Har nu under vintern suttit en del här på forumet och fått mig en rejäl uppfriskning angående badrum regler. Men nu fick jag all byggmaterial levererat idag…Har fortfarande chans och ändra nått innan morgondagen är över. För efter det så finns all skivmaterial på väggarna
Så om någon har lust så kan ni läsa här under hur jag gått till väga och sedan komma med synpunkter på mitt material val och arbetsmetod

Golv:
-cc60 bjälklag (195x45) med cc30 kortling (195x45) Limmad och skrå spikad 100mm spik
-cc30 ram till purus multiplatta. Limmad och skruvad med 100mm träskruv
-purusplattan monterad med 13mm förhöjnings distanse
-22mm golvspån. Skruvad och limmad med vinter lim
-20mm flytspackel med armering och elvärme slinga (min 13mm närmast purus multiplatta) ingen flytspackel på själva plattan
-Kiilto våtrumsfolie som tätskikt med manchetter på alla genomföringar
-har både gul och blå klämring till purusbrunnen. Ska mäta tjockleken på folie & manchett. Så det blir rätt klämring

Vägg:
-cc30 reglat (70x45) med kortling i mitten
-120x45 regel där tvättställ och duschdörrar ska sitta skruvade
-konstruktionsplywood 13mm skruvad
-humidboard 13mm våtrumsskiva
-Kiilto våtrumsfolie
-Mot yttervägg så ska byggplast bort fast jag inte kommer ha nån ånga som passerar folien
-Vatten rören är av prisol och ska ha en väggkonsol för varje genomföring

Jag vet att konstruktionsplywood i våtrums vägg inte är efter boken. Men jag har större tro på att få allting stumt så det inte rör på sig. Då vill det inte heller bli nån läcka. Vill inte bygga så att försäkringsbolaget ska ersätta mig vid fuktskada.. Vill bygga det så att det inte blir fukt problem:cool: Skulle ni ha gjort nånting annorlunda?? Han på byggvaruhuset trodde att jag skulle bygga bombrum

Kakel o klinkers ska läggas av en plattsättare
 
Redigerat:
Jag skulle nog föreslå att du sätter regel även där dusch och ev. badkarsblandare skall sitta. Kolla hålbilden för blandarfästet först. På en del av dem sitter fästskruvarna obehagligt nära hålet för röret.

Bjälklaget låter OK, men det beror ju på vilken spännvidd det skall vara på reglarna.
 
Ola78
En sak som visserligen inte är nödvändig men som ändå är bra är att om du har fönster i badrummet gör så att fönsterbänken har lite lutning om det är möjligt. På så sätt kan ev kondensvatten som kan bli rinna bort och inte bli stående mot karmen. Detta är ju inget som är jätteviktigt men en liten detalj i sammanhanget. I övrigt håller jag med hempularen, sätt kortlingar där du ska dusch och ev badkarsblandare. Ev kortling där du tänker hänga ditt badrumsskåp också.
 
hempularen skrev:
Jag skulle nog föreslå att du sätter regel även där dusch och ev. badkarsblandare skall sitta. Kolla hålbilden för blandarfästet först. På en del av dem sitter fästskruvarna obehagligt nära hålet för röret.

Bjälklaget låter OK, men det beror ju på vilken spännvidd det skall vara på reglarna.
Jag glömde bort och nämna detta.. jo jag har tänkt på att väggkonsollerna till rören sitter i kortling + att rören är gott fastsatta. Sen att man t.o.m kan passera kortlingen med skruv från konsollen utan att komma åt rören
 
Ola78 skrev:
En sak som visserligen inte är nödvändig men som ändå är bra är att om du har fönster i badrummet gör så att fönsterbänken har lite lutning om det är möjligt. På så sätt kan ev kondensvatten som kan bli rinna bort och inte bli stående mot karmen. Detta är ju inget som är jätteviktigt men en liten detalj i sammanhanget. I övrigt håller jag med hempularen, sätt kortlingar där du ska dusch och ev badkarsblandare. Ev kortling där du tänker hänga ditt badrumsskåp också.
Jo det med badrumskåp kortling hoppade jag då det ändå är kortling i mitten och att badrumsskåpet är 30cm brett och blir skruvad rätt i cc30 reglarna

Fönster problem har jag inte då badrummet saknar fönster. Hade funderingar på att montera dit en men då hade den hamnat i våtzon 1.. mindre än 1 meter från dusch
 
Har 240cm till tak idag... finns det nån nackdel med att hamna närmare 230cm?
 
kimmo_thn skrev:
Har 240cm till tak idag... finns det nån nackdel med att hamna närmare 230cm?
Näe, ingen alls som jag ser.

