Har ett Assa låshus connect 1487-11(till assa evo). När jag justerat det max(med skruvar +-2.5mm) så är det ändå liiiite otätt men drar man i dörren pyttelite så blir det tätt....hur gör jag med detta???...någon låssmed som vet? Måste jag byta hela låshuset eller går det att byta den justerbara delen inne i huset/blecket?? Tacksam för snabba svar....:D
/
M
 
Man justerar väl hur hårt dörren skall sluta med slutblecket. Inte låshuset.
 
hej

är det någon som vet hur man slipper såna här köldbryggor ?

ja, det vita är is :)

mvh
jesper
 
  • assa.jpg
Du verkar ha väldigt fuktigt inne. Problemet försvinner med bättre luftutbyte. Om det är ett förrum så kan värmen ev behövas höjas.
Köldbryggan blir du inte av med eftersom det är metall mot metall i montaget.
Har man cylinderförlängare så skulle det va fullt möjligt att tillverka en förlängare i exempelvis teflon eller liknade plast
 
hej

-3 grader utomhus, låset sitter i källaren, med 60% luftfuktighet.

Hmmmm, ingen dum ide att kopiera cylinderförlängaren i plast.

tänkte att en 1mm tjock plastbricka skulle räcka, blir nog lte tunnt.

nån som vet var man kan hitta 8mm fyrkants profil i ex delerin, kan man byta ut roddarpinnen på samma gång.

J
 
Har samma problem med Assa 2000.
Tvivlar på att man har hög luftfuktighet vid -25.
/2mas
 
Ni skriver inte hur varmt ni har i rummet...Efterom det är varmare inomhus och fuktigare än ute så är det inget konstigt att fukten kondenseras på det kalla låset.
Dock fortfarande ett bekymmer......:)
 
Ser också att det saknas dekorring runt cylindern. Den ger en viss tätning. eftersom när jag tittar på bilden igen, tycker jag det är konstigt att bara halva cylindern är isig.
för ett prov. täta runt cylindern. Kan vara så enkelt att du faktiskt har ett luftdrag genom dörren förbi cylindern. Detta kan ske på evolås i en dörr för modullås. Sitter det ring på utsidan?
 
Så kan det också se ut i mitt garage om luftfuktigheten där inne är för hög. Sätt in en bra avfuktare som klarar få ner RF% till under 40% på vintern så blir det normalt inte is på dörrlåsen och fönstren.
 
frohike skrev:
Ser också att det saknas dekorring runt cylindern. Den ger en viss tätning. eftersom när jag tittar på bilden igen, tycker jag det är konstigt att bara halva cylindern är isig.
för ett prov. täta runt cylindern. Kan vara så enkelt att du faktiskt har ett luftdrag genom dörren förbi cylindern. Detta kan ske på evolås i en dörr för modullås. Sitter det ring på utsidan?
hola

det är inget drag i dörren, tätat med gulull innan plattan sattes dit, ring sitter på utsidan.

men att det blir is tar jag inte så tungt, men finns det någon enkel lösning på att slippa den makalösa köldbryggan låset orsakar.

alla jag känner som har just detta låset har detta problemet, i nya och gamla dörrar.

låset som satt där innan var inte alls lika kallt (och då saknades tätning)

J
 
Rent uppbyggnadsmässigt, skiljer sig inte något EVO-lås åt. Det är samma bas för alla lås. Och ren ser man mot gamla Modullås är de uppbyggda på liknande sätt när man tänker på metall i låset. Cylindern är ingen ny sak utan har funnits i 30-40 år.
Så då är vi nog tillbaka igen på för hög luftfuktighet eller för låg temp.
 
frohike skrev:
Rent uppbyggnadsmässigt, skiljer sig inte något EVO-lås åt. Det är samma bas för alla lås. Och ren ser man mot gamla Modullås är de uppbyggda på liknande sätt när man tänker på metall i låset. Cylindern är ingen ny sak utan har funnits i 30-40 år.
Så då är vi nog tillbaka igen på för hög luftfuktighet eller för låg temp.
glömde nog att säga att det gamla var ett 7-tillh lås model FAS-479, som inte har den häringa evo-2002 klumpen (cylindern)

luftfuktighet eller temp spelar ingen roll ... hur blir man av med köldbryggan ?

är det -10 ute och 35% och 22C inne så blir det rimfrost på alla lås i huset, olika dörrar.

Jesper
 
Somsagt.. Finns inga produkter för detta. Att du får is beror på nått annat än att låset agerar köldbrygga, detta eftersom problemet ej är vanligt. Ända stället jag har sett det i verkliga livet är i sophus som har dålig värme och fukt.
Hur är din dörr? Tunn? Gammal? Vad har du för uttemp på dörren när du har is på cylindern?
 
hej

både gamla och nya dörrar inträffar detta, ca 20 graders diff på trät i dörren och cylindern, vid -3 ute. ca 15 graders diff på handaget


fick ett tips om att biltema hade nåt mot köldbryggor

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Miljosats-till-Lasskydd/

nån som provat ? (passar nog inte assa ... förmodligen)
 
Den passar rent måttmässigt. MEN får höja en varningen finger för att det kan även förstöra låset då medbringaren flyttas ut från cylinderroddarn. Det kan innebära att mindre material vrider roddarn vilket med tiden kan göra att den till slut slirar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.