Hej,

Håller på att få in dem sista offerterna innan bygget startar och en post som jag har haft svårt att bedöma är kostnaden för arbete och material för gjutning av betongbjälklag inkl golvvärme med PEVA45 (eller plannja combideck).

Skulle vara väldigt uppskattat om någon som byggt med denna metod kan dela med sig den ungefärliga kostnaden/kvm för arbete och material samt golvvärme.

Stort tack på förhand!

/Carlia
 
PEVA45 som heter något med Arcelor numera, kostar 180 kr/kvm. Åtgång material beror på bjälklagets tjocklek. 1700 kr/m3 betong. Kostnaden för golvvärme blir svårt att uppskatta, om man inte gör jobbet själv. 3-4 meter rör per kvm golv.
Det går undan när man monterar PEVA, som kommer färdigkapad, men då ska alla stöd, eventuella balkar, vara klara. Hyra av stämp varierar.
 
Tack för svaret Isolde!

Material kostnaden har jag ganska bra koll på. Som du nämner ligger PEVA plåten på ca 180kr/kvm och golvvärmen på strax under 100kr/kvm.

Det som jag däremot har väldigt svårt att bedöma är arbetstiden. När man talar om mruning så ligger oftast tiden/kvm på samma och dessutom så går det snabbt att verifiera på detta forum att offerten man får ligger rätt och det samma gäller med putsningen. Men för betongbjälklag med PEVA plåten så har jag inte kunnat kontrollera ifall offerten är ok.

Finns det någon som kan berätta om antalet timmar arbete som krävs för ett sådant jobb eller lämna priset/kvm där material (plåt, betong, armering, golvvärme, stämp) och arbetskostnaden är inräknade?

Tack!

/Carlia
 
Carlia, för oss var vårt Peva-bjälklag väldigt arbetsintensivt, men det är absolut inte Peva-plåten som tar tid. Armering tar tid, särskilt om man har massa "specialare" som balkonger, terrasser, etc. som måste göras i samband med bjälklaget. Se'n har du alla installationer (el, vvs, vent) och genomföringar som det skall tas upp hål för och byggas gjutformar för. Golvbrunnar skall monteras i EXAKT rätt höjd, etc. Det är helt klart jämförbart med att bygga en grund.

När du murar ett hus så är det inte säkert att bjälklaget blir lika tjockt som en mursten är hög, så man kommer att behöva kapa samtliga stenar runt om bjälklaget - dom som bildar sidorna på gjutformen så att säga. Tar också tid.

Golvvärmeslang går fort att rulla ut om man har något att fästa slangarna i! Enklast är nog om man har armeringsmattor att fästa dom i. När man kör med Peva behöver man oftast inte täcka hela bjälklaget med armeringsmattor, men kan vara värt det enbart för att förenkla montage av golvvärmeslangarna.

Att hyra stämp för att stadga upp bjälklaget medan betongen härdar blev en dyr överraskning för oss.

I arbetstid tog bjälklaget lika lång tid som att mura hela plan 1 med inner- och ytterväggar, det vill säga cirka 240 mantimmar om jag inte missminner mig.

Vill du kika lite hur det såg ut hos oss när vi gjöt vårt Peva-bjälklag så kolla här och framåt.

http://lundhagen.blogspot.com/2007/07/pltdags.html
 
Tar upp dena tråden igen, då jag är i farten med att försöka beräkna kostnad på vårat kommande husbygge.

Mina frågor är hur stora spännvidder dessa system klarar av ?
Då våra planlösningar för både entreplan och våning 2 är VÄLDIGT öppna.
Jag kikade igenom en pdf på kumlavikens hemsida o tycke mig se information om spännvidder på upp till 11m med tilläggsarmering, <-- rätt, fel ?
Ligger priserna fortfarande på samma nivå som för 8 månader sedan?
Hur grov bör tilläggsarmeringen vara ?
Hur högt bygger hela bjälklaget i mm om man räknar från ovan.

Betong + utjämningmassa före golvläggning
golvvärmeslang
Tillägsarmering
plåtarna


/momin
 
Redigerat:
Elva meter är väldigt långt för att vara villa, det kommer att bli dyrt... Mycket extra underkantsarmering, dubbla spricknät och 200mm betong. Räkna med tusenlappen per kvadrat minst....

Ute i verkligheten finns ju butiksgallerior med 40m spännvidd på golvet så går gör det alltid. Hör med en konstruktör...
 
Ok, inte för att jag har 11m öppet i någon riktning i huset.
Bara nått jag tyckte mig kunna utläsa ur pdf:en, om jag nu lyckades tolka den rätt :D

Några frågor återstår dock, om det finns nån vänlig själ som kan upplysa mig o kanske andra som söker.


/momin
 
Det hänger på uppställningen av bärande väggar, och hur många sk fack du får. Anta att ditt bjälklag vilar på två yttre väggar, och två inre bärande. Då har du tre fack, och det inre facket (max. 9,9 m spännvid vid 240 mm btg.tjocklek) spänns upp av de yttre facken.

Tidsåtgången beror på mängden prefab. armering, ev. golvvärme, antal golvbrunnar osv. Har du tillgång till billiga stämp och kertobalkar behöver det inte bli speciellt dyrt
 
Om, tackar för inputten så länge.
Åter kommer med fler frågor när jag kommer hem från jobbet på torsdag då jag har tillgång till minsa skisser o planlösningar. :)

Än en gång, tack så länge.

