Vi är verkligen i början av processen att bygga hus. Vi har inte ens tomten än, men kikar lite på utbudet och kollar samtidigt olika husleverantörer. För att kolla vad det kan komma att kosta, liksom.

Vi gillar verkligen Trivselhus. De verkar ha hög grundstandard, de verkar väldigt flexibla och trevliga och jag har läst mycket positivt om dem. Men tack vare att de har så hög standard från början så ligger ju också husen lite högre i pris.

Vi har bland annat också tittat på Myresjöhus och där har vi hittat ett hus (Tenor) som vi gillar jättemycket. Och priset enl. katalogutförande var inte så högt heller. Men kikar jag i deras kataloger så inser jag att mycket av det som är tillval hos dem är grundstandard hos Trivselhus.

Tanken som vi har är att gå till Myresjöhus och få prisuppgift på det huset vi sett med de tillval vi vill ha och att även gå till Trivselhus med ritningen och be dem skapa ett sånt hus åt oss och därefter jämföra priserna. Hos Trivselhus kanske vi inte skulle behöva göra lika många tillval som hos Myresjöhus så priset kanske skulle bli ungefär detsamma, tänker jag i min lilla naiva byggahushjärna.

Men nu som har lite - eller mycket ;-) - mer erfarenhet av att bygga hus, vilket skulle ni välja - Myresjöhus eller Trivselhus?
 
Tror du är helt rätt ute. Det kommer bli mer tillval med Myresjöhus skulle jag tippa. Om ni vill ha isolerade innerväggar t.ex (tror inte det är std än), spån/osb bakom gips o.s.v. Viktigt är också att jämföra uppvärmningen som offereras, samt alla andra ingående delar i kök, vitvaror etc.

Nu är jag kanske partisk då vi ska bygga med TH. Vi kikade lite på Myresjö, men hade kompisar som byggde med dem och det blev väldigt mycket pengar på tillval för dem.
Men jag tycker även de har många fina hus.

Som jag skrivit i andra trådar är Trivselhus väldigt flexibla, de kan rita precis som ni vill ha det t.om. från scratch. Ge dem input om vilket pris ni önskar hamna på, så kan de ju ta fram ett förslag baserat på det.

Har ni tur kanske det går att få dem att rita om ett hus ur Wise-serien så bör det bli billigare också.
Det är svårt att förstå skillnaden i deras Wise-serie eftersom man kan göra i princip vad som helst. Vårt hus liknar inget av dem som är med där efter omritning.

Den typen av hus ni gillar, Tenor, är ju en modell som Trivselhus har ganska många liknande skisser. Så tror nog att ni kan hitta något bra där.

Hör er för med dem och även med Myresjö såklart. Det är minst lika viktigt att bli bra bemött och att få en bra kontakt med säljaren som man sedan kommer ha mycket kontakt med.
 
Vad roligt att du tog upp Wise-serien. Vi har kikat en del på de husen och gillar W:6, fast skulle vilja utöka boytan en aning fast ändå inte få lika stort som W:9. Jag har faktiskt undrat lite om man kan rita ett Wisehus i vilket utförande som helst, dvs. om man skulle kunna få Myresjös Tenor fast som Trivselhus Wise. Vi gissar dock att vi ändå inte kommer ha råd med det, för enplanshus blir ju gärna lite dyrare och vi vill inte lägga hur mycket som helst på vårt boende. Tja, råd skulle vi väl ha, men viljan finns inte att lägga alltför mycket på boendet.

Så planen just nu är att kolla vad priset skulle bli för Tenor och blir det för dyrt kör vi nog på W:6 fast liiite större.

Men ni har alltså byggt/bygger ett hus i Wise-serien? Hur ser ert ut?

Än så länge har vi blivit bäst bemötta av Trivselhus. Inte för att Myresjö har varit otrevliga, men servicenivån ligger faktiskt en bra bit högre hos Trivselhus. Än så länge.
 
Ja, vi kikade också litegrann på ett större W6 med förhöjt väggliv. Men i slutändan blev det W:10, fastän i fulla 2-plan och New England stil. (Ej sutteräng).

Jag skulle kunna tänka mig att man mer i sådana fall kan utgå från Wise 4-5, men byta sadeltak till pulpettak etc.

Men TH kan nog guida er där vad som blir bäst att utgå ifrån som inte heller kanske behöver dra iväg i pris.
 
Redigerat:
Minni skrev:
Vi gillar verkligen Trivselhus. De verkar ha hög grundstandard
Kanske har det ändrats sedan vi byggde för några år sedan, men då hade trivselhus hög grundstandard på sådant som syntes, men låg grundstandard på det som inte syntes.

Exempelvis hade de inte något trä bakom gipsen i väggarna som standard, och inte heller råspont i taket. Jag vill minnas att de inte heller hade insektsnät i undertaksventilationen som standard.
 
blizzet skrev:
Det är minst lika viktigt att bli bra bemött och att få en bra kontakt med säljaren som man sedan kommer ha mycket kontakt med.
Är det verkligen så? I de flesta fall är säljaren jättelätt att få bra kontakt med tills allt är undertecknat och klart, och fram tills dess har man mycket med säljaren att göra.

När allt är undertecknat är dock säljarens uppdrag slutfört och det är oftast andra man har att göra med. Eller är Trivselhus-säljarna med under hela bygget?
 
ordain skrev:
Är det verkligen så? I de flesta fall är säljaren jättelätt att få bra kontakt med tills allt är undertecknat och klart, och fram tills dess har man mycket med säljaren att göra.

