Hej

Står inför ett nybygge där vi står i valet och kvalet ang valet av värmesystem. Vi har idag en FLVP (IVT 490) som vi är mkt nöjda med, den värmer vår bostadsrätt på 130kvm tillsammans med en Contura 550. Vi har idag en totalförbrukning av el på ca 12 000kwh/år inkl hushållselen.

Vårt nya hur kommer att bli ca 170kvm med öppen planlösning och vi har väl i stort sett bestämt att vi antingen kommer att sätta in en FLVP och kombinera den med solfångare (+ ack.tank), annars blir det bergvärme eftersom vi ändå måste borra efter vatten på tomten. Någon slags eldstad kommer vi i båda fallen att sätta in (dock ej vattenmantlad kamin)

Någon som vill ge ett bra tips om hur vi ska tänka när vi väljer? Kanske har ni egna erfarenheter av dessa system??

/ Novis
 
varför inte FLVP kombinerad med bergvärme och solfångare?
 
Man "kan inte" kombinera frånluftsvärmepump med bergvärme.
Instalerar du bergvärme så har du ingen nytta av frånluftsvärmepumpen, den tilför inget alls, men kostar massa pengar.
 
Näe, tänkte mest på t.ex en ecovåf ovanpå en ecoheat från ctc
 
Hej

Tack för era åsikter! Att installera både bergvärme och en FLVP har aldrig varit något alternativ för oss, två dyra system som dessutom känns "kaka på kaka", även om både solvärme och bergvärme är "gratis" så är det stora investeringskostnader. Trots att jag själv inte kan speciellt mycket om detta så förstår jag att det inte är ekonomiskt försvarbart ens inom ett långtida perspektiv.


Men vad är en ecovåf ovanpå en ecoheat från ctc? >Blackadder: du får gärna utveckla om du vill, jag är idel öra!
 
Jag skulle inte välja FLVP för ett nybygge, och framförallt inte både flvp och bvp!

Några korta kommentarer...

Enligt min mening är det ett generalfel att välja en flvp. Varför? Jo, det är ju ett frånluftssystem där man på ett omständligt sätt återvinner värmen till vattenburen värme. Då är det betydligt bättre att återvinna värmen i frånluften via FTX-ventilation.
Betänk, en vinterdag med -20 gr C krävs det i ditt fall nästan 3 kW för att enbart värma uteluften. Studera sedan hur mycket flvp:en ger och fundera en stund på på hur bra den egentligen är...
Ett FTX aggregat har ca 75-80 % i återvinningsverkningsgrad, d v s i exemplet ovan återvinner den ca 2,3 kW. Resterande uppvärmning tar ditt värmesystem hand om.

Ytterligare en nackdel med flvp är att det är mycket svårare att få in uteluften i huset, utan att man får komfortproblem. I synnerhet om man enbart har golvvärme och inte kan möta kallraset vid t ex fönster och uteluftsventiler.

Dessutom är det för många hus idag svårt att klara de "nya" kraven för energiförbrukning med flvp. Men det blir i o f s enklare ju större hus man har.


Jag förespråkar i ditt fall bergvärme + FTX-ventilation. Alternativt luft/vattenburen värmepump + FTX, men det bör man nog räkna på först. Om det är aktuellt eller ej beror lite på var du bor någonstans.

Solpaneler lämnar jag utanför tillsvidare.
 
BungeAnnex skrev:
Men vad är en ecovåf ovanpå en ecoheat från ctc? >Blackadder: du får gärna utveckla om du vill, jag är idel öra!
CTC EcoVåf höjer temperaturen på brinen – det ger högre COP. Hus med CTC EcoVåf kan därför dra maximal nytta av bergvärme. När värmepumpen inte är i drift, exempelvis under sommaren, kan energin i många fall lagras i mark- eller bergskollektorn.



Löser ventilationen för hus med mekanisk frånluftsventilation och berg-/markvärme.
 
Antar att en Eco Våf är samma sak som Nibe kallar för FLM.
detta är ett ventilationssystem, där den varma luften som lämnarhuset värmer upp vätskan från borrhålet lite när den är påväg till värmepumpen (detta ger bätre COP, ialla fall lite bättre)

Om man startar cirkulationspumpen sommartid så kommer värmen att gå ned i borrhålet. Detta kommer att höja tempraturen på bothålet lika mycke som om du sätter en elpatron i östersjon = noll
du kommer att förlore en den el på att den cirkulationspumpen går helt i oödan (denna ciekulationspump går normalt bara när kompressrn går)
 
blackadder skrev:
Löser ventilationen för hus med mekanisk frånluftsventilation och berg-/markvärme.

