Hej!

Igår såg jag fuskbyggarna på TV4. Det handlade om Sparrmans bygg och en tillbyggnad de gjort på ett hus.

Är det fler än jag som tycker att TV4 var lite väl partiska och att det var lite väl synd om familjen som bodde där? Missförstå mig inte, det VAR synd om familjen, men var det verkligen hantverkarnas fel?

Vad jag kunde se på ritningarna för bygglovsansökan så hade arkitekten ritat en tillbyggnad vars grund var med råge högre än grunden på huset, och vars tak slutade kant i kant med husets tak. Sen fanns det en inner-ritning där respektive rumshöjd stod utskrivet.

Sen visade det sig att ytter-ritningen var helt fel, om man skulle ha grunden och taket som på ritningen så saknades nästan 1 meter i takhöjd jämfört med de angivna rumshöjderna! Har man inte sökt bygglov på felaktiga grunder då?

Och så klagade de på att det fanns lärljungar på arbetsblatsen. Det måste det väll, hur ska man annars få nya erfarna byggare?

Och även om familjen inte är experter på avtal, så ska man investera så mycket pengar, tänk att det säkert motsvarar 2 årslöner, så kan man väll ta en dag att sätta sig in i avtalet och se vad man köper? Jag kan också tycka att ett pris-tak som man tar muntligt inte är mycket värt om man skrivit kontrakt på något annat (löpande). Skriv kontraktet på fastpris då!

Jag förstår verkligen att det är synd om familjen, men är det inte rätt mycket deras eget, och arkitekten som gjorde ritningen's, fel?

Tyckte att de var väl hårda mot hantverkaren faktiskt... (OBS, jag jobabr inte själv i byggbranchen utan med IT, så det är bara en känska jag har från det man fick se i avsnittet.)
 
Redigerat av moderator:
Tyckte med det var lite allas fel att det blev som det blev.
Sen tycker jag absolut att byggaren skulle kontrollerat att utbyggnaden var praktiskt genomförbar.
Man bör ju tänka nåt steg längre fram tycker jag.
Inte som här och komma fram till att "oj" huset blir ju för högt....

Tur Timell och c:surprised: kom och tapetserade så allt blev frid och fröjd :)
 
Ja, tapeterna gjorde ju verkligen att rummen blev mycket rymligare...

(Sen var det väl inte ett framtida avsnitt utan från 23/2 om man ska vara lite petig.. :p)
 
Vänta nu, de borrade ju faktiskt även ett hål i väggen så kaminen fick tilluft utifrån ;)
 
Ja, jag forstod inte heller logiken.
Här skulle det vara en dörr, men det går ju inte, det är för lågt.
Då tapetserar vi i stället så blir allt bra!

Får nog skumma igenom programmet igen för att förstå.
 
Felbyggare eller fuskbyggare? I min värld är det en skillnad.
Byggaren borde ha mätt först att höjderna stämmer med de ritningsunderlag han fått. Det blev fel. Men fusk?

Jag är lite förvånad att de fick bygglov med denna ritning däremot. Handläggarna i vår kommun hade med största sannolikhet ställt en fråga om höjderna, eftersom de flesta områdena har höjderna reglerade i detaljplaner.

Varje gång jag ser sånt här blir jag så nyfiken på bakgrunden och hur det kunde bli tokigt. Kan det figurera någon höjdsiffra på ursprungshuset som alla sedan tagit för given? Kan någon tidigare boende fyllt ut marken så att verkligheten och kartan inte längre stämmer? Eller har byggaren helt enkelt trott att arkitektritningen gick att bygga efter rakt av?
I vilket fall som helst kostar en kontrollmätning innan start inte mycket tid .....
*säger nån som kontrollmäter det mesta minst 4 gånger och skär fel ändå*
 
frågan är ju också vad familjen sagt om sparrman hade sänkt grunden med nästan 1m... såg ju ut att vara 50-70cm höjdskillnad nu mellan nya och gamla delen...
 
Ja, programformen är ju som sagt bedrövlig ur många aspekter. Dom talade väl t o m om före programmet att granskiningnämnden fällt dom för osaklighet eller nått liknande också. Det säger väl allt om hur vinklat det är för att endast dra in pengar. Det är ju synd om alla dessa okunniga personer i landet som tittar och tror att verkligheten är så som TV4 visar det och helt enklet uppfattar det som att det är byggarna som är grunden till allt ont och därmed inte vågar bygga eller renovera med proffshjälp. Sen tar dom tag i det själva utefter Timmels egna program och allt blir totalkaos.

