler tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.