Jag har stenhårda betongväggar i lägenheten, som min billiga slagborr inte rår på. Jag behöver därför en borrhammare för hemmabruk. Jag ska borra håll för två ändamål:

1. 1. Jag ska hänga upp tavlor. För detta behöver jag göra små och grunda hål.
2. 2. En 50" plasma-tv ska upp på väggen. För detta behöver jag relativt stora och djupa hål.

Jag kan ingenting om borrhammare och behöver därför lite hjälp. Eftersom jag borrar sällan, så behöver jag ingen proffsmaskin med lång livslängd. Däremot så vill jag ha ett verktyg som fungerar för mitt ändamål. Jag vill inte köpa en borrhammare som är så svagt att den knappt repar väggen. Men jag vill inte heller köpa någonting som är så oprecist att jag råkar slå bort stora bitar av väggen (det kanske inte finns någon risk för det?). Jag vill göra fina hål av den bra sorten.

Kan någon av dessa tre fungera?

http://www.jula.se/borrhammare-710-w-2-0-j-139203
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133308691
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152215821


Kan det vara något, eller gör jag bort mig om jag köper någon av dem? Är det något annat jag bör tänka på? Jag vet att man kan hyra bra maskiner för en billig peng. Men jag tänker att det är lika bra att köpa en. Man vet ju aldrig när man kan behöva ett hål i framtiden...
 
Redigerat:
Nu är det samma länk (till Ryobin på Jula) på alla länkarna du lagt upp, men spontant verkar väl en Ryobi vara ok.
 
Har inte själv provat någon borrhammare från Ryobi , har därimot en del andra maskiner av samma märke. Ryobi håller enligt mig hög klass både på batteri och sladdmaskiner. Blir nog ett bra köp.
 
Mr Handyman skrev:
Nu är det samma länk (till Ryobin på Jula) på alla länkarna du lagt upp, men spontant verkar väl en Ryobi vara ok.
Mystiskt. Jag gjorde copy-paste på länkarna och det stod klart och tydligt clasohlson i url:en, ändå så pekade samtliga länkar till samma sida hos jula.se :x

Nu ska det i varje fall vara åtgärdat så att länkarna pekar rätt.
 
Ryobin kan det du behöver ha den till.
 
Mikael_L
Alla funkar nog bra för ditt behov, själv skulle jag valt Ryobin eller Co-tech för jag tror inte Black&D är någon bättre maskin.
Och jag skulle antagligen valt utifrån någon slags känsla efter jag fingrat och känt lite på maskinerna i butiken.
 
Ryobin tror jag kommer göra dig mest nöjd av de tre, utifrån bilderna verkar Ryobin vara den som har bäst ergonomi men det klokaste är nog att känna på dem som Mikael_L säger.
 
Jag röstar också på Ryobin, ser klart bäst ut och har nog bättre rykte än dom andra märkena.
 
Tack för alla svar! Jag har nu beställt en Ryobin. Jag har aldrig använt en borrhammare, så det ska bli spännande att se hur den står sig i jämförelse med min slagborr (den kan knappast göra sämre ifrån sig).
 
Gustav81 skrev:
Tack för alla svar! Jag har nu beställt en Ryobin. Jag har aldrig använt en borrhammare, så det ska bli spännande att se hur den står sig i jämförelse med min slagborr (den kan knappast göra sämre ifrån sig).
Skillnaden är enorm på slagborr och borrhammare. För många år sedan dödade jag min slagborr mot taket (försökte gå igenom en bärande betongbalk, lämpligheten av idén kan vi släppa. Köpte en DeWalt slagborr enligt devisen att DeWalt är till för grovjobb och att jag inte har råd med Hilti om jag inte handlar i USA. Den gjorde processen mycket kort. För ett par år sedan var en elektriker hemma hos mig och försökte borra genom väggen/taket till en anslutning med sin slagborr. När jag sett honom svettas ett tag hämtade jag DeWalten och föreslog hans skulle prova den istället. Han saliga leende när ha som smör skar igenom det han nyss inte klarat var en syn för gudarna. Därefter fick jag betämt förklara att jag inte behövde 10 ytterligare uttag borrade... :)

--- Mats ---
 
Redigerat:
Bra maskin är förutsättning. Bra borrstål är även det värt att nämna. Har slitigt mig svett med undermåliga produkter. Efter tillräckligt med svordomar köpte jag en avsevärt dyrare borr, och skillnaden var avsevärd. Bra grejor är bra grejor.
 
Jag köpte den här för ett par år sedan, bara för några få hål:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-850-W/

Då kostade den 495:-
Sedan dess har jag borrat jäkla massa hål, knackat ner putsen på flera väggar i källaren, bilat bort betongklack, mm. Förutom att den är aningen tung, och säkert inte det starkaste som finns måste jag säga att den är förvånansvärt bra. Åtminstone otroligt prisvärd.
Ibland blir man positivt överraskad :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.