Någon som målat med Beckers Perfekt utevit? Vi ska måla med akrylaten halvmatt. Nyans på vit har vi dock svårt att bestämma. Har varit inne på 0502Y och 1002Y men hade helst velat haft något mellanting. På Beckers såg utevit fin ut. Såg den sedan uppmålad på ett hus och där var den ganska gul. Men är den egentligen inte lite vitare än 0502Y?? Egentligen hade vi velat ha lite grått i...men det vet jag inte om det är något alls i Beckers utevit. Någon som har svar på min fråga eller som målat hela sitt hus i Beckers utevit?? Kanske kort?
 
jag har frågat på en beckersbutik och de säger att uteviten motsvara 0502y
 
B
den vita färgen kommer bli smutsig. en vecka kanske den håller sig vit
 
Konstigt...vi var på en Beckersbutik idag och de där sa att den inte motsvarar 0502-Y. Han visade receptet och det var inte samma. Han sa att uteviten var vitare....den hade mindre både av svärta och oxidgul...

Byggar Henke: Har du sett Beckers Utevit? Alltså den är ju inte helt vit utan den är ju bruten. Är det om en färg är helt vit som du menar att den blir skitig eller är det just den utevita du pratar om?
 
  • Gilla
Stemer
  • Laddar…
byggare henke skrev:
den vita färgen kommer bli smutsig. en vecka kanske den håller sig vit
Vad svarar du på för fråga?
 
jag har utevit täcklasyr på liggande brädor och knutar och grön akrylat perfekt på stående

målat för 3 år sedan och ser fortfarande ut som nytt

har dock svårt att bedöma gulhet etc men jag tycker den ser bra ut
 
B
all vit färg kommer skifta. speciellt utomhus. alltså ta bara någon vit
 
Puffar lite på denna tråd...

Hur blev det....uppfattas utevit som vit-grå eller vit-gul...?

Denna färg reas ut lite här o var till förmånligt pris....är nyfiken..
 
Vårt hus är målat med Beckers utevit. Jag uppfattar det som gräddvitt. Vi fick höra att det var samma som Stockholmsvit och det är väl 0502Y?
 
Vi målade med Beckers utevit för två år sen och är supernöjda! Den är_inte_samma nyans som 0502-Y, den är gräddvit och 0502-Y har mer grått i sig, något vi inte ville ha. Vi var ute efter en varm vit som inte är gul och den här är perfekt. Nu har vi köpt nytt hus och kommer att måla även det i utevit för att den är otroligt fin att kombinera andra kulörer med, i det här fallet beigt mexitegel!

Lycka till :)
 
MalinW skrev:
Vårt hus är målat med Beckers utevit. Jag uppfattar det som gräddvitt. Vi fick höra att det var samma som Stockholmsvit och det är väl 0502Y?

Ps, Stockholmsvitt är 0502-Y....Ds
 
Jag har den med och är nöjd, dock är inte hela huset målat än men vilket år som helst. Själv kombinerar jag utevit och Gurka. :)
Gurka är en ganska mörkt grön färg som jag har på foder, vindskivor och eventuellt knutar, har inte bestämt mig än.
 
hmmm 0502-y är samma ute och inne.
dock kan lösnings medlen i ute färgen spöka till det.
 
Beckers UTEVIT är S0502-y enligt Beckers själva. Fick svar på mitt mail me dem.

Dom stockholmsvita husen idag när det e så blaskigt som nu ser inte så roliga ut...

Lutar åt en vitare färg med mindre gult. 1002-y alt 0500
 
Det finns 6 olika recept på utevit hos Beckers, beroende på vilken typ av färg som ska användas, perfekt akrylat som BRYTS från bas A har 1,5 yo och 0,75 ss per liter.

S0502-y har 0,75 yo och 1,0 ss per liter alltså INTE SAMMA KULÖR.

Ss= svag svart
Yo=oxidgul

Ovanstående är fakta ingen chansning
 
  • Gilla
selins
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.