Hej!
Nu när det varit så kallt i vinter så verkar vår pump (Autotherm 380 tror jag den heter) fått spunk eller nåt, för när vi vaknar på mornarna så är den avstängd. Det är varmt i huset och vi har vatten men det är enbart elpannan som jobbar.
Min man har ställt om cirkulationspumparna vilket brukar göra att den hoppar igång men inte imorse.
Sen skickar den ut väldigt varmt vatten i golvet också (vi har golvvärme på nedre plan). Rekommenderat är 40 grader har jag hört och imorse var det över 50, men det kanske måste vara så? Annars hinner vattnet kallna innan det går upp i radiatiorerna?
 
Att den stannar beror mest sannolikt på att temperaturen tillbaka från radiatorerna blir för hög. Pumpen stannar då av säkerhetsskäl. Detta beror isåfall på för små/för få radiatorer. Golvvärmen ska normalt inte ha samma temperatur som radiatorerna, det är helt riktigt. Därför har denna normalt en egen reglering.

Om huset kräver så hög temperatur fram till radiatorerna att returen blir för hög så pumpen stannar och går som elpanna så kommer ni inte att kunna starta pumpen med annat än att ni sänker inomhustemperaturen så att ni kommer ner i tillräckligt låg returtemperatur.
 
Har ni någon typ av reglering av golvvärmen? Om den står på lägre temperatur än den som pannan är inställd på så stryps cirkulationen i golvvärmen och värmepannan höjer temperaturen som kompensation.
Se till att alla regleringar och termostater är helt öppna och dra ner värmeregleringen direkt på pannan.
 
Tusen tack för era svar!
Vi får ta en titt ikväll igen, för vi har temperaturen ganska högt inställd och då förstår jag att det blir hög temp även på returen.

När det gäller regleringen av vattnet till golvvärmen så fattar jag inte det riktigt för tittar man i instruktionen så ska börvärdet vara max 40 grader. Där har vi dock ett högre värde, innebär det att det är något annat som styr? Eller är den enkla lösningen att lägga in 40 grader i börvärdet?
För vi fick för oss att man inte skulle trixa så mycket med börvärdena utan att man väljer en kurva som man justerar med +/- och sen utgår hela maskineriet från det?
 
Eftersom ni har både golvvärme och radiatorer så reglerar värmepumpen bara temperaturen till radiatorerna. Golvvärmen har sedan sin egen reglering (shunt) som reglerar ner temperaturen till rätt värde för golvvärmen.

Det är riktigt att justera kurvan och låta bli börvärdena. Om ni sätter 40 grader som max börvärde så kommer ni få det kallt i de rum som har radiatorer eftersom temperaturen dit då bara blir 40 grader.

Finns det filter för radiatorvattnet så rengör dem, är det skit i dem så kan det mycket väl orsaka problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.