Sätt en folie-baserad luft/ångspärr, det känns mycket säkrare i praktiken än att bara
lita på spacklade skarvar. -Det jag vill påpeka, är att det är lufttätheten som är vikigast...

Det du kan överväga är att skippa luftspalten mellan isolering & råsponten om du ersätter
underlagspappen med en diffusionöppen underlagsduk (kika på tex. Divoroll).
Då får du en säkrare konstruktion, som "på köpet" blir enklare att göra (du slipper en luftspalt)

Den teoretiskt allra bästa lösningen är att isolera utanpå utanpå råsponten,
men då måste du ta reda på mer om det praktiska utförandet...

Ex, utifrån & in:
Tegel /plåt
Läkt
Diffusionsöppen underlagsduk
Ev. Råspont (ej alltid nödvändigt, men robust)
Isolering & takstolar (ev. nedreglat för tillräcklig isolertjocklek)
Ångspärr (alt. luftspärr)
45mm reglar & isolering (Installationszon)
Gips/Innertak

Att tänka på:
*Kontrollera att underlagsduken är godkänt att användas iovanpå ev. råspont
*Montera ej spotlights nära en ångspärr!
(den tåler bara 35 grader om jag minns rätt)
(detsamma gäller för tex. varmvattenledningar i yttervägg)
 
Kanske en dum fråga och säkert i fel tråd men vad säger panelen om att isolera undersidan av råsponten på en kallvind med isodrän?
 
Ja, skulle vara jätteintressant att få lite mer vetenskaplig information om det.
Kan det då fungera både som luftspalt och isolering samtidigt?

Vi har faktiskt gjort lite så på en terrass, som alltså i princip är ett s.k. parallelltak.
Närmast råsponten isodrän och sedan glasfiber. Vad jag vet har det inte tvärmöglat än in alla fall.
 
Blindnit skrev:
Kanske en dum fråga och säkert i fel tråd men vad säger panelen om att isolera undersidan av råsponten på en kallvind med isodrän?
Isodrän är toppen till isolering och dränering av källarväggar. Teorin är att varm fuktig luft kommer inifrån och trycks ut i isoleringen tills temperaturen blir såpass låg att fukten kondenserar. Vattnet som bildas kan sedan rinna fritt ner i isodränskivan till dräneringsrören.

Samma teori i taket skulle innebära att fukten kondenserar i isodränskivan och sedan rinner ner i övrig konstruktion. Visserligen pratades det om cellplast innanför, men då tror jag att isodränskivans funktion skulle reduceras till en dyr och dålig luftspalt. Masonit är nog billigare o bättre tror jag.

Dessutom tror jag att det blir svårare att få bra passning utan glapp på cellplastskivorna mellan takstolar o allt, jämfört med mineralull där man kan peta in lite material i skarvarna på ett annat sätt.
 
Kommer det verkligen så mycket kondens så det börjar rinna på råspontens insida?
Borde inte kondensen fastna på kulorna i isodränen för att sen ventileras bort när tillfälle ges?
Tillfälle ges är förstås lite luddigt men tycker det borde kunna fungera.
Dock inte så säker så jag vill prova ;)
Får ibland intrycket av att det är ett akvarium man ska täta när det kommer till diskussion om isolering och ångspärrar och dylikt.
Men jag vet som sagt inte, därav frågorna.
 
hakaner skrev:
Sätt en folie-baserad luft/ångspärr, det känns mycket säkrare i praktiken än att bara
lita på spacklade skarvar. -Det jag vill påpeka, är att det är lufttätheten som är vikigast...

Det du kan överväga är att skippa luftspalten mellan isolering & råsponten om du ersätter
underlagspappen med en diffusionöppen underlagsduk (kika på tex. Divoroll).
Då får du en säkrare konstruktion, som "på köpet" blir enklare att göra (du slipper en luftspalt)

Den teoretiskt allra bästa lösningen är att isolera utanpå utanpå råsponten,
men då måste du ta reda på mer om det praktiska utförandet...

Ex, utifrån & in:
Tegel /plåt
Läkt
Diffusionsöppen underlagsduk
Ev. Råspont (ej alltid nödvändigt, men robust)
Isolering & takstolar (ev. nedreglat för tillräcklig isolertjocklek)
Ångspärr (alt. luftspärr)
45mm reglar & isolering (Installationszon
Gips/Innertak

Att tänka på:
*Kontrollera att underlagsduken är godkänt att användas iovanpå ev. råspont
*Montera ej spotlights nära en ångspärr!
(den tåler bara 35 grader om jag minns rätt)
(detsamma gäller för tex. varmvattenledningar i yttervägg)
tackar, då kör jag på med min orginal tanke,råspont och ut utåt finns ju redan på plats känns onödigt att göra om det.

Om nu inte äggmannen har några invändningar ;-)
 
Mikael_L
skytte skrev:
Har nu fått ytterligare griller i huvudet.
Ekofiber... Hade en "expert" hemma häromdagen som sa att lägger man det så behöver man ingen luftspalt... Samma princip som jag redan idag har i takfoten vill säga. Den skulle då vara självventilerande dvs den suger åt sig en del fukt men släpper sen ifrån sig det.
Om man kombinerar dessa tekniker dvs luftspalt och ekofiber - Kan det vara melodin?
Aldrig får man vara riktigt nöjd...:@
Ekofiber, JAAAaaaa, lösningen på alla världens problem.

Och vad som är ännu mer perfekt, är att då kan man spara massor med pengar och trycka in sågspån eller kutterspån eller sönderrivna dagstidningar istället för den dyra eko-fibern.
För det är typ samma sak, organiskt material och hygroskopiskt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.