Tänkte också på förra programmet, hur i helsike kan dom få till att fixa elen skulle gå på 50.000 kr??? Det dom visade verkar ju inte vara några svårigheter att fixa till och det för en bra bit under 50.000 kr, det överdrivs en del också (en totalelrenovering av elen i en lägenhet av den storleken skulle inte komma upp i 50.000 kr). Sen deras byggingenjör från Villaägarna.....hur f-n kan han utala sig om el? Mig veterligen så har han ingen behörighet för den biten.
 
nino skrev:
frågan är ju också vad familjen sagt om sparrman hade sänkt grunden med nästan 1m... såg ju ut att vara 50-70cm höjdskillnad nu mellan nya och gamla delen...
Då hade dom kanske kontaktat byggfällan istället.....:cool:
 
Y
Kul med andra årets fuskbyggare är att dessa istället för att springa ifrån Ekdahl nu ska förklara sig, tyvärr gräver fuskbyggarna sig ännu längre ner i dyngan då man saknar både kompetens och verklighetsförankring när dom står o stammar i TV på bästa sändningstid.
Hade dessa fuskbyggare minsta ryggrad skulle dom självklart stå för sitt misstag och ersätta kunden eller rätta till felen vilket borde vara rejält billigare än att fullständigt göra bort sig i 'TV.:cool:
När det gäller gårdagens fuskbyggare erkände han och ångrade att han inte kontrollmätte före byggstart, något som är en självklarhet att en seriös byggare gör. Trots sitt misstag skickar mannen kravbrev till familjen på flera hundra tusen över avtalat maxpris, inte helt intelligent kanske.............
 
Glufsglufs skrev:
Då hade dom kanske kontaktat byggfällan istället.....:cool:

Jag har inte sett det programmet men 50 000kr i el för ny central, nya vu,strömbrytare och allt ny kablage och jobb skulle en lgh på ca 70m2 kosta i gbg. Gjorde många lgh´s renoveringar av el när jag jobbade som elektriker och många offerter låg p dom summorna och högre för större lgher.
Dock var det med lite "finare" strömbrytare och vu osv.

MVH//Andreas
 
Yeti 550 skrev:
Kul med andra årets fuskbyggare är att dessa istället för att springa ifrån Ekdahl nu ska förklara sig, tyvärr gräver fuskbyggarna sig ännu längre ner i dyngan då man saknar både kompetens och verklighetsförankring när dom står o stammar i TV på bästa sändningstid.
Hade dessa fuskbyggare minsta ryggrad skulle dom självklart stå för sitt misstag och ersätta kunden eller rätta till felen vilket borde vara rejält billigare än att fullständigt göra bort sig i 'TV.:cool:
När det gäller gårdagens fuskbyggare erkände han och ångrade att han inte kontrollmätte före byggstart, något som är en självklarhet att en seriös byggare gör. Trots sitt misstag skickar mannen kravbrev till familjen på flera hundra tusen över avtalat maxpris, inte helt intelligent kanske.............
Men som vanligt när det gäller just det där programmet så kommer inte hela historien fram, det enda vi vet är vad felet från kundens synvinkel består i och vad byggaren genom produktionsbolagets försorg och redigering berättar. Allt annat vet vi inte. Vi får reda på det absolut uppenbara, det som gör så att folk vill titta, jag menar, hur många skulle vara intresserad av ett liknande program om det tex vid något tillfälle skulle komma fram att kunden inte betalat enligt ök? Kunden beställt på ett sätt och byggaren byggt som kund sagt men sen blir kunden missnöjd för att det var inte så kunden tänkt sig fast det är exakt efter önskemål.....nä, programformen är skit, bättre utredningar mot de som bygger samt lite forskning runt beställarens åtagande också, då jädrar börjar det bli något. Sen kan ju Timell och Ekdal bytas ut mot några som tex Olofsson och Aschberg.
 
pandanloo skrev:
Jag har inte sett det programmet men 50 000kr i el för ny central, nya vu,strömbrytare och allt ny kablage och jobb skulle en lgh på ca 70m2 kosta i gbg. Gjorde många lgh´s renoveringar av el när jag jobbade som elektriker och många offerter låg p dom summorna och högre för större lgher.
Dock var det med lite "finare" strömbrytare och vu osv.

MVH//Andreas
Överdrivet dyrt tycker jag och jag utgår från standardgrejer typ ELKO RS eller liknande. Saken är ju den hur som helst att dom inte skulle fixa hela lgh utan det som var fel i kök, bad och en brytare i hall, fast hade jag fått 50 papp för det jobbet så hade jag gjort det med glädje och kanske satt bladguld på brytarna också....
 
Glufsglufs skrev:
Överdrivet dyrt tycker jag och jag utgår från standardgrejer typ ELKO RS eller liknande. Saken är ju den hur som helst att dom inte skulle fixa hela lgh utan det som var fel i kök, bad och en brytare i hall, fast hade jag fått 50 papp för det jobbet så hade jag gjort det med glädje och kanske satt bladguld på brytarna också....
Det låter ju helt klart dyrt, som sagt såg inte programmet men vet att el e mkt dyrare än man tror.
El är dyrt, var bara anställd men såg offerterna. Billigaste var på 32kkr och det var en liten lgh på (minns ej 100%) men tror d var 41m2.
Det var någon eljo med silver av någotslag.
3st dimmers.
Just d ja, var värmegolv med oxå. Men det är ju ca 5000kr av totalsumman.

MVH//Andreas
 
pandanloo skrev:
Det låter ju helt klart dyrt, som sagt såg inte programmet men vet att el e mkt dyrare än man tror.
El är dyrt, var bara anställd men såg offerterna. Billigaste var på 32kkr och det var en liten lgh på (minns ej 100%) men tror d var 41m2.
Det var någon eljo med silver av någotslag.
3st dimmers.
Just d ja, var värmegolv med oxå. Men det är ju ca 5000kr av totalsumman.

MVH//Andreas
Jodå, jag vet vad elinstallationer kostar, eller rättare sagt vad man tar betalt för dom. Jag räknar på offerter varje vecka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.