Hej!

Jag skall renovera köket i min 70-talsvilla till sommaren.

Köket är det kallaste rummet tyvärr. Passar på att byta en klen altandörr m m samtidigt.

Dock tänker jag sätta in nån mer värmekälla än det enda element som sitter på väggen (jag har idag vattenburen värme, pelletseldning i källaren).

Nu funderar jag på följande:

*skall man satsa på en vedspis som man kan laga mat på eller åtminstone värma kaffepannan på?

*eller satsa på en ren kamin som ger värme, jag tycker de där ornamenterade pelarna (norska oftast verkar det) är himla snygga men är de bra på att värma och hålla värmen under natten?

*nåt annat?

Skorstenen...jag antar att man får dra ut en anslutning och lägga en skorsten på utsidan, långsidan, på huset? Upp över taknocken, dvs kanske ca 7 m för att komma över nocken en del? Jag har ju en murstock mitt i huset som jag har ansluten till en öppen eldstad och till pelletsavgaser. Dock är den några meter från där jag tänkt ha spisen/kaminen.

Alla goda råd och tips tas tacksamt emot!!

Jimmy
 
JimmyB skrev:
*eller satsa på en ren kamin som ger värme, jag tycker de där ornamenterade pelarna (norska oftast verkar det) är himla snygga men är de bra på att värma och hålla värmen under natten?
Jag installerade en tre sektioners norsk etagekamin i mitt kök för två år sedan. Den ger enormt med värme, ibland nästan för mycket. Däremot är det inte någon värmelagring att tala om. Den håller värme ett par timmar, men det går inte att jämföra med en kakelugn.

Det trevligaste är kanske att dessa kaminer är riktigt vackra. Den här var fin, men rätt dyr
http://www.blocket.se/goteborg/Antik_Gjutjarnskamin_fran_Morso_31358456.htm?ca=1_9&w=3
 
Jag hade en vedspis i köket, den åkte ut efter 2 vintrar och ersattes av en vedkamin. Man är tvungen att elda oavbrutet i en vedspis för att få hög värme+att det är i det närmaste ett obefintligt vedutrymme i en spis, max 3st vedklabbar.
Det finns säkert bättre vedspisar är den jag hade som har större vedinlägg, men mitt råd, om du är ute efter värme är att sätta in en vedkamin i köket.
Bra värme+att det är mysigt att se elden medans man sitter o käkar el. dyl.
 
Om den skall ge nämnvärd värme mellan eldningarna krävs att den väger något ton. Täljstenskaminer som väger ett par hundra kilo lagrar en del, men långt ifrån tillräckligt för att det skall vara varmt på morgonen. I ett kök skulle jag satsa på en vedspis. Eftersom du är ute efter en praktisk spis och inte en nostalgisk bör du undvika de traditionella vedspisarna med ugn. Vedförrådet är litet och ugnen är ganska svår att använda. Det finns smala vedspisar utan ugn som har samma höjd som moderna köksbänkar. Där är vedutrymmet större än på de äldre. Det finns givetvis kokplatta uppepå. För alla lätta eldstäder gäller att de ger för mycket värme för varmhållning om man eldar kontinuerligt. De passar till uppvärmning, men inte varmhållning.

Erik
 
JimmyB skrev:
Dock tänker jag sätta in nån mer värmekälla än det enda element som sitter på väggen (jag har idag vattenburen värme, pelletseldning i källaren).
Jimmy
Om jag skulle bestämma så skulle jag i första hand tänka på att få en pålitlig uppvärmning i köket som alltid är på. En kamin är inget bra lösning i ditt fall, tycker jag.
Har du funderat på golvvärme?
Har du funderat på att sätta en större radiator eller fler som levererar mer värme i köket?
Att tänka på vedeldning i köket känns ologisk, obekväm, komplicerat och framför allt dyrt när du redan har en pelletspanna i huset.
Att tänka på att dra rökrör bort till befintlig skorsten är opraktiskt , att bygga en ny skorsten bara för kökskaminens skull känns inte ekonomisk försvarbart.
Investera i en kraftigare radiator som kan värma köket och låt pellets sköta resten :).
gaia
 
Tack för många bra tips och tankar. Lutar nu mer åt att välja golvvärme och förbättra isoleringen vid fönster och dörr.
Kanske kamin i nåt annat rum...vi får se...
 
by the way, vad kan man tänka sig att det kostar om jag gör förarbetet själv med att öppna upp för rörmokaren och sen lägger igen och lägger golv själv etc?
Köket är väl ca 12 m2 öppen yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.