Hej,

Har läst en del i forumet och har beslutat mig för att få bort sågspånet/kutterspån som ligger på vind i bjälklaget. Har även på sidorna till taket för undervåningen ( 1 1/2 plans hus på 75m2).
Såg att det var svårt att suga ut det och de flesta har ju skyfflat ut detta i sopsäckar. Finns det verkligen ingen sug man kan hyra för att få ut detta. Behöver inte landa i någon säck utan kan hamna på backen utanför :)

Troligtvis så måste jag bryta upp en del av väggen eftersom luckan är för smal ,men höjden är inte så hög att jag kan gå upprätt därför vore det bästa med en sug.

Vad isolerar man sedan med? Gissar på att det kan ligga 20cm kanske idag med spån. Kostnader?

/Mvh Micke
 
Jag har gjort detta vid ett flertal tillfällen. Alltid för hand. Men det är mycke jobb. Lättast gick det när yttertaket byttes samtidigt. Då körde vi med en snösläde mellan vindsbjälkarna rakt ner i en släpkärra. Har du 40 m2 vind med 20 cm tjockt spånlager blir det ca 8 000 liter spån. Du skulle behöva ca 70 st 120 liters säckar. Inte kul. En idé jag hade var att köpa en spånsug. Men det realiserades aldrig. Tycker dock att det fortfarande kunde vara en god idé.


se här
http://www.blocket.se/angelholm/Spansug_32178109.htm?ca=11&w=3

Kostnad? ca 6 kr per m2 och tum för isolering. dvs 200 mm kostar ca 50 kr per m2 , 400 mm kostar ca 100 kor per m2. Sen behöver du någon typ av fukt eller vindskydd under isoleringen. Ribbor och spik att fästa den med. Sen tillkommer ev ventilationsåtgärder.

Mitt egent hus gjorde jag för ca 7 000:- för 70 m2 nettoyta.
 
Borde gå att hyra något liknande hoppas jag, men iof 1500 är ju inte så dyrt, men den tar plats och jag lär väl inte ha mer behov av denna :)
Iof så har jag en trossbotten med spån i oxå så där borde samma metod vara att föredra!?
Ja 40m2 har jag säkert. Hur fan fick de dit så mkt spån förr i tiden :) ?

Jag tror att jag bara kan få dit 200mm i tjocklek. Borde ge 4ggr bättre isolering än spånet om jag har fattat rätt?

Vad lägger man som vindskydd? Papp eller? Inte plast antar jag?
Ventilering kommer in så det räcker. Getingar å fladdermöss oxå :) ,men man kan ju annars sätta en ventil i varje sida om man vill.
 
Jag skulle råda dig att låta spånet ligga kvar och istället fylla på ovanpå med cellulosa eller annan ekoisolering. Spånet gör ingen skada där det ligger och lägger du cellulosa ovanpå behöver du inte oroa dig för fukt senare heller.

Däremot kan det bli problem om du lägger gullfiber eller liknande ovanpå spånet då det blir för tätt och spånet kan börja mögla.

Genom att fylla på med cellulosa får du ett bättre isolervärde men förändrar inte förutsättningarna för fuktvandringen i huset och dess konstruktion. Eftersom du inte kommer åt att lägga en fuktbroms under spånet så är det också bättre att inte ha mycket ventilation uppe på vinden. Luften ska stå relativt stilla för att det ska bli så bra effekt som möjligt.

Vi hade en firma som sprutade in ca 40 cm cellulosa på vår vind på ca 100 kvm i höstas och det har gjort avsevärd skillnad på vår värmeekonomi. Spånet som redan låg på vinden (ca 20 cm tjockt) ligger kvar. Kostnaden för arbetet blev ca 13000 kr inkl material och arbete och med rotavdrag.
 
Förresten är det samma med din trossbotten. Om du ska ta upp golven så passa på att fylla upp med cellulosa eller spån om det fattas. Bry dig inte om att ta bort spånen. Viktigast är att det är vindtätt och att det ligger tätt med spån mot ytterväggarna där draget annars kommer in. Om du ska byta ut all spån lägg vindskyddspapp under inte plast.
 
Såg att det fanns cellulosa och den var dubbla priset på per kvadrat (eller var det kubik), men du har säkert rätt i detta. Det är inte en jättestor vind så jag hade tänkt mig att fixa detta själv.
Det som bekymrar mig lite är att jag ville byta spånet av två orsaker. En av dem var ju isoleringen, men den andra var brandrisken.

Jag har inte tänkt att lägga på någon annan mineralisolering ovanpå spånet utan spånet skall bort isf och sedan tätas så man slipper läckage med luft, men jag inser att det kanske inte är det bästa eftersom kåken är en gammal kåk och mår nog bäst av att ha det som det är dock så vill jag ha mer isolering och fylla på med spån går inte. Då måste jag bygga på bjälkarna!

