hej jag ska koppla in en 100 liters varmvattenberedare till sommaren,hur ska man koppla,jag har idag en calmarpanna v33,med 3 st 500 liters acktankar,varav en tank sitter det en varmvattenberedre i,beredaren går att koppla på både 3 fas och 220 volt,behöver man några avstängningsventiler då jag inte ska elda på sommaren.
 
Kan du inte sätta in en elpatron i acktanken istället ?
 
Krilleman
Alternativt seriekoppla...
 
jag har elpatron o kan endast stänga av 1 tank,så jag måste värma upp 1000 liter vatten på sommaren då o den drar så mkt ström
 
Krilleman
Sätt i beredaren efter acken med innan förbrukarna. Då går inte elpatronen när du eldar. Men 100L är lite väl stor då, ytterligare ett alternativ är att koppla in den med T-rör och lite ventiler så du kan välja var du vill bereda ditt varmvatten...
 
Rinkaby rör har en finurlig vvb som man kan koppla till sitt system den heter NIBE PCU-EL 100 liter ta en titt på den. Jag har gjort en annan lösning där jag har kopplat en liten ack på 150 liter som förvärmer vv innan det går in i vvb på 200liter funkar mkt bra, på sommaren eldar jag inte utan kör endast 750 liter med plansolfångare på 16kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.