Hej!
har ärvt ett valnötsfanérbord som jag tänkte "snygga till".
IMG_2757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underredet är fult som f-n /dessutom målat/ och skall inte vara med men som tavla på väggen skulle denna sitta som en smäck!
IMG_2759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock ser det inge bra ut... Det är lackat och polishat och gud vet vad!
IMG_2760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och fanérdjupet är jag lite osäker på.

Hur får man till en "salsgolvs-spegel-finish" på en dylik skiva?
Slipar man bort och lackar om?
"Kem"-ar man bort det mer en kul kemikalie som får håret att krulla sig? :) och därefter lackar om.
Bonar man det med golvpolish?
Vad gör man?

tacksam för svar och tankar
//anders
 
Det är lackat med shellack eller cellulosalack. Om du bestämt dig för att ta bort lacken kan du prova i en hörna. Man börjar att prova med det snällaste lösningsmedlet. I det här fallet alkohol. Om inte det funkar provar du med cellulosaförtunning. Ett bra sätt att lösa en yta är att dränka in ett lakan med lösningsmedel och lägga det på skivan som får dra någon eller några timmar. Håll koll så att det inte ligger längre än nödvändigt. När lacken är mjuk så sicklar du av den med en skarp sickel. Sedan får du sandpappra ytan fin när skivan är torr igen. För hand så att du inte går igenom faneret,

Detta om du ska lacka om det helt och hållet med något modernt (skit) om jag får säga vad jag anser om det. Men det kan ju bli fint ändå! Alla behöver ju inte vara fundamentalister (som jag, ibland). Själv skulle jag fixat till det enligt nedan.

Efter vad jag kan se på bilderna tycker jag inte det ser så förfärligt nergånget ut. Jag tycker också att det ser ut att vara en shellacklösning. Cellulosan brukar torka och spricka lite. Med lite träning är det lätt att shellackbona och inte så jobbigt, tar lite väntetid i anspråk bara. Blanda shellackflingor med sprit (T-sprit om du inte har tillgång till ren 96%). Man blandar först en tjock stamlösning och sedan spär man en brukslösning av den. Ta en ullstrumpa och fyll med bomullstrassel. Badda i lösningen och mjuklanda och mjuklyft sudden mot ytan i långa rena drag. Gå över ytan i träriktningen. Vänta lite fortsätt, vänta lite osv. Lägg på några lager och fortsätt nästa dag. Med lite träning har du snart en fin sidenblank yta. Det går även fint att shellackbona ovanpå cellulosalack. Anledningen till att man ska vänta när man dragit är att det inte kommer att torka ur annars.

Tyvärr har jag inte blandningsförhållandena här nu. Hoppas någon annan kan hjälpa till med det. Shellack kan du köpa t ex här:

http://www.fine-tools.com/shellac.html

Lite mer info här:

http://www.linoljefarg.se/Linoljefarg/schellack.htm

hittade en handledning som beskriver polering här, lite svårare än boning, men blandningen är densamma:

www.stsf.org/arkiv/ToT/Ytbehandling_av_tra_med_Shellack.pdf
 
ÄNTLIGEN!
Efter en tshirt, T-röd, färgskrapa och 100-240 papper är nu den rena fanéren len som en barnrumpa.
Blev betydligt ljusare.
Kommer förmodligen lackas med ngt modernt skit i många lager med slipning emellan.
 
Redigerat:
Du kan ju annars använda just chellack, det är ganska lätt att jobba med och det blir väldigt snyggt ! Fråga någon handlare som säljer just chellack så kan dom ge vägledning.
 
...det är ett ALrotsfanér.:blushing:
Bild på ett nedslipat sådant.
IMG_3222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stegade iväg till den lokala färghandeln.
Fick en burk i näven "denna skall du ha"
Dagen efter:
IMAG0082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bilden skämtar inte.
Lacken bubblade och flagnar av. I gulnande sjok som inte sitter i träet alls.
Flagorna är samfärgade.
IMAG0085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Capacryl Möbellack 40, vattenbaserad (glanstalet kan vi ta i en annan tråd för detta gav mig en chans att ändra mig :D)
Men detta är TRAGIK!
Naturligtvis uppför sig lacken /burken exemplariskt i butik.

Tid mellan T-röd och slipning: 0-24h
Tid mellan sista T-röd och start lackning 3-4 dygn.
Temperatur /garage/ 12 grader typ.
Att T-röden skulle vara "kvar" i träet ser jag som näst intill omöjligt, det dunstar ju om man glömmer kapsylen...
Fel på lacken: uteslutet.
Kan t-röden reagerat på något spännande i träet/fanerlimmet?
Kan lacken löst något i fanéret?
Kan lacken löst något i fanérlimmet?

===
Om jag nu vill ha en sån där "vingummi" tjock 100% transparent go djup lack.
(läser jag då innantill nedan och gör ;))
Eller vad gör jag?
Jag verkar ju ha fått ALrotsgudarna mot mig.
 
...en keramikhällsskrapa
till verktyget nummer ett.
Det gick att hyvla bort lacken....
Lacken låg liksom ovanpå.

Så, efter en timme är den mesta lacken borta och jag har väl 1-2timmar till med finslipning innan saker ser ut som de gjorde innan den vattenbaserade lacken.

Vad tror ni - är det chellack som gäller?
Många lager, transparent och med tjocklek?
 
Jag hade gått på med många lager schellack istället som du säger, blir mycket vackrare än vattenbaserad lack tycker jag. Hade också lagt ett par lager med kokt linolja innan schellacken också för att skapa lite mer djup. Är en väldigt vacker faner tycker jag och med schellack och linolja kommer du närmare originalets utseende. Hade inte valt en transparent schellack utan en färgad och sedan avslutat med att vaxa för lite mer motståndskraft. Sven_snickare gav ett jättebra utförligt svar om metoden, har du inte jättehöga krav på en perfekt spegelblank yta så funkar det att pensla ut schellacken också, men en riktigt fin pensel får man en blank yta med lite mer liv i.

Jag har använt följande flingor med färgen "lemon 1" (bärnstensliknande) från Slöjddetaljer och det har funkat bra, schysst pris också, blandade med t-röd istället för recto-vätskan:
http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=1164

Fördelen med schellack är att du kan pensla ut 2-3 lager om dagen med några timmars mellanrum och bygga upp ett så tjockt lager som du vill, du behöver bara slipa med #0000 stålull mellan strykningarna. Se bara till att det är minst 20 grader i rummet, kan vara därför din första lackning fallerade. Om det står att torktiden mellan lackningarna är 24 timmar på burken så brukar det vara vid 23 grader och 50% luftfuktighet. Om du nu lackar i ett garage som är 12 grader och om du har otur kanske 70-80% luftfuktighet kan torktiden blir minst 3 dagar. Kanske var därför inte första lagret band mot träet.
 
Om du förseglar ytan med shellack 2 lb. cut (ca 250 g per liter sprit) så kan du behandla med vad du vill sedan. Märk att du skall använda en avvaxad shellackkvalitet. Gärna en blekt om du inte vill ha så mycket av den bruna tonen. Det finns på fine-tools.com
 
mattiasp skrev:
Om du förseglar ytan med shellack 2 lb. cut (ca 250 g per liter sprit) så kan du behandla med vad du vill sedan. Märk att du skall använda en avvaxad shellackkvalitet. Gärna en blekt om du inte vill ha så mycket av den bruna tonen. Det finns på fine-tools.com
När det gäler shellack oroar jag mig för den färgade alkoholen. Kan man hitta ofärgad alkohol till rimligt pris någonstans?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.