Vill ni ha titlar eller inte?

  • Antal röster
    249
  • Omröstningen stängd .
OK, skippa statistiken. Hur går vi vidare i denna fråga?

Orkar medlemmarna svara ännu en gång på en A. Titel eller B. Ej titel-poll?
Bör medlemmarnas svar redovisas öppet eller ej (dvs att man kan se vad någon svarat)?
Ska man få ändra sitt svar inom svarsperioden (om man ångrar sig som Kamilenski gjorde)?
Ska undersökningen mailas ut till alla medlemmar (som accepterat mail från forumledningen)?
Ska resultatet vara rådgivande eller beslutande?
 
JÖSSES!!!
Att en sådan här fråga väcker en sådan debatt!

Bara därför kan jag inte hålla mig ifrån ämnet!)
Vad gäller resultatet så skulle jag anta att det är ganska biaserat, d.v.s. de som bryr sig (vill ha titlar kvar) är överrepresenterade bland de som röstat, medan många av de som inte bryr sig (tycker titlar är en ointressant fråga d.v.s. tycker att de är ganska onödiga) inte har röstat.

Har 249 av runt 100 000 (tar siffrorna från tråden har ej verifierat dem) röstat så är det en ynka kvarts procent d.v.s. väldigt långt ifrån att vara en representativ andel. Personligen tror jag det låga antalet röster säger mer än själva utfallet av röstningen, d.v.s. det låga antalet röster tyder på att de flesta tycker det är ointressant med titlar. Personligen struntar jag fullständigt i om jag har det eller inte, och de inlägg jag läser värderar jag efter resonemang och väl underbyggda motivationer, inte efter om inlägget gjorts av en "forumgud" eller "nykomling". (M.a.o. anser jag att de lika väl kan avskaffas.)

Personligen så byter jag nu avatar från en glad Galler till en lite mer nutida fransos som indikation på att jag är en glad amatör och inget annat (om jag någon gång i framtiden postat så mycket att jag börjar stiga i "benämningarna")! ;)
 
Var inte så mjäkigt demokratisk.

Ta fram ett konkret nytt förslag på titlar samt hur dessa skapas

Bygg vidare på gamla modellen men byt tituleringen till något som känns mer kopplat till BH istf Maffia alt religöst som det är lite idag...

Då skulle vi ha 2 saker att ta ställning till då.....

Kör en rådgivande omröstning, dom som bryr sig kommer att rösta dom som care less låter bli.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Var inte så mjäkigt demokratisk.

Ta fram ett konkret nytt förslag på titlar samt hur dessa skapas

Bygg vidare på gamla modellen men byt tituleringen till något som känns mer kopplat till BH istf Maffia alt religöst som det är lite idag...
Precis så...!
Och inför sen detta i härligt skön härskaranda, inga fler omröstningar nu. Det låga deltagandet i denna har redan visat att det inte känns så intressant att rösta om detta.

Fråga hellre ifall någon har några roliga idéer på titlar, man kan ju även PM'a sina tankar om man inte vill visa sina idéer offentligt.
 
Mikael_L
Jag kan passa på och fråga, hur smidig är forum-mjukvaran för att kunna göra egna inställningar kring detta?
T.ex. titel on-off
eller egenvald titel. (av några valbara)
eller egenkonstruerad titel
?
 
Forumprogramvaran är inte så flexibel som man skulle kunna önska här. Programvaran tillåter on/off men då gäller det för alla medlemmar. Den tillåter egenvald titel men då gäller det som sagt för alla medlemmar och man kan då inte välja mellan några val. Enda enkla lösningen som jag ser det nu är att de som inte vill ha en titel ber admin ta bort den manuellt. Vet dock inte om den dyker upp igen då vid nästa titeluppdatering. Jag kan testa på dig...
 
Mikael_L
Jag var bara nyfiken på vad som låg inom möjligheternas gräns. Nu när vi ska försöka komma på nya titlar skulle man även kunnat haft lite mer funktionalitet i åtanke ifall det funnits möjligheter för detta.
Tack för svaret.
 
Mikael_L skrev:
Jag var bara nyfiken på vad som låg inom möjligheternas gräns. Nu när vi ska försöka komma på nya titlar skulle man även kunnat haft lite mer funktionalitet i åtanke ifall det funnits möjligheter för detta.
Tack för svaret.
Mikael, du är nu reducerad till en punkt, hur känns det? :D
 
Mikael_L
Punktmarkerad antar jag ... :D
 
Per Eskilsson skrev:
OK, skippa statistiken. Hur går vi vidare i denna fråga?

Orkar medlemmarna svara ännu en gång på en A. Titel eller B. Ej titel-poll?
Bör medlemmarnas svar redovisas öppet eller ej (dvs att man kan se vad någon svarat)?
Ska man få ändra sitt svar inom svarsperioden (om man ångrar sig som Kamilenski gjorde)?
Ska undersökningen mailas ut till alla medlemmar (som accepterat mail från forumledningen)?
Ska resultatet vara rådgivande eller beslutande?

