Undrar en sak ?
Bor i typ kedjehus o har en uteplats på ca 5.5 m till grannens yttervägg. Uteplatsen är 10 m lång som huset o 5,5 m bred.
För 2 år sedan så dränera ja om mitt hus, o pga att ja har hörn tomt behövde ja ej gräva på någon grannes tomt.
Nu till problemet!
På min uteplats har ja byggt uppreglad altan 10x5.5m dikt an mot grannens husvägg, Om nu han ska dränera om så måste han in på min uteplats med grävare för att fixa till sin husvägg.
Så ja undrar vem ska stå för rivandet o uppbyggandet kostnaden av min altan igen på ca 50Kvm när dräneringen skall utföras.
Grannen ville inte dränera om i samma veva som jag utan ska sälja istället. ( gammal man)
Nu har jag köpt loss tomten från kommunen men det löser ju ändå inte problemet vem som ska stå för kostnaden av rivning uppbyggning av altanen igen.
Hoppas någon har haft samma problem o vet svaret ??
Mvh Fundersam:)
 
Första frågan är ju om dte finns ngng sorts servitut som reglerar grannens rätt att inkräkta på din tomt med sin dränering. OM det finns ett sådant servitut så kan det beroende på vad som står i det finna reglerat vad du får göra ovanpå grannens dränering.

Om det inte finns något skrivet så känns det ju ganska självklart att grannen skall stå för alla kostnader för att återställa din fastighet.
 
I kedjehusområden brukar det finnas reglerat i detaljplanen vad som gäller i fall med arbeten och byggnationer i tomtgräns. Har du kollat vad som står där?

(Och denna diskussion bör flyttas till juridik-forumet)
 
Flyttat och slagit ihop :)
 
Det enda som ja läst är det som står i tomträtts pappren. Där det står att grannen skall ha tillgång för ev yttre underhåll mm mot sin vägg. målning, hängrännor mm. Är lite skillnad att gräva upp hela min uteplats, Mannen är 75 år o ja vet att han har mätt i sin källare o har fukt. Så nästa som köper måste nog omgående dränera om, sitter liksom låst man vill ju inte bygga tak glasa in sätta belysning mm om ja nu måste riva hela altanen inom 2 år igen ...
 
timmelstad skrev:
I kedjehusområden brukar det finnas reglerat i detaljplanen vad som gäller i fall med arbeten och byggnationer i tomtgräns. Har du kollat vad som står där?

(Och denna diskussion bör flyttas till juridik-forumet)

Har inte kollat detaljplanen,men även om ja inte byggt altan så kunde ja ju lagt sten, plattor, planteringar. saken är den att ja fundera på om ja skulle bygga altanen så ja kunde ta bort ca 2m mot hans hus, men insåg ganska snabbt att han behöver hela ytan för att kunna komma in med grävare, minidumper pga hans takfot som sticker ut samt att vi har lera sten som bara rasar o rasar.
kostnaden som ja byggde altanen för var ca 30 000 inklusive allt.
Man vill ju inte börja tjafsa med nya grannen direkt.
Pratade med kommunen o han kunde inte svara han heller på vad som gäller.
 
Redigerat:
Jag skulle tro, med betoning på tro, att ungefär följande gäller:

- Att det är en fd tomträtt spelar ingen direkt roll. Förvisso finns det som du skriver regleringar i tomträttsavtalet. Med all sannolikhet har motsvarande bestämmelser överförts på era respekvive fastigheter/tomträttsinnehav i fastighetsbildningsprocessen.

- Rättigheten att komma åt att dränera om är nog giltig. Formuleringen "yttre underhåll" gör att man kan anta att avsikten med skrivelsen var att även sådant som dränering skulle ingå. Ganska logiskt om man tänker efter. Alternativet att man inte hade den rätten skulle ju skapa mycket stora problem och stora samhällskostnader (tvister, lantmäteriförrättningar, egendomsskador etc.). Sådan här reglering brukar vara rätt så pragmatisk (så länge inte två civilrättsliga parter hittat på något, då kan ju vilket tok som helst uppstå).

- Jag skulle gissa att rättigheten till åtkomst även innebär att inkräktaren ska ombesörja och bekosta alla åtgärder och all återställning som krävs pga åtgärden. Alltså att rättigheten innebär just en tillträdesrätt, men ingen ekonomsk rätt. Dvs att du inte ska påverkas negativt av grannens omdränering.
 
Hemmakatten
Vi har bott i kedjehus och radhus tidigare. Där fanns det i detaljplanen utsagt ett utrymme på granntomten som var tvunget att vara "fritt" från trädäck o annat.
 
Ja, jag förutsatte att TS får bygga sin altan som angivet. Men självklart kan det ju finnas sådana restriktioner också. Glömde det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.