Glufsglufs skrev:
Jodå, jag vet vad elinstallationer kostar, eller rättare sagt vad man tar betalt för dom. Jag räknar på offerter varje vecka :)
hehe då förstår du mig då iaf :)

Allt e dyrt med hus,men det är så roligt att bygga om och göra fint :)
 
nino skrev:
frågan är ju också vad familjen sagt om sparrman hade sänkt grunden med nästan 1m... såg ju ut att vara 50-70cm höjdskillnad nu mellan nya och gamla delen...
Tänkte också på det, i arkitektritningen var det inritat ETT trappsteg (OK, var väl kanske en principritning mer än en konstruktionsritning) mellan gamla och nya delen. Verkar ju då nästan som om Sparrman faktiskt försökt sänka den nya grunden så mycket han kunnat för att vinna takhöjd.
 
På tal om fuskbyggare så kommer jag osökt att tänka på detta som en person frågade mig om för ganska längesedan nu...

- Hur gör man för att lägga klinker på ett gammal trägolv eller spånskivegolv...

Jag rekommenderade dem att limma golvgips med speciellt lim som sig bör men de hänvisade till Timell och denna sida där Martin "byggingenjören" Timell klart och tydligt förevisar något helt annat i två avsnitt...

Skruva 6mm renoveringsgips på golvet och sedan lägga klinker på detta är metoden man ska använda enligt Timell som så vitt och brett pratar om hur duktig han är... Hhmm...

http://www.hemmakanalen.se/1.294146

Man kan ju t.o.m här på forumet läsa i någon tråd om HUR man ska göra...

http://www.byggahus.se/forum/golv/29584-klinkers-pa-traegolv.html

Fan vad jag har svårt för denna mannen som spelar bor duktig var och varannna vecka...
Men tyvärr går han hem i stugorna då folk verkligen litar blint på ALLT han säger.:x


Vad gäller Topic och veckans program så anser ju nog jag personligen att felet begicks långt innan byggaren blev inblandad för vad är det för en s.k arkitektfirma som "skissar" ihop ritningar utan mått och lämnar till kommunen ihop med bygglovsansökningen... och vad är det för en s.k "ingenjör" på kommunen som överhuvudtaget godkänner dessa "skisser"... Huuuujedamig !! :x

Att byggaren först svarar typ att "det löser sig" när han får ritningarna kan ju bero på att de sagt att "här är bygglovshandlingar och ritningar" och då tar han för givet i första läget att de är korrekta att arbeta utifrån, och då ska det ju inte vara några problem...

Näää... snacka om vinklat program... under all kritik... q(;^;)p
 
Redigerat:
Efter att jag läst Järntorgets svar om det program då de utsattes för Timell och Ekdalh, så har jag verkligen tappat allt förtroende för det programmet! Ingen rök utan eld, men någon måtta får det ju vara hur mycket man eldar på bara för att det varit lite rök...



http://www.jarntorget.se/bostad/fuskbyggarna.asp (Jag läste också hela dokumentet uppe till höger som heter "Felaktigheter i programmet")
  • På det kaklade golvet med bakfall hade killen själv lagt 88 plattor. Det är enligt hans egen utsago i tingsrätten (tingsrättsdomen, sid 9).
  • Cisternen som de klagade på hade ju killen själv haft dit VVS:are att sätta upp utanför Järntorgets vetskap trots att det bröt mot kontraktet att gå förbi dem.
  • Järntorget fick till 97% rätt i tingsrätten. Om svenskt rättsväsende gör en bedömmning, ska då verklgien TV4 stå över lagen och göra en ny?
  • TV4 har ingen plikt att vara opartiska, Ekdalh är inte medlem i journalistförbundet och Timell har väll inte jobbat som hantverkare sedan han började göra barnprogram på 80-talet?
  • Det var inte sant att Järntorget avbokade intervjun i sista stund, utan det var 19 timmar i förväg då man enl. praxis inte kan diskutera pågående rättsfall. (Det är pågående eftersom tingsrättens dom är överklagad.) Men det är bra TV att stå utanför deras kontor och ge sken av att man åkte dit i tron om att det skulle vara intervju.
  • mm...
Som Järntoregt skriver i länken ovan, Var skall tvister avgöras i Sverige när två parter inte kan komma överens. Skall det avgöras i en häxprocess i TV, där relevanta fakta undanhålls, eller skall det avgöras med omfattande bevisning och höga beviskrav i en svensk domstol?