Brandrisken är väl den som känns just nu... Har skorstenen mitt i av allt detta som används flitigt.

I trossen vet jag inte just nu hur det ser ut, men tror att det ligger spån där. Finns fler alternativ där för att få till det med naturliga isoleringsmaterial. Blir en senare fråga!
 
Varför måste bjälkarna byggas på?
 
Cellulosa är nog dyrare men vi hade fått samma pris om vi valt minerallösull enligt firman. Och även om det blir lite dyrare med cellulosa sparar du in både tid och pengar jämfört med om du ska ta bort all spån med en hyrd maskin. Man kan ganska enkelt lägga ut cellulosa om man har en mindre vind. Antingen genom att köpa på säck och hälla ut ovanpå eller genom att hyra en manick som sprutar ut cellulosan på vinden. Då behöver man vara två personer. En fyller på där nere och en sprutar ut där uppe.

Angående brandrisken kan du lätt åtgärda genom att göra helt rent från spån runt skorstenen och sedan sätta en matta med stenull runt skorstenen och putta tillbaka spånen. Man får väl anta att skorstenen annars är tät om den är godkänd för eldning.
 
Är i samma situation som TS och tycker att cellulosa låter intressant. Men jag har ingen vindavledning längs med sidorna. En isoler-snubbe jag pratade med sa att det inte behövs eftersom jag har spån, men att jag ska sätta vindavledare från spånet och uppåt om jag ska tilläggsisolera (med mineralull som han arbetade med). Gäller samma sak för cellulosa?
 
Nej det gör det inte. Om jag förstrå dig rätt åtminstone. Är vindavledare en luftspalt från takfoten och upp på vinden? Isåfall behöver du inte det om du lägger på cellulosa.

Vi har som sagt lagt på 40 cm ovanpå ca 20 cm spån och vi har ingen vindavledning, ingen fuktspärr och ingen plast. Detta på rekommendationer från den expert vi pratat med. Vi har helt sonika lagt cellulosan ovanpå spånen. Det finns två mindre ventilationshål uppe vid nocken på vårt hus men dessa släpper in/ut minimalt med luft. Helst ska luften stå nästintill still. Detta är fördelen med cellulosa tycker jag. Man behöver inte göra ingrepp på huset.
 
Du förstod mig precis rätt. Med gamla hus utan ångspärr och modernare påfund är man ju rädd att förstöra mer än göra bättre. Min vind har en vanlig gallerventil högst upp på vardera gavel. Jag kan inte värdera om detta är mycket eller lite, men i nuläget är vinden torr och fin. Har ca 20 cm kutterspån, men det borde ju vara mer för bättre värmeekonomi.
 
Du har samma förutsättnignar som vi hade när vi valde att isolera i höstas. Vi har också en ventil... eller snarare ett 20-tal borrade hål genom vardera gavel. Utanpå på fasaden sitter ett ventilgaller. Vi hade torrt och fint innan vi isolerade och nu fortfarande är det exakt samma lukt och intryck på vinden. Finns inte tillstymmelse till fuktig lukt eller odör. Om du vill läsa mer kan du läsa inlägget på min blogg om hur det blev. Isoleringsexperten som var hos oss sa bland annat att han avrådde från ventilation i takfoten och fuktspärr på spånen:

http://sodergarden.wordpress.com/2010/11/04/vindsrojning/
 
Skorstenen är helt ok, men självklart kan det ju hända saker med den och det är ju det man vill slippa. Torrt spån brinner ju rätt bra och cellulosa brinner väl ännu bättre :) ?
Skall utforska denna bit ännu mer så får vi se vart det hamnar...

Jag tror på att köpa säckvis och lägga för hand. Huset är 75m2 och vindendelen kan vara max 20m2 om man inte räknar med sidorna.

Att bygga på bjälkarna är kanske inte ett måste ,men man måste ivf se till att spånet ligger kvar och inte trillar på sidan.
 
Cellulosa är behandlat för att inte brinna. Tror att det är borsalt man använder men skiljer väl en del mellan olika leverantörer. Den vi pratade med sa att vi var tvungna enligt reglerna att täta med en stenullsskiva mot skorstenen för det fick inte ligga dikt an men annars klarade den egentligen temperaturer som var betydligt högre än vad som blev på en skorsten.

Eftersom vi bor i ett gammalt hus som är helt byggt av trä ser jag ingen anledning att vara extra orolig för att det ligger spån och cellulosa på vinden. Börjar vårt hus brinna brinner det ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.