Det enklaste måste väl ändå vara att skicka ut ett mail till alla medlemmar som accepterar mail från admins.
I mailet infogar man 2 länkar.
1 länk där man röstar för titlar
och
1 länk där man röstar emot titlar
Genom att klicka på länken så har man röstat, och behöver alltså inte göra något mer.

Dessutom vore det bra om man själv kunde sätta på eller stänga av de automatiskt genererade titlarna.
Då det för tillfället inte går, så kan jag också tänka mig att bli "punktmarkerad" likt Mikael_L
 
ceres skrev:
Det enklaste måste väl ändå vara att skicka ut ett mail till alla medlemmar som accepterar mail från admins.
I mailet infogar man 2 länkar.
1 länk där man röstar för titlar
och
1 länk där man röstar emot titlar
Genom att klicka på länken så har man röstat, och behöver alltså inte göra något mer.

Dessutom vore det bra om man själv kunde sätta på eller stänga av de automatiskt genererade titlarna.
Då det för tillfället inte går, så kan jag också tänka mig att bli "punktmarkerad" likt Mikael_L
Eftersom du ju inte är upprörd om titlar återinförs, är det väl bättre att du hoppar med och diskuterar deras utformnng i det forumet, istället för att be om specialbehandling av din titel? Det sista kostar extra administration, det första gagnar alla (åtminstone alla som inte blir upprörda över någon typ av titel, definierad centralt)..

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Eftersom du ju inte är upprörd om titlar återinförs, är det väl bättre att du hoppar med och diskuterar deras utformnng i det forumet, istället för att be om specialbehandling av din titel? Det sista kostar extra administration, det första gagnar alla (åtminstone alla som inte blir upprörda över någon typ av titel, definierad centralt)..

--- Mats ---

självklart blir jag inte upprörd, men det innebär ju inte att jag vill delta i utformningen av något som jag i grunden är emot.

För övrigt så svarade jag på Per Eskilssons fråga från tidigare idag, om hur vi går vidare m.m.

Dessutom var det Per Eskilsson som skrev att den möjlighet som fanns att slippa en titel var att be en admin att ta bort den.
Jag vill absolut inte ha någon specialbehandling, men det framställdes som en möjlighet och då utnyttjade jag den.
Just därför att det kostar arbete för en admin, borde det finnas en möjlighet att stänga av funktionen själv.
 
ceres skrev:
självklart blir jag inte upprörd, men det innebär ju inte att jag vill delta i utformningen av något som jag i grunden är emot.

För övrigt så svarade jag på Per Eskilssons fråga från tidigare idag, om hur vi går vidare m.m.

Dessutom var det Per Eskilsson som skrev att den möjlighet som fanns att slippa en titel var att be en admin att ta bort den.
Jag vill absolut inte ha någon specialbehandling, men det framställdes som en möjlighet och då utnyttjade jag den.
Just därför att det kostar arbete för en admin, borde det finnas en möjlighet att stänga av funktionen själv.
Nej, deltar du i utformningen av något du är i grunden emot och det är viktigt för dig att markera det leder det troligen inte till konstruktiva eller positiva förslag. Jag förstod du var emot titlar, men fick intrycket du argumenterade för att de inte var viktiga, och det tokade jag som att de inte var viktiga för dig ens om omröstningen ledde till att de skulle finnas, men nu när omröstningen gav just det så ser jag att du egentligen inte har skrivit så, det var min egen tolkning.

Jag uppfattade att Per framställde han kunde testa på en, för att se vad som hände, och det gjorde han, och först efter nästa uppdatering vet vi om det ändras tillbaka. Det är bara extraarbete att specialbehandla dig. Fram till en uppdatering kan det visa sig att alla som specialbehandlats blir ogjorda igen, med följden att de som tycker det är viktigt att bli av med titeln kommer att behöva ny specialbehandling ända tills programvaran har byggts om eller utökats med funktioner som går emot resultatet av omröstningen.

Du tror inte du kan tänka dig att se titeln som så oviktig att du kan försöka komma med generella föslag utan specialbehandling som leder till en titel som du tycker är bra nog om den används, istället för att hålla nya omröstningar utan framtagna förslag tills ett annat resultat kommer fram av röstningen? Det finns ett par förslag redan som är neutrala, och ett par som försöker relatera till byggahus-ämnet.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Nej, deltar du i utformningen av något du är i grunden emot och det är viktigt för dig att markera det leder det troligen inte till konstruktiva eller positiva förslag. Jag förstod du var emot titlar, men fick intrycket du argumenterade för att de inte var viktiga, och det tokade jag som att de inte var viktiga för dig ens om omröstningen ledde till att de skulle finnas, men nu när omröstningen gav just det så ser jag att du egentligen inte har skrivit så, det var min egen tolkning.

Jag uppfattade att Per framställde han kunde testa på en, för att se vad som hände, och det gjorde han, och först efter nästa uppdatering vet vi om det ändras tillbaka. Det