Helt riktigt. Det är en lösning som lämpar sig för befintliga hus, där det är svårt/dyrt att genomföra andra och bättre lösningar. Men inte för nybyggnation!
 
CarMan skrev:
Antar att en Eco Våf är samma sak som Nibe kallar för FLM.
detta är ett ventilationssystem, där den varma luften som lämnarhuset värmer upp vätskan från borrhålet lite när den är påväg till värmepumpen (detta ger bätre COP, ialla fall lite bättre)

Om man startar cirkulationspumpen sommartid så kommer värmen att gå ned i borrhålet. Detta kommer att höja tempraturen på bothålet lika mycke som om du sätter en elpatron i östersjon = noll
du kommer att förlore en den el på att den cirkulationspumpen går helt i oödan (denna ciekulationspump går normalt bara när kompressrn går)
Det kan du inte säga generellt, för det varierar från fall till fall. Att lagra energin i borrhålet är i många fall en utmärkt lösning. Men i de fall du har en hög grundvattengenomströmning i borrhålet så förlorar du effekten av att kunna lagra energin i berget.

Kostnaden för att driva cirkulationspumpen är ju heller inte särskilt stor för en normalvilla...
 
Jag är verkligen tacksam för era tips, det känns som en hel djungel med alla system.

Ni verkar inte speciellt positiva till tanken om en nyinstallation av en FLVP, det som kändes "bra" med att ev sätta in en sån var att man på så vis lite fick ventilationen "på köpet" om jag inte helt har missförstått det hela. Om vi sätter in bergvärme måste ju ventilationen lösas på något annat sätt.

FTX nämns ju mycket i de olika forumen på denna sajt, har någon en ungefärlig ide´ vad det skulle kosta att installera ett sådant system, förstås säkert helt omöjligt utan att se husritningar och dyl men har någon av er andra kanske installerat FTX och vad kostade det då isåfall?

Anledningen till att vi funderat på solvärme är att vi bor på Gotland = flest soltimmar i Sverige ;) Vårt tak kommer dessutom att luta åt söder så det var ju nästan som gjort för solpaneler! Här på ön ger tydligen solstrålningen mot mark över 1000kWh/m3 och år! Nackdelen är ju förstås att solen lyser som mest när man minst behöver den...

Jag ska läsa lite om EcoVåf och FLM
 
Ett nytt FTX om du inte ska det billigaste billigaste kostar knappt 100.000 för 300 m2 hus - 2 plan.
Då ingår inte arbetet att installera det men troligen injustering.
Då är det komplett med in/ut-don, rör, ljuddämpare till sovrum, styrning av forcering. D.v.s komplett.
 
Redigerat:
Tack Loopy för info!
 
Sitter och räknar lite på kostnader för olika värmesystem. Vi har svårt att motivera installation av bergvärme + FTX vent om man jämför priserna mot att sätta in en FLVP, frågan är om det någonsin kommer att betala sig. Jag har nu räknat på två pumpar från Nibe, vet att de är dyra men bara för att få ett hum.

Bergvärme + FTX-ventilation:
Borrning (enligt offert): ca 45 000kr
Bergvärmepump från Nibe: ca 105 000 kr
FTX-ventilation: ca 100 000 kr
= ca 250 000kr exkl installation och grävning från borrhål till huset

Frånluftsvärmepump + solfångare:
Nibes "värsting" F 750: ca 84 000 kr
"Solpaket" med 6 solpaneler (vakuumfångare) Cirkulationspump, expansionskärl, styrlogik med tre temperaturgivare, ventiler och tryckmätare för solkretsen ingår: 33 000 kr
Isolerad ack.tank med 3 solslingor: 16 000 kr
-7 500 kr i "solbidrag"
= ca 125 500 kr exkl installation

Enligt mina mycket enkla beräkningar så skiljer det sig alltså ca 124 500kr i kostnad för dessa olika system. Frågan är hur många år det tar innan bergvärmen "tjänat in sig" för ett hushåll ca 170kvm på två personer där endast den ena duschar hemma... FTX drar väl dessutom en del ström...eller?
 
Redigerat:
borrning 45000:- låter som ett aningen kort hål
bergvärme 105000:- vad ingår då? alla annan övrig vvs i huset? själva pumpen kostar ju ca 50 000:-
FTX med alla rördragning har jag ingen aning om vad den kostar.
Jämför skiljaden om du byter ut den bättre FTX:en mot en sämre FLV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.