Kan man tina en vattenledning som är ca 400m lång?
Vi har en vattenbrunn som matas med självtryck från en annan brunn 400 bort, det har aldrig frysit förut enl. alla grannar, men nu har det iaf gjort det!
Kan man på ngt sätt tina det?
Jag har provat o tryckt "bakvägen" med tryckluft.
Hällt sprit (köpsprit, absolut vodka) oxå bakvägen.
Ingenting verkar fungera, det skulle säkert vara lättare om jag kunde trycka från rätt håll men det är inte så lätt: dels så är jag inte 100% säker var brunnen 400m bort ligger, sedan så är det ju 1m med snö! Jag lär oxå ha skarvsladdar som räcker 400m............
Kul och höra om det är någon som har nå ideér!
Ledningen är 25mm pvc.
 
Redigerat:
Varmvatten som pumpas in genom mindre slang, alt värmemattor ovanpå mark om det ligger ytligt.

Om det är fruset hela sträckan kommer det bli jobbigt, 400m är en lång sträcka att trycka in en mindre slang...
Kanske går med ånga, det brukar röris ha tillgängligt.
 
Ring en rörmokare. De brukar ha grejor att tina det mesta.
 
Rörmokare eller spolbil. Du lär inte fixa det själv om du inte tänker vänta på våren...
 
Varit i kontakt med röris, enl honom så kan man bara ånga upp 15-20 meter, så det verkar som att man är lurad:(
Inte så lätt att få hit en brunnsborrare heller på kort varsel.......2-3 veckors väntetid, kul när man har familj att vara utan vatten!
 
För ett antal år sedan var det många här runt omkring som hade slut vatten. Då skaffade man en enkubikstank med vatten som man placerade i källaren och anslöt en tryckpump till den och kopplade in på den inkommande vattenledningen istället för den ordinarie vattenkällan. Sedan fick man ju naturligtvis fylla på den mha dunkar som man fyllde hos ngn som hade vatten. Har man lite koll och sparar på vattnet räcker 1000 liter länge ändå. Helt utan vatten kan man inte vara, så det här är en nödlösning.
 
Varit i kontakt med röris, enl honom så kan man bara ånga upp 15-20 meter, så det verkar som att man är lurad
Vet du var det har frusit?
 
Går det att dra en ny provisorisk vattenledning ovan mark? Det är väl så vattenverken gör när allt gått snett. Riktig nödlösning, men jag förstår inte hur du ska kunna lösa det. Naturligtvis kommer en ny ledning frysa direkt om du inte spolar vatten hela tiden. Att isolera den på riktigt är väl bara att glömma, men om du lägger den i någon form av yttre slang (kanske ett gult elrör?) så får du i alla fall en isolerande luftspalt. (Kanske linda ett rep runt för att hålla lagom luftspalt runt om?)

Vi tittade på att köpa ett hus förra vintern där vattnet frusit. Ägarna hade helt enkelt fått flytta ut. Bära vatten fungerar i en husvagn på en campingplats, men inte till ett hus.
 
Har du snö på 1 m så isolerar den ganska bra, kolla om det har frusit i huset (källaren) eller vid brunnen betong leder kyla bra, mitt vatten har frusit någon gång men inte under jorden. Så mitt tips är att kolla på inkommande i källaren om rören ligger öppet där eller vid brunnen, om du hittar den. Troligtvis är det i huset, det är när sånt här händer man tänker att man skulle lagt en självbegränsande värmekabel i eller utanpå röret. Jag har haft problem i vårat stall där det alltid frusit, nu gör det inte det längre pga värmekabel.
 