Och, nä, jag jobbar inte för Järntorget eller är svåger med VD:n! :p
 
Redigerat:
Men samtidigt i detta forum så skriks det högt "Gå till pressen, låt lokaltidningen veta" så fort någon här har problem med en hantverkare.

Nu har ju dessa människor gjort som en del forumsmedlemmar tycker man ska göra, och då är det inte heller bra.

Jag tycker väldigt synd om Sparrman, han missade något väsentligt.

Hörde talas om ett liknande fall, en platta på mark sjönk i ena änden (grundlagt på vintern), men byggarna lyfte av huset och gjorde om plattan. De gjorde nog ingen vinst det året men de kanske är kvar i branschen.

Protte
 
Andreas Lundgren skrev:
Efter att jag läst Järntorgets svar om det program då de utsattes för Timell och Ekdalh, så har jag verkligen tappat allt förtroende för det programmet! Ingen rök utan eld, men någon måtta får det ju vara hur mycket man eldar på bara för att det varit lite rök...




[länk] (Jag läste också hela dokumentet uppe till höger som heter "Felaktigheter i programmet")
  • På det kaklade golvet med bakfall hade killen själv lagt 88 plattor. Det är enligt hans egen utsago i tingsrätten (tingsrättsdomen, sid 9).
  • Cisternen som de klagade på hade ju killen själv haft dit VVS:are att sätta upp utanför Järntorgets vetskap trots att det bröt mot kontraktet att gå förbi dem.
  • Järntorget fick till 97% rätt i tingsrätten. Om svenskt rättsväsende gör en bedömmning, ska då verklgien TV4 stå över lagen och göra en ny?
  • TV4 har ingen plikt att vara opartiska, Ekdalh är inte medlem i journalistförbundet och Timell har väll inte jobbat som hantverkare sedan han började göra barnprogram på 80-talet?
  • Det var inte sant att Järntorget avbokade intervjun i sista stund, utan det var 19 timmar i förväg då man enl. praxis inte kan diskutera pågående rättsfall. (Det är pågående eftersom tingsrättens dom är överklagad.) Men det är bra TV att stå utanför deras kontor och ge sken av att man åkte dit i tron om att det skulle vara intervju.
  • mm...
Som Järntoregt skriver i länken ovan, Var skall tvister avgöras i Sverige när två parter inte kan komma överens. Skall det avgöras i en häxprocess i TV, där relevanta fakta undanhålls, eller skall det avgöras med omfattande bevisning och höga beviskrav i en svensk domstol?

Och, nä, jag jobbar inte för Järntorget eller är svåger med VD:n! :p
Var det dessutom inte Comfort som satt dit cisternen?
 
Nu har dte ju diskuterats tidigare i en oändlig tråd här.

Men innan man läser järtorgets s.k försvarstal, så skall man ha i åtanke att det kommer från ett företag som på 4 år (eller var det 5) inte färdiställt sitt byggprojekt, de har brutit mot brandskyddsbestämmelser, de har förfalskat BKR intyg osv.

Om har det i skallen när man läser vad VD skriver så blir alltihop till ett patetiskt försök att skylla alla problem på kunden. VD för Järntorget använder som försvar i princip "vi är totalt okunniga om alla regler för hur man bygger hus i det här landet så vi kan inte hjälpa att det går åt skogen".

Nu tror inte jag att Järntorget är fullt så inkompetenta som de försöker utmåla sig själva. Utan det handlar om att de bryr sig inte om huruvida deras byggen någonsin blir beboeliga så länge de bara får betalt.

Men oavsett om det beror på inkompetens eller uppsåt så borde de inte få bygga fler hus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.