När allt är undertecknat är dock säljarens uppdrag slutfört och det är oftast andra man har att göra med. Eller är Trivselhus-säljarna med under hela bygget?
I vårt fall är Trivselhussäljaren med hela vägen. Men det kan säkert skilja över orterna. Men tror detta är något som ändrats ganska nyligen i deras fall.
 
ordain skrev:
Kanske har det ändrats sedan vi byggde för några år sedan, men då hade trivselhus hög grundstandard på sådant som syntes, men låg grundstandard på det som inte syntes.

Exempelvis hade de inte något trä bakom gipsen i väggarna som standard, och inte heller råspont i taket. Jag vill minnas att de inte heller hade insektsnät i undertaksventilationen som standard.
Det stämmer att Trivselhus fortfarande använder och rekommenderar Parocs lätta underlagstak. Om det är sämre eller ej kan diskuteras. Visst känns råspont gedignare kanske, men man löper mer risk för påväxt. Råspont kan man få om man vill och kostar inte mycket extra, så känns som en liten sak i sammahanget.
Har funderat på att välja till råspont. Blir att ta det beslutet när slutofferten kommer snart efter vår slutbeställning nästa vecka.

För övrigt så har TH numera spån bakom gips standard och som jag nämnde tidigare även isolerade innerväggar.
Ska vi jämföra med Myresjöhus som var föremål för jämförelse i tråden så har de varken spån bakom gips, eller isolerade innerväggar standard. De har heller inte råspont som som standard.

Som påpekats tidigare så finns det andra tillverkare som har flerskiktsytterväggar som på pappret kanske är bättre. Är man väggintresserad så kan man gå upp på TH energivägg, eller "modda" den vanliga som man önskar delvis.

TH provtrycker dessutom alla hus, vilket jag tycker har ett stort mervärde.
Detta har varit föremål för diskussion i andra trådar också. Man får prioritera vad man vill lägga pengarna på.
 
blizzet skrev:
För övrigt så har TH numera spån bakom gips standard och som jag nämnde tidigare även isolerade innerväggar.
Det är trevligt att höra att de har något bakom gipsen som standard nu. Spån kanske inte vore mitt förstahandsval, men det är ju kanske en smaksak, så länge man har något där.
 
ordain skrev:
Det är trevligt att höra att de har något bakom gipsen som standard nu. Spån kanske inte vore mitt förstahandsval, men det är ju kanske en smaksak, så länge man har något där.
Antar du tänker på OSB istället. Man kan säkert byta till det om man så önskar. Likadant som med råspont så går åsikterna isär om vad som egentligen är bäst.
Som du säger, så länge något sitter där så tror jag man har tillräcklig nytta av det.
TH har det iaf i både inner och ytterväggar. Vissa har det bara std i ytterväggar.
 
Redigerat:
Alltså, jösses vad man verkar behöva sätta sig in i saker man inte har en aning om! Nästan snudd på grekiska för mig det här. Känns som att det är lätt att missa viktiga bitar bara för att man inte ens vet vad man ska fråga om. ;-)
 
Vi har också valt att bygga med Trivselhus och ett Wise 10 som souterräng men större och helt ombyggt precis som Blizzet :)

Vår säljare på TH är kanon och kommer vara med under hela bygget, vi har kommit så långt som att grunden håller på att arbetas med samt huset kommer v 12, säljaren ställer upp och hjälper till med allt jag frågar på. Positivt överraskad då jag som många andra trodde att säljaren smiter iväg efter beställningen.

När det gäller väggarna så har de som sagt spån bakom gipset, men man kan även välja mdf(?) där man förväntar sig att hänga upp en tv eller annat tungt på väggen.
Även om TH har hög standard från början så kommer det tyvärr alltid till tillval...

Har tyvärr ingen erfarenhet av Myresjöhus mer än att en kompis byggt med dem, det var dyrt men de blev mycket nöjda! Förutom att få till en planlösning som man tycker om och ett bra hus så tror jag att just kontakten med säljaren är viktig, så gå på lite magkänsla där!

Lycka till!
 
blizzet skrev:
I vårt fall är Trivselhussäljaren med hela vägen.
Kan bara instämma i detta, ringer alltid tillbaka även om man inte ens lämnat nått meddelande. Hon ser tydligen att jag ringt d^_^b
 
Vad roligt att ni har så positiva erfarenheter av Trivselhus! :) Vi lutar mer åt dem, men ska ändå kolla med Myresjöhus också.
 
Ola78
blizzet skrev:
Antar du tänker på OSB istället. Man kan säkert byta till det om man så önskar. Likadant som med råspont så går åsikterna isär om vad som egentligen är bäst.
Som du säger, så länge något sitter där så tror jag man har tillräcklig nytta av det.
TH har det iaf i både inner och ytterväggar. Vissa har det bara std i ytterväggar.
Nu svär jag nog i kyrkan, moderatorn får väl ta bort detta isåfall och läxa upp mig. Nåja, jobbar som snickare på Trivselhus och OSB är möjligt att få istället för spånskivan, har tillverkat ett och annat sådant hus men det är inte jättevanligt.


mhg_3 skrev:
När det gäller väggarna så har de som sagt spån bakom gipset, men man kan även välja mdf(?) där man förväntar sig att hänga upp en tv eller annat tungt på väggen.
Även om TH har hög standard från början så kommer det tyvärr alltid till tillval...



Lycka till!

Nja, där det planeras att hängas upp tv-apparter, kökskåp och likande tunga saker sätts det inte mdf, för dåligt att skruva tunga saker i. Det kortlas med 34/45*120 reglar alternativt vissa lite mindre tunga saker men som man ändå vill ha lite mer att skruva i läggs det 12mm plywood bakom. Tex element.

Ni får ursäkta min lilla kapning av tråden, jag tänker inte ha någon åsikt om vilket hus som är bäst, tycker personligen att Myresjöhus har en hel del snygga hus faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.