Försöker komma fram till om jag har en bärande vägg mitt i huset eller ej. Funderar nämligen på att ta bort ca 1,5 m av den för att få en öppnare planlösning.

Det som kan betyda att den inte är bärande är hittils:

* Väggen är inte tjockare än andra väggar, varken på ritningen eller i verkligenheten.
* Takstolarna är av typen fackverk (självbärande?). http://www.timmele.com/pics/takstolar/fackverk_takstol.jpg


Frågan är om det finns fler sätt att luska ut detta eller om man måste ta hit någon som kan räkna på det? Huset är byggt -65.
 
Allra säkrast är såklart att ta dit en sån där ingen-gör. Men det kan ju finnas ngn här som vet. Kan du beskriva lite mer vart väggen står. Bilder är bra!
 
Bifogar ritning där jag markerat väggarna jag skulle vilja ta bort. Frågan gäller såklart den väggen som står mitt i huset.
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det två våningar eller bara vind, ser ut som en trapp är inritat.
 
Det är källare under och vind ovanför våningen på ritningen.
 
Tycker den har alla tecken på att vara bärande. Men en liten balk löser alla dina problem :)
 
Jag är ingen expert, men jag håller med föregående talare. Ser absolut ut som en del av hjärtväggen. Men det borde inte vara svårt att byta ut den mot en balk.
 
Ser ut som det ja, men det verkar faktiskt inte vara ovanligt med självbärande takstolar. Dock kanske inte på 60-talet?
En balk med en pelare på var sida då antar jag? Eller kan man fästa balken i murstocken på ena sidan kanske?
 
Bärande eller ej, ej lätt att säga, men om du river väggen ser du ju om det är en balk i övre änden av väggen eller att regelavståndet är tätare än övriga väggar. Om så är fallet skulle jag lägga balken på vindan och hängsla upp takstolarna i den så slipper du ha balken synlig på insidan = snyggare tycker jag.
 
enSAM skrev:
Bärande eller ej, ej lätt att säga, men om du river väggen ser du ju om det är en balk i övre änden av väggen eller att regelavståndet är tätare än övriga väggar. Om så är fallet skulle jag lägga balken på vindan och hängsla upp takstolarna i den så slipper du ha balken synlig på insidan = snyggare tycker jag.
Det verkar ju riktigt smidig om man kan sätt balken uppe på vinden. Har läst om det tidigare men uppfattade det som en fusklösning. Är det ett vedertaget sätt att växla av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.