Tack för alla tankar och ideér!
Min vatten ledning matas som sagt från en källa (grävd brunn) ca 400m bort, den ligger ca 3 m högre är uppsamlingsbrunnen jag har hemma på tomten. Det ser ut så här:
Källan.
Slang pvc 25mm nedgrävd ca 50 m.
Sedan ligger slangen i ett vattenförande dike (jag har gått o tittat hela vägen, den ligger i vattnet)ca200m.
Sen är den nedgrävd igen, ca 150m.
Uppsamlingsbrunnen.
I morgon ska jag prova att klippa av(!!!!!) vatten ledningen med jämna mellanrum och försöka utesluta vart proppen sitter (har lånat ett ångaggregat som står redo!).
Funkar inte det så är det KÖRT!
Kan isf få hit en borrare på ons i bästa fall, till en kostnad av 47tkr............suck!
Hoppas på morgondagen........:rolleyes:
 
Du fixar den!
 
Börja kolla i ändarna tror jag, närmast huset och närmast brunnen.Lycka till! Eller vänta några dygn det ska bli varmare.....
 
linken74 skrev:
Tack för alla tankar och ideér!
Min vatten ledning matas som sagt från en källa (grävd brunn) ca 400m bort, den ligger ca 3 m högre är uppsamlingsbrunnen jag har hemma på tomten. Det ser ut så här:
Källan.
Slang pvc 25mm nedgrävd ca 50 m.
Sedan ligger slangen i ett vattenförande dike (jag har gått o tittat hela vägen, den ligger i vattnet)ca200m.
Sen är den nedgrävd igen, ca 150m.
Uppsamlingsbrunnen.
I morgon ska jag prova att klippa av(!!!!!) vatten ledningen med jämna mellanrum och försöka utesluta vart proppen sitter (har lånat ett ångaggregat som står redo!).
Funkar inte det så är det KÖRT!
Kan isf få hit en borrare på ons i bästa fall, till en kostnad av 47tkr............suck!
Hoppas på morgondagen........:rolleyes:
Otroligt! Nästan identiskt med våran situation.
Brunn ca en km hemifrån, uppsamling kanske 400 m hemifrån. Därifrån nedgrävd 100m och sen en plastslang i en bäck fram till ca 50 m från huset, där den är nedgrävd igen.
Förra vintern var vi utan vatten i tre månader!
Nu har vi varit utan i ett par dagar, men jag har gjort som tipsades tidigare; lagt en slang ovan mark. Den hann dock frysa, men imorrn tar jag in och tinar den och kopplar på den direkt. Hoppas det löser mitt problem temporärt iallafall.
Tyvärr verkar det som det är hål någonstans där originaslangen är nedgrävd, så källan töms om jag inte har min ovan-mark-slang.

Som tidigare nämnts så är det oftast där den går in i huset som det fryser.
Jag har en koppling precis där och det blir en propp direkt.
Har en 25m lång värmekabel och en värmefläkt för att lösa den om jag skulle glömma att låta vattnet rinna.

Klipptekniken är bra. Där min slang går i bäcken blir det ofta hål, så den måste skarvas.
Dessa skarvar kan jag öppna och på så vis lokalisera evetuellt stopp/hål/brott.

Funderar också på att borra...
 
linken74 skrev:
Funkar inte det så är det KÖRT!
Kan isf få hit en borrare på ons i bästa fall, till en kostnad av 47tkr............suck!
Hoppas på morgondagen........:rolleyes:
Ska du hursomhelst byta till borrad brunn så OK då men gör du det bara för att lösa den akuta situationen ska du kanske sätta dig ner och tänka över situationen ett tag. Man kan ha mycket roligt för 47 000! Har du kontaktat en rörfirma för råd?
 
Vi har tänkt borra ändå om kannske 1-2 år men INTE nu!
Vi är i full flärd med att planera och dona med pannrumsbygge med tillhörande biovärme, förmodligen fliseldning,
Det här problemet är inte vältajmat, men det är det väl aldrig.......Min ledning korsar även 2 st vägar (plogade) men där ligger den i rinnande vatten i trummor. Det är där jag börjar min felsökning i morrn! Jag kan inte lägga en ny ovan mark pga vägarna. (allt är ju relativt, jag lär köpa 400m ny pvc trä genom trummorna över en grannes tomt.........)
Om vi i nte löser det här i morrn så borrar vi, så får vi se till sommaren får vi se om det finns ekonomi för ett pannrum:(
J-vla vinterkyla...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.