12 564 läst · 13 svar
13k läst
13 svar
Noll/kondens-punkten i en vägg.
Hej!
Fick lära mig tidigare när jag läste byggteknik att vid "nollpunkten"(temperatur)i väggen så är det stället där det blir fuktansamlingar/kondens(behöver dock inte va minusgrader ute för att få kondens). Denna nollpunkt förflyttas beroende på väder/temp inne som ute. Om man t.ex tilläggsisolerar så förflyttas nollpunkten även ytterligare. Jag funderar på om man verkligen måste ta ned tegelfasaden för att tilläggsisolera?
Några flummiga frågeställningar:
1. Hur vet man var i väggen nollpunkten finnes? Någon som kan räkna materials värmeledningsförmåga i en trävägg eller tegelvägg?
2. Vad för material bör finnas vid nollpunkten för att inte riskera mögel? Frigolit?
Fick lära mig tidigare när jag läste byggteknik att vid "nollpunkten"(temperatur)i väggen så är det stället där det blir fuktansamlingar/kondens(behöver dock inte va minusgrader ute för att få kondens). Denna nollpunkt förflyttas beroende på väder/temp inne som ute. Om man t.ex tilläggsisolerar så förflyttas nollpunkten även ytterligare. Jag funderar på om man verkligen måste ta ned tegelfasaden för att tilläggsisolera?
Några flummiga frågeställningar:
1. Hur vet man var i väggen nollpunkten finnes? Någon som kan räkna materials värmeledningsförmåga i en trävägg eller tegelvägg?
2. Vad för material bör finnas vid nollpunkten för att inte riskera mögel? Frigolit?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
För att räkna behöver du dels data på temepraturer och rådande luftfuktighet samt tabell på relativ fuktighet vid given temepratur. Man kan anta att värmegradienten är linjär. Låt oss t.ex. anta att du har en 20cm tjock vägg +20 inne och -10 ute samt för enkelheten skull ca 50 % fuktighet inne. Det motsvarar ca 0,5x17 = 8,5 g/m3. Den intressanta daggpunktens placering blir alltså där temperaturen för 8,5 g/m3 motsvarar 100% RF. Det är enligt http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp ca 9 grader och denna ligger således ca 7,3 cm in från den varma sidan.
Materialet vid nollpunkten spelar ingen roll, eftersom du ska se till att fukt aldrig hamnar där. Det är ju vad ångspärren på varma sidan är till för.
Sedan ska du ju alltid bygga så att du har god marginal för kondensation.
Materialet vid nollpunkten spelar ingen roll, eftersom du ska se till att fukt aldrig hamnar där. Det är ju vad ångspärren på varma sidan är till för.
Sedan ska du ju alltid bygga så att du har god marginal för kondensation.
Tack för svar
Men vad är då syftet med att ta ner teglet på ett tegelhus när man tilläggsisolerar? ...som för mig som lekman verkar konstigt.
Men vad är då syftet med att ta ner teglet på ett tegelhus när man tilläggsisolerar? ...som för mig som lekman verkar konstigt.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om man har en befintlig ångspärr/plastfolie på insidan i sitt hus, kan man inte utan vidare isolera invändigt. OM man isolerar för mycket invändigt kan man ju ställa till det så till den milda grad att kondenspunkten ligger innanför plasten och all fuktig luft som finns inne på sikt kan skapa en fuktskada inne i väggen. Alltså tilläggsiolerar man alltid på utsidan.
Teglet på ett hus är oftast en fasadbetäckning snarare än en bärande konstruktion och självklart ska ju fasadbeklädnaden vara ytterst och isolerlagren därimellan. Men det var kanske inte detta du menade?
Teglet på ett hus är oftast en fasadbetäckning snarare än en bärande konstruktion och självklart ska ju fasadbeklädnaden vara ytterst och isolerlagren därimellan. Men det var kanske inte detta du menade?
norrbottenstorpet skrev:Om man har en befintlig ångspärr/plastfolie på insidan i sitt hus, kan man inte utan vidare isolera invändigt. OM man isolerar för mycket invändigt kan man ju ställa till det så till den milda grad att kondenspunkten ligger innanför plasten och all fuktig luft som finns inne på sikt kan skapa en fuktskada inne i väggen. Alltså tilläggsiolerar man alltid på utsidan.
Consensus skrev:norrbottenstorpet skrev:Om man har en befintlig ångspärr/plastfolie på insidan i sitt hus, kan man inte utan vidare isolera invändigt. OM man isolerar för mycket invändigt kan man ju ställa till det så till den milda grad att kondenspunkten ligger innanför plasten och all fuktig luft som finns inne på sikt kan skapa en fuktskada inne i väggen. Alltså tilläggsiolerar man alltid på utsidan.
Fast...
Om man slår ihop era teorier så skulle man kunna tolka det som att så länge som man isolerar utanför plasten så är allt frid och fröjd, att den enda fukt man måste akta sig för är den på insidan av plasten. I det fallet så skulle det vara helt ok att smälla på en massa isolering på vinden, eftersom det är utanför plasten. Så är det väl inte om jag förstått det rätt.
Man måste ta hänsyn även till fukt utifrån, därav det vettiga att isolera utifrån även i tak-fallet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
En (kall)-vind är ju en helt annan sak, där fukt kan komma från ventilationshål.
Mitt resonemang gäller strikt en vägg.
Mitt resonemang gäller strikt en vägg.
Concensus, din slutledning är lite haltande. eftersom ditt råd till nattugglan11 borde bli att isoleringen ska sitta på utsidan av tegelfasaden
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Att det kan bli problem med mögel på kallvindar vet man, men hur är det med konstruktionen med luftspalt bakom panelen. Borde det inte kunna bli kondensfukt där med som kan ge mögel? Det är ju precis som på en kallvind, luft utifrån som blåser igenom luftspalten.
Självklart blir det fukt innanför panelen, men panelen dränerar sig ut i det fria - tack vare tyngdlagen. Tyngdlagen på en kallvind gör att fukt/vatten stannar kvar.Ola78 skrev:
Enstegstätade tunnputsfasader har dock samma problem som en kallvind.
Är det ett tegelhus så kan man väl inte riva bärande väggar .nattugglan11 skrev:
Är det bara fasadtegel så tar man det bort kanske bara därför att en sån konstruktion klarar inte tyngden av det du vill hänga på huset?
gaia
Inte under förutsättning att luften kommer utifrån till luftspalten bakom panelen. Varm luft bär mer fukt än kall luft. När luften inte kan bära mer fukt så säger man att luftfuktigheten är 100%. Då sker en kondensation. För att det skall ske bakom en luftspalt i en fasad så krävs det alltså att luften kyls ner där. Hur välisolerat huset än är så är det väldigt sällan så. Om det sker någon gång under året så är det ändå de andra 364 dagarna som avgör hur frisk fasaden är.Ola78 skrev:
Självklart så måste det finnas luftinsläpp nertill och luftutsläpp upptill.
Har rivit omålade hus som byggts med korrekt utförd luftspalt och asfaboard. All panel, även den som varit utsatt för takdropp i 10 år har gått att återanvända. Även all isolering och plywood.
Har också rivit en fasad för tillbyggnad på ett 'modernt' hus utan luftspalt. Efter fem år med panel, tvärliggande läkt, vindväv och isolering så har de övre delarna av isoleringen och vindväven varit full med svartmögel.
VH/Findus