/momin
 
Har en fråga jag kan dra såhär rakt av. :)
Hur mycket bör jag regla ner på undersidan och isolera för att den ingjutna golvvärmen inte ska sticka neråt o göra entrplan till en ugn med under o övervärme ?

Eller kommer gjutplåtarna som sitter kvar efter gjutning att aggera som reflektorer o skicka netåtgående värme från slangarna uppåt ?

Stämpen kan jag hyra för 2.77Kr st + moms per kalenderdag och håller 1000Kg stk.

/momin
 
Hur grov bör tilläggsarmeringen vara ?
Hur högt bygger hela bjälklaget i mm om man räknar från ovan.

Betong + utjämningmassa före golvläggning
golvvärmeslang
Tillägsarmering
plåtarna
Min bestod enbart av 10mm järn, men detta räknar leverantören ut beroende på vilka laster du får (jag hade tex en punktlast på 3,6kN som spreds ut med extra underkantsarmering).

Som isolde skriver kan du få längre spännvidder om mellanbjälklaget får ligga och "väga" på inre väggar. Man lägger överkantsarmering (tar upp dragkrafter) vid de bärande innerväggarna vilket gör att de olika facken bär upp varandra. Sämst är att bara ha upplag i varje ände. Sen åker då på extra frakt om plåtarna är längre än 7,2m så det kan vara bra att skarva (man lägger bara plåtarna kant i kant då ingen dragkraft finns i underkant vid upplag) plåtarna på innerväggarna.

Tjockleken på mellanbjälklaget beror på vilken lösning och ytskikt man väljer. Om du gjuter in golvvärmeslangen i mellanbjälklaget och är noga med gjutningen (slippa flytspackla) blir tjockleken: betongtjockleken + ytskiktstjocklek. Samverkansplåten är inräknad i betongtjockleken. Sen vill man kanske inte ha plåtinnertak och takvärme i bottenvåningen vilket gör att man reglar upp 45/70/95 mm för isolering och div installationer. Reglarna skruvas lämpligen fast innan gjutning.

Mitt mellanbjälklag kommer se ut så här
10-15mm klinker (ej bestämt vilken sort)
1-2 mm fog
200 mm betong (med extra armering, golvvärmeslang, samverkansplåt PEVA 45, avloppsrör, elrör, tilluft kamin mm)
45mm reglar (med isolering, installationsel, spottar mm)
12mm pärlspont
Tot 270mm

Med 200mm tjocklek var det OK att dra 50mm rör hur man ville i betongen och upp till 100mm längs plåten (jmf. håldäck)

/Pär
 
  • Gilla
PL1517
  • Laddar…
Bugar o bockar för informationen Pär.

Villken typ av hus bygger du/ni?

/momin
 
Vårat hus kommer väl se ut ungefär såhär.
bLFqqJjkgq.jpg
Dock är inget hugget i sten "ännu", då kärr,Hrrm damen :p i huset inte har gett sitt 100%iga JA ännu.

zAeoOXeunW.png

Jag antar att jag får räkna med någon slags limträ/järnbalk vid de streckade linjerna samt dimmensionera om inner-väggarna som dessa ska vila på. (ytter-väggarna är 500mm)
Delen längst till höger kommer att ha en terass ovanpå.

Entreplan är på Ca 132.25m² och våning 2 Ca 94.75m² (takterass ej inkluderad)


/momin
 
Redigerat:
Bygger med Ergotherm+ från Finja (källarväggar) och smörblock till bottenvåningen :)

Bäst är nog att lägga plåtarna horisontellt i ritningen. Då behöver du bara något slags upplag (som antagligen kan vara infällt i bjälklaget) mellan utgången till delen under terrassen (ev om du kan flytta ut badrumsväggen för att den längden inte ska bli dimensionerande för betongtjockleken eller göra lite av väggen mellan kök och entré bärande). Om man lägger dem vertikalt (på ritningen) måste du ha upplag som du säger i kök/vardagsrum och entré/vardagsrum (måste ligga under bjälklaget) vilket stör den öppna planlösningen mer än det andra alternativet.
Det måste armeras upp runt trapphålet men det tror jag inte blir några problem. Jag hade ett liknande fall. Har lagt upp enkel skiss (rött bärande väggar och hur plåtarna ligger) och min ritning från ArcelorMittal (PEVA45)
Upplagen måste minst vara 100mm och om jag gissar att du också bygger i 500mm lättbetong och även hade tänkt ha innerväggar i LB så får man gå upp till 150mm där väggarna är bärande (eller mer om lasten kräver)

Jag hade kontakt med Jan Lindmark som var väldigt tålmodig och svarade på alla mina frågor och ändrade för att jag skulle slippa balkar/pelare mm. Här är hans svar om jag fick rekommendera honom på olika forum..

Du får gärna göra reklam för våra Peva 45 bjälklag med tillhörande service. Jag är van vid affärer med privatpersoner som tänker bygga själva.
Vi hörs!

Best Regards / Med vänlig hälsning

Jan Lindmark I Composite Sheet
ArcelorMittal Construction

Öden 103
SE-893 92 Bjästa
T dir. +46 (0)54 777 13 13
T +46 (0)660 22 20 00 I M +46 (0)703 72 91 25
F +46 (0)660 22 22 41
www.arval-construction.se
 
  • peva 45.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.