Helt klart en missberäkning.

Jag tänkte att det var smart att ha vattenburen golvvärme eftersom jag har det i resten av huset.
MEN. Glömde räkna på totalkostnader.

Bara spackelkostnaden hade betalat många goda kWh.
Sedan är ju plusset att elvärmen kan jag ju styra oberoende om jag vill ha värme i resten av huset.
Som det nu blir så måste jag ju cirkulera golvärme i huset för att få fram det till badrummet. Försumbara förluster men dom finns i alla fall.

Som PG Lundmark uttryckte det i forntiden. "-Erfarenhet gör ont"

//Anders
 
Om man gjuter in slangen i en betongkaka istället för flytspackel då? Hur länge måste betongen stå innan man kan börja med tätskikt o kakling?
 
De flesta som håller på med sånt här rekommenderar inte att ha vattenburen golvvärme utan lägga el istället just av bl.a de olika anledningar du nämner...
 
Man behöver ju inte fläska på med en Ø17 slang.
Själv flöt jag in en Ø12 pexslang och tillsammans med armering byggde det inte mer än att klarade mig med rimliga mängder spackel.
Personligen ser jag enbart fördelar med vattenburet och skulle gärna köpa spackel för nån tusing mer om det krävs för att få det.
 
Största nackdelen som jag ser det är att om man vill ha komfortvärme i badrummet på sommaren så måste man pumpa värme överallt i systemet för att få detta...??

Dyrare att lägga in...

Bygger mer på höjden...
 
Finns elshuntar till golvvärme om man vill ha det på sommaren. T.ex. denna http://www.floore.se/tillbehor.php
För oss blev det inte dyrare då den redan var inplanerad så jag hade en ledig slinga i fördelaren så det enda som kostade var slangen och det extra flytspacklet. Kändes fel att lägga el när man har vattenburen uppvärmning.

Sen tycker jag det är skönt med svala golv på sommaren.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Största nackdelen som jag ser det är att om man vill ha komfortvärme i badrummet på sommaren så måste man pumpa värme överallt i systemet för att få detta...??

Dyrare att lägga in...

Bygger mer på höjden...
Nej det höll jag inte med om ;)
Vi har vattenburen golvvärme i båda badrummen och kök och hall och 2 bostadsrum i källaren. Badrummen har var sin slinga precis som köket, hall och bostadsrummen värms av 2 separata slingor.
Alla slingor matas individuellt så jag kan köra en enda slinga på sommaren om jag vill. Utifrån hur vi har gjort förstår jag inte riktigt hur man annars skulle göra?

På vilket sätt blir det dyrare att lägga in? Jag ska ändå ha dit en röris som fixar v/a så den extra tiden för att lägga slangen är försumbar, särskilt i jmf med att ta ut en elektriker som kostar en extra framkörning och bilkostnad + ytterligare nån påbörjad timme.
Jag vet inte vad el-golvvärme kostar, är det mycket dyrare med slang och rördragning än med el? Hur menar Du Paul? tänker jag fel? (igen?:blushing:)

Jo, det bygger mer på höjden förmodar jag utifrån att 12 mm slang som ska täckas med flytspackel blir tjockare än el-kablen förstås.
Men våra golv bygger 35 mm totalt med klinker vilket jag inte tycker är nåt problem, även 40 mm är i min värld inget att bry sej om, takhöjden är ju 2400 från början så några mm lägre har ingen praktisk betydelse.
 
Vad gäller det fördyrande syftade jag mest på renoveringar då det oftast är betydligt mer komplicerat att lägga in vattenburet och den extrakostnaden är jag tveksam till att man tjänar in.

Men visst... jag ska inte säga för mycket för detta är bara vad jag hörde från vvs-firman... :blushing:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gäller det fördyrande syftade jag mest på renoveringar då det oftast är betydligt mer komplicerat att lägga in vattenburet och den extrakostnaden är jag tveksam till att man tjänar in.

Men visst... jag ska inte säga för mycket för detta är bara vad jag hörde från vvs-firman... :blushing:
Nej vvs-firmor är opålitliga :D:cool: Fast tänker man så som Du skriver här, att merkostnaden vid renovering blir svår att tjäna in så håller jag med. Skulle nog säga att det är omöjligt rent av, golvvärmen är ju inte mer effektiv än radiatorerna vad jag märkt. Precis som nån skrev tidigare i tråden har jag vräkt in rejäla mängder flytspackel också vilket inte är billigt. Fördelarna är att golvet är varmt vilket är j-t skönt och att man slipper radiatorerna som försvårar möblering, golvvärmen sprider värmen bättre också tycker jag mej märka.
 
Har man inte golvvärme någon annanstans så man måste sätta in fördelare och shuntgrupp så blir det nog extrakostnaden för hög så man aldrig tjänar in den.
Det finns visserligen billigare lösningar för det med om man använder t.ex LK minikretsventil http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2876 , men den fungerar bara upp till 5 kvm och 2-rörssystem.
miljobild_M5.jpg
 
Jag menade så här Jan-Å.
Om jag nu bara vill ha värme i badrummet för att få bort eventuell fukt på sommaren, när jag egentligen inte vill ha värme någon annanstans i huset så måste jag ha cirkulationspumpar och även värmeproduktion för detta igång.
Visst kan jag stänga alla andra shuntgrupper men frågan är vad som är billigast i drift och installation egentligen.
Vattenburen golvvärme eller elslingor i golvet?
Elen är väl dyrare på vintern. Då är ju merkostnaden för att värma 12 m2 badrum i en 300 m2 kåk försumbar. Men på sommaren blir det många meter rör som ska hållas ljumma för att få fram värmen till samma 12 m2.
Det mest ekonomiska driftmässigt vore ju att ha både och men då har man ju verkligen dragit på sig stora installationskostnader.
Jag har en handdukstork installerd. Kanske skulle montera en jääättteehandukstork?;)

Mycket surr o inte så mycket vettigt sagt.

Anders
 
>Lindhult
Det håller jag helt med om, i den situationen skulle kanske rent av jag också lägga el-värmegolv :)
Men en jääättteeehandukstork kan vara ett alternativ också, vattenburen värme i den? :D:p
 
Självklart vattenburen, fast med elpatron inbyggd i torken.

Vatten über alles! :p

Anders
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
vattenburet OCH elslinga is the shit, vatten på vintern när värmepumpen går och el på sommaren.
Iof är det rätt gött med ett kallt golv när det är riktigt varmt ute :)
 
Ja det var ju bara det där med bygghöjden.

Nu ska jag sluta svamla här.
Ursäkta trådkapningen som har halkat lite off-topic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.