Det funkar som en dröm :). Om du sätter elpatronen att köra på termostat, säg t.ex. 60 grader så kommer den när värmen börjar ta slut i tanken (kom ihåg, toppen blir kall sist) starta. När du börjar elda igen laddar du uppifrån och elpatronen slår av. Så länge du inte låter toppen av tanken bli kall kommer elpatronen att vara avstängd.
 
Hmm, du får ha lite tålamod med mig och tänka på att jag går i "långsamma gruppen":) När du säger att man kan fylla tanken till hälften och samtidigt sätta elpatronen i toppen så fattar inte jag hur elpatronen kan värma vattnet när den är omgiven av luft.
 
Omgiven av luft?
Jaha, nej han menar att du Värmer upp halva tanken med pannan, då har du kanske 80 i toppen 70 i mitten och 35 i botten på tanken, när du sedan har tagit ut värme så att toppen har sjunkit till 60grader så kommer elpatronen att slå till och hålla allt vatten från elpatronen och uppåt i tanken på 60 grader..

Tanken är alltid full med vatten..
 
Ah, nu förstår jag missförståndet!

När jag, och andra, pratar om att fylla tanken till hälften så pratar vi om att fylla den med värme. Den skall alltid vara proppfull med vatten. Men om du t.ex. "laddar halva tanken" så eldar du så mycket att övre halvan av tanken blir varm, kanske 80-90 grader medan undre halvan fortfarande är lika kall som radiatorreturen, kanske 30 grader...
 
Redigerat:
Och det borde jag ha fattat... Nu är allt mycker klarare. Nu fattar t.o.m jag att en så stor tank som möjligt är att föredra. Antar att det kräver riktigt bra isolering men det skall man väl kunna åstadkomma i en nybyggnation. Uppstår den goda skiktningen automatiskt i en stor tank? Eller finns det någor som kan gå fel så det blir halvljummen pannkaka av allt ihop?
 
Bra skiktning får du om du vid laddning pumpar in varmt vatten högt upp och ut kallare vatten längst ner. Vid förbrukning det motsatta. I princip alla pannor laddar enligt denna princip (ofta med Laddomat 21), i de flesta fall tas även förbrukningen till radiatorer och golvvärme på detta sätt (från toppen till shunt och returen till botten). När det gäller varmvattenberedning fungerar TVA också enl denna princip - topp till botten. Du kan också få bra resultat med två slingor en lågt och en högt, men jag skulle föredra TVA. Att bara ha en beredare i tanken är inte bra för skiktningen då du kyler toppen i onödan. Om du vill ha sol tycker jag att du ska ladda med VVX, även detta för skiktningens skull. Sen kan man köra 4-vägshuntar och sånt för att ytterligare bättra på skiktning, men det tror jag inte du behöver.
 
OK, tack alla för ovärderlig hjälp. Nu är jag någorlunda på det klara med hur anläggningen kommer att se ut. På onsdag passerar Baxi i närheten av där jag bor. Skall höra lite med dem vad de tycker om stor tank, TVA, val av panna mm.

Ny fråga: Om man bygger en platsbyggd tank. Vad finns att tänka på? Anslutningar? Isolering? Material? o.s.v.
 
Platsbyggd tank, då finns väl bara rektangulär modell och då är frågan vilket tryck du kommer utsätta systemet för,
slutet system går inte, normalt öppet system beror lite på hur högt det är till högsta radiatorn, övertrycksfritt är nog det enda alternativet. Att tillverka en rektangulär tank som tål 1.5bar är det inte många som ger sig på, det kräver mycket stagning..

Ang anslutningar, beroende på solvärme eller ej:

{

R32 till och från pannan, radiator krets och TVA tas från stigarledningen.

R20 på mitten för en bivalent shunt. sedan 3(topp,botten och mitt) till R20 för solladdning..

Avluftning på toppen. snåla inte på dem, det gjorde jag.

Avtappning i botten på tanken..;
}

Isolering lösull, bygg in tanken i ett regelverk med gipsskivor och fyll utrymmet med lösull..

Det är mitt förslag men det finns ju många olika ideer om hur man ska bygga upp ett system, speciellt hur tanken ska utnyttjas på bästa sätt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.