Jag har avloppsrör från slutet av 50-talet, gjutjärn som är ingjutna i källarplattan och golv mellan källare och boendeplan. Jag har tänkt renovera källaren med klinkers mm.
Behöver jag bila upp och dra nya rör eller går det att behandla de gamla rören och på så sätt minska risken för att man ska behöva bryta upp de "nya" golven? Eller är jag onödigt nojig?
 
För att veta behöver du nog göra en filmning av rören. Vet andra gjutjärnsrör från 50-talet som inte finns idag, bara hålrummet i betongen som är kvar.
Men finns det rörväggar kvar kan man relinea rören, Beprövad teknik men det som man inte vet är väl livslängden. Dock innebär det att man sprutar in ett plaströr i järnröret
 
Hmm, kanske är lika bra att bila upp och lägga nya rör ändå. Det är råbetong på golvet idag.
 
Krilleman
Jag skulle bilat utan att blinka!
 
Ok, får nog bli så. Tack för svaren!
 
Angående relining så har SABO: Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag via sin tidskrift Bofast gjort en djupdykande artikel om olika reliningmetoder. Artikeln i sin helhet finns inte ute på deras hemsida http://www.bofast.net men det som ändå framkommer på websidan är att man drar den slutsatsen att relining är bra för rör som inte ännu är helt i slutet av sin tekniska livslängd och under förutsättning att arbetet utförs till 100% efter anvisningarna: Riktigt gamla, trasiga, rör är bortom all räddning och måste bytas ut.
 
Redigerat:
och en relining kostar ca 4000 kr meter + ca 4000 kr för spolbil samt en etableringskostnad på uppåt 10,000 kr och meterpriset är endast om det är raksträckor utan grenrör och sånt för annars tillkommer kostnad för dem. Lönar sig i vissa speciella fall till ex nyrenoverat badrum för flera hundra tusen och om man har nya jättefina golv eller kanske laggt ny vattenburen golvvärme. men är det gamla källargolv så är det bara att bila upp och byta. bättre och billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.