Har köpt en häll från Whirlpool som jag tänkte skulle monteras på en 12 mm stenbänkskiva. Nu säger Whirlpool att bänkskivan måste vara minst 18 mm tjock. De säger att garantin inte gäller annars??

Någon som vet hur hällen monteras på skiva?Trodde att det räckte med silikon och skivans egna tyngd. Kan inte själv se problemet varför inte skivan skall kunna vara 12 mm.

Alla tips är välkomna.

//Karin
 
oftast så ligger den bara på plats. Kolla bara så att du klarar säkerehetsmåttet neråt.
 
Ja eller hur, sa det till Whirlpool också. Men de sa att deras garantier på hällen inte gäller, och att det kan bli problem att fästa hällen. Nedåt är det inga problem.
 
Har svårt att se problemet och vad orsaken är...

Kan tänka mig att det ibland krävs t.o.m 30mm skiva för att det ska fungera ifall man har ugnen under och i vissa fall kan den ju även gå i lådan i annat fall.

MEN... vem levererar 12mm stenskiva ??
Alla granitleverantöre rekommenderar ju 30mm skiva vad jag vet för är det tunnare är risken överhängande att det spricker och går sönder...

Är du säker på att det inte är typ en Hi-Mac skiva...

http://www.lgcoll.se/home/Svenska/Produkter/BänkskivoriHiMacs/tabid/202/language/sv-SE/Default.aspx

Mest så att du kollar rätt med Whirlpool...
 
Den skiva jag tittat på kommer från Diapol, eller Technistone.
Hittat flera som levererar 12 mm, bland annat Silestone.

Tack för alla bra svar. Diapol har tidigare levererat 12 mm skivor som en häll såklart monterats i....
 
Om jag vore du skulle jag köpa en annan häll...

Det som är problemet med så tunna skivor är ventilationen nedåt som hällen behöver. Sen kan det bli ett problem med fästjärnen som inte får fäste vilket leder till at hällen inte sitter klokrent. Detta i sin tur kan leda till vibrationer (små sådana) som skadar elektroniken.

Det man kan göra för att undvika problemet är att använda en träskiva under för att göra det tjockare där hällen sitter.
 
Hade också tänkt mig någon form av kloss emellan fästet ochskivan om det nu inte går att fästa den. Har som redan köpt hällen och anpassat luckor mm efter 12mm skiva så blir nog så.

Men tack för alla tips
 
Ok... ja inte visste jag att Diapol lyckas leverera 12mm granitskivor som klarar hållfastheten men säger du det så är det väl så...

Silestone jämför jag inte med granit då det mer är en kompositskiva likt Hi-Mac...
 
Iom att bänkskivan är så tunn ska jag ha 2 cm mellan bänskskivan och stommarna, för att få upp bänkskivan. Och därmed också glipan mellan ugn och häll. Ugnen ska även den sänkas ner ca 2 cm för att ge extra plats.

Någon som har bra förslag på hur man gör det snyggt. Se bifogad bild :) Är det här enkelt för mina snickare att göra det lika snyggt?
 
  • svartkök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inga problem att bygga på bänkskåpen med 20mm men personligen tycker jag inte det blir snyggt med en glipa på 20mm mellan luckor/lådor och bänkskivan...
Men det är såklart en smaksak...
 
Har beställt luckorna 2 cm högre, så man kommer inte se den.
 
Ok... men det var ju genomtänkt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.