Är det stor brandrisk om man bygger ett träskåp att sätta utanpå ett proppskåp? Hjälper det något att man har jordfelsbrytare installerat?
 
Nej, det är ingen brandrisk. Om det skulle bli riktigt varmt så vore något fel.

Men om du/ni ska bygga ett skåp över centralen så tänk på att bygga ett stort skåp så att man kan komplettera med saker i framtiden och att det överhuvudtaget ska gå att ta av kåpan.

Ett alternativ till att bygga ett skåp är att byta ut centralen mot en ny, snyggare med dvärgbrytare (säkringar med vippor) och dörr. (Antar att det är en gammal gängsäkringscentral ni har).

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Nej, det är ingen brandrisk. Om det skulle bli riktigt varmt så vore något fel.

Men om du/ni ska bygga ett skåp över centralen så tänk på att bygga ett stort skåp så att man kan komplettera med saker i framtiden och att det överhuvudtaget ska gå att ta av kåpan.

Ett alternativ till att bygga ett skåp är att byta ut centralen mot en ny, snyggare med dvärgbrytare (säkringar med vippor) och dörr. (Antar att det är en gammal gängsäkringscentral ni har).

//Patrik
Okej. Men det är bara värmen som skulle kunna göra att det börjar brinna då?

Jo det går att ta av kupan, den är bara fastskruvad.

Jo det är en gammal gängsäkringscentral vi har, har du någon aning vad kostnad för att byta till en ny snyggare sådan som du pratar om kostar ungefär?

Av nyfikenhet, är du elektriker eller liknande?
 
Att en brandingenjör tycker att det är en dum sak att bygga ett träsåp till ett proppskåp vad kan det bero på?
 
matildan skrev:
Okej. Men det är bara värmen som skulle kunna göra att det börjar brinna då?

Jo det går att ta av kupan, den är bara fastskruvad.

Jo det är en gammal gängsäkringscentral vi har, har du någon aning vad kostnad för att byta till en ny snyggare sådan som du pratar om kostar ungefär?

Av nyfikenhet, är du elektriker eller liknande?
Ja, om det börjar brinna i/vid centralen så beror det på andra saker än dålig ventilation.
Lösningen med träskåp över centraler är en väldigt vanlig syn i svenska hem.

Jo, men vissa som har byggt in sin central har byggt lådan så att den precis täcker centralen och då kan det vara problem med att få loss kåpan av den anledningen. På vissa ställen har jag fått halvt monterat ner skåp för att kunna pilla i centralen.

Jag vågar inte uttala mig om priser riktigt, men det beror ju självklart på hur stor centralen är. Men x tusen - 10 000 kr kanske?

Ja, jag är elektriker. :)

//Patrik
 
Här är ett exempel på en lite snyggare, ny central som jag installerat hos en kund. Hager Gamma.

DSCN0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN0153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Min central är infälld i ett skåp i väggen och därför valde jag en central med metallkåpa för att minska brandrisken. Hade det varit möjligt utrymmesmässigt så hade jag även monterat dubbel gips bakom.

En brandvarnare blev det oxo i skåpet.

Som Patrik skriver ovan är det ingen risk att centralen överhettas vid normal drift, men OM det skulle uppstå ett fel så kan det gå illa. Bland fel som genererar kraftig värme och leda till brand finner vi bla glappande anslutningar och inträngande vatten.
 
En plast kapsling är kanske inte det bästa i brand synpunkt.
Finns många fasth ägare som kräver plåt.
 
därför ska man inte stirra sig blind på att div stollar på teve skriker rakt ut när de ser en gammal central med porslinssäkringar...........Den håller troligen huset ut flera gånger om till skillnad mot plastcentralen som med all säkerhet vittrar sönder förr eller senare........
 
Vad krävs för att byta ut den mot en helt inbyggd?

Funkar det att bygga in en central i en vägg med 70mm regel?

Krävs det något speciellt brandskydd för det?
 
mycke_nu skrev:
Min central är infälld i ett skåp i väggen och därför valde jag en central med metallkåpa för att minska brandrisken. Hade det varit möjligt utrymmesmässigt så hade jag även monterat dubbel gips bakom.

En brandvarnare blev det oxo i skåpet.

Som Patrik skriver ovan är det ingen risk att centralen överhettas vid normal drift, men OM det skulle uppstå ett fel så kan det gå illa. Bland fel som genererar kraftig värme och leda till brand finner vi bla glappande anslutningar och inträngande vatten.

Okej, men gör trälådan då att det blir större brandrisk om dessa fel skulle uppstå. Skulle det inte då börja brinna utan lådan också?

Är det säkrare om man har jordfelsbrytare inkopplad också då som slår av om det blir något fel?
 
Mikael_L
lillePer skrev:
Vad krävs för att byta ut den mot en helt inbyggd?

Funkar det att bygga in en central i en vägg med 70mm regel?

Krävs det något speciellt brandskydd för det?
En sådan här GARO 3raders infälld har jag låtit fälla in
2270968.jpg
i det 45mm installationsskikt som blir i våra ytterväggar.
Jag har låtit linjera den mot 11mm OSB+13mm gips och då trycker den in den diffusionstäta plasten bakom 45'an med ca 10mm.

Så svar ja, en Garocentral av denna sort ryms i en 70mm regelvägg även om man endast har enkelgips på. Men det är på håret med enkelgips.
Andra modeller och märken kan ha annat djup.
 
matildan skrev:
Okej, men gör trälådan då att det blir större brandrisk om dessa fel skulle uppstå. Skulle det inte då börja brinna utan lådan också?

Är det säkrare om man har jordfelsbrytare inkopplad också då som slår av om det blir något fel?
Jag skulle ju föredra att centralen var helt inkapslad i obrännbara material om det skulle bli varmgång eller brand.

JFB hjälper mot vissa typer av kablebränder, exvis där det blir överledning mellan PE och fas eller mot omgivande jord.

Bäst vore om vi fick krav på arc detectors som i USA, då bryts strömmen så snart det börjar spraka.
 
Med tanke på hur de flesta elcentraler ser ut i USA är nog arc detector en nödvändighet, men det känns som att börja i fel ända av problemet. Jag hade släkt "over there" tidigare och har sett en hel del skräckexempel. Inte för inte som de bara har 120V. Visserligen kräver ju en spis kablar i klass med startkablar, men med lägre spänning miskar ju risken för personskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.