Inför strykningen av den nya panelen till sommaren står vi mellan två typer av färger.
Jotun demidekk optimal som bevisligen är en mycket bra färg. Detta är en sk. alkydoljemodifierad akrylatfärg. Vårt andra alternativ är Beckers Perfekt Akrylat som skryter om 15 års målningsintervaller mm. Båda har vad jag vet fått fått bra betyg i de tester jag hittar på nätet. Den lokala färgaffären rekomenderar skarpt beckersfärgen, medan bekanta avråder från sk plastfärger...

Någon som vet mer ingående vad vi bör välja?
 
Hej Johan,

Något att tänka på är att de flesta färgaffärer säljer färg från en färgtillverkare, och rekommendationen man får är då "färgad" av detta.

När dina bekanta avråde från plastfärg (akrylat) så kan du ju fråga varför de tycker det. Tidigare så målade många med akrylatfärg utan att grundmåla, vilket inte var speciellt lyckat. I dag kör man alltid grundmålning före man målar med akrylat.

När det gäller val mellan Beckers Perfekt och Demidekk Optimal så står vi själva inför samma val. Jag har inte hittat någon oberoende källa som talar för varken eller. De ligger ungefär på samma pris också. I vårt fall så känns det som att den lokala återförsäljaren av Beckers är mer engagerad och serviceinriktad, vilket kan spela viss roll i vårt fall.

Lycka till med ditt val.
 
Hej en liten fundering. :)

Tänlte att jag kunde slänga in en joker...

Vi är i uppstart av bygge ock kommer till 99% säkerhet att välja slamfärg, typ Falu rödfärg... Det är en färgtyp som jag tycker är alldeles för underskattad. Den kanske behöver målas om oftare men med betyligt mindre arbetsinsats...

/Peter
 
En nackdel med slamfärgen är att den färgar av sig, dvs om man lutar sig mot väggen får man färg på sig. Kan ju vara ett mindre problem men värt att tänka på......

/Gojan
 
Hej!

Jag får väl anses "färgad" eftersom jag talar för vad jag använder.

Hursomhelst så har vi under mer än 30 år målat både sommarhus och bostad med Demidekks produkter. Jag kan bara säga att jag är helnöjd. Målar också om med ca 15 års intervaller, men inte p.g.a. att färgen är dålig. Det är istället pigmenten som har blekts. Nu hör till saken att vi har målat fasaderna med oljetäcklasyren och jag har inte så stor erfarenhet av optimalen förutom att jag just nu håller på att måla om fönstren med optimal fönsterfärg.

Jag kanske till och med kan få ut mer än 15 år mellan intervallen med ett experiment som jag just nu provar på ett par brädor. Jag har strukit dem med rå linolja och balsam-terpentin med en gnutta antimögelmedel eftersom linoljan under vissa omständigheter kan bildas mögel på. Jag strök dem för ett par månader sedan och de ser väldigt fina ut ännu.

Beckers är säkert ett bra val, men varför ge upp ett vinnande koncept?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.