Fast smaken är väl delad när det gäller takhöjd och jag kanske är i minoritet men i min värld är egentligen takhöjd över 220 mest luft som ska värmas upp och såna där hus med öppet ända upp i nock från 1a våningen slöseri med utrymme, ett helt rum som inte finns :S
 
Jan-Å skrev:
Näe, ingen alls som jag ser.

Fast smaken är väl delad när det gäller takhöjd och jag kanske är i minoritet men i min värld är egentligen takhöjd över 220 mest luft som ska värmas upp och såna där hus med öppet ända upp i nock från 1a våningen slöseri med utrymme, ett helt rum som inte finns :S
Jo jag tycker ju detsamma.. Men jag vet väldigt lite om regler och så.. Var går t.ex gränsen om ytan ska räknas som bo yta eller bi yta.

Hade ju vart perfekt och få ner taket 70mm då det hade gjort instalationen av takspottarna väldigt mycket enklare
 
Vilka spottar tänker du då på? De flesta kräver 120 - 180 mm fritt uppåt. Alternativt möbelspottar som bara kräver några millimeter fritt, men i gengäld lyser dåligt.

Jag tycker man skall försöka ha minst 240cm till taket. Om det är ett väldigt litet rum så kanske man iofs kan sänka lite utan att det känns trångt för huvudet.
 
LED-spottar kräver ca 15-20mm luft över och ingen brandskyddsburk, så det räcker med 45mm nedreglat. Kan vara tänkvärt.
 
hempularen skrev:
Vilka spottar tänker du då på? De flesta kräver 120 - 180 mm fritt uppåt. Alternativt möbelspottar som bara kräver några millimeter fritt, men i gengäld lyser dåligt.

Jag tycker man skall försöka ha minst 240cm till taket. Om det är ett väldigt litet rum så kanske man iofs kan sänka lite utan att det känns trångt för huvudet.
Ja jag har valt valt spottar som behöver 180mm utrymme.
Spottarna är 230volt 50w. jag har idag utan att göra nått 195mm. Men är rädd att om dessa boxar man fäller in ska punktvärma vardagsrummet som finns ovanför..
Det had eju vart skönt och kunna ha kvar lite isolering där.

upplevde detta hos en kompis som hade instalerat spottar på sitt badrum. Man känner att golvet är varmt som bara den precis ovanför och kallt förövrigt
 
jag har sådana i mitt kök, vårt sovrum ligger ovanför, där blir inte märkbart varmt på golvet. Vi har visserligen totalt ca 270mm tjockt bjälklag som burkarna sticker upp i.
 
hempularen skrev:
jag har sådana i mitt kök, vårt sovrum ligger ovanför, där blir inte märkbart varmt på golvet. Vi har visserligen totalt ca 270mm tjockt bjälklag som burkarna sticker upp i.
Det låter bra.. för tanken är ju hamna nånstans där runt 270mm totalt.. då får man ju nästan dit en 100mm isolering mellan box och golvet som sitter ovanför
 
Har en liten fundering till..

Dusch väggarna/hörn är 900x900.. Har försökt lokalisera rätt ställe för purusmultiplattan till brunnen.
Har tänkt på att väggarna bygger ut ca 37mm på detta plussade jag halva "900" summan av detta 487mm.
Men jag får en liten avvikelse på grund av de ena regeln i golvet. 10-20mm.. är det nått som syns direkt med ögat?.. Tänkte på när allt är färdigt
 
Hur har ni dragit el kabeln till fläkt? synligt från taket eller genom väggen bakomfläkten? Vill gärna ha det dolt.. men har inte fått fläkten än så jag vet inte riktigt hur anslutningen ser ut.

Fläkten jag bestält är Fresh intellivent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.