Jag har en inbyggd balkong/altan på husets kortsida. D.v.s. ligger gavelytterväggen ca 2m innanför vindskivorna om ni förstår vad jag menar. På övervåningen finns en balkong och på nedervåningen finns en altan med ett räcke. Då vi har inglasad uteplats på långsidan skulle jag vilja bygga om en del av den nämnda altanen till förråd för trädgårdsredskap. Dörrarna till detta förråd skulle hamna i linje med balkongräcket och vara "heltäckande". Behöver jag bygglov för denna modifering? Jag bygger ju inte till utanför nuvarande utbredning men och andra sidan förändrar jag ju utseendet på fasaden...

Vad är det som gäller?
 
Skall man vara helt fräck kan man ju säga;
Bygg. Om någon klagar? Riv om du behöver...

Bygger du bara något som är snyggt kommer knappast någon att klaga.
Och måste du riva så blir väl kostnaden ungefär densamma som vad bygglovet hade kostat...
 
Finns det inte fönster ut mot det som idag är altan? Hur kommer det att se ut inifrån huset, med fönster ut i en trädgårdsbod? Om du planerar sätta igen de fönstren, blir då rummet innanför tillräckligt ljust?
 
Följande gäller för bygglov

Bygglov krävs bl.a. för uppförande av ny byggnad, tillbyggnad, ianspråktagande till annat ändamål, göra vissa ändringar t.ex. inreda någon ytterligare bostad eller lokal samt för uppförande av mur eller plank.

Inglasat uterum/altan är tillbyggnad och således bygglovpliktigt.


Hör annars med din kommun vad som gäller just för dig, ibland kan de vara mer "snälla"..
 
Lilla_vargen skrev:
Finns det inte fönster ut mot det som idag är altan? Hur kommer det att se ut inifrån huset, med fönster ut i en trädgårdsbod? Om du planerar sätta igen de fönstren, blir då rummet innanför tillräckligt ljust?
Lugnt. Finns inga fönster just där....

Det där med fuskbyggda inglasade altaner var så stort i Trollhättan att man fick utfärda generell amnesti och bevilja bygglov i efterhand...
 
Fick svar från byggnadsarkitekten på kommun. Mitt tilltag kommer att räknas som tillbyggnad med förråd och kräver både bygglov och bygganmälan :-/. Vad kommer sådant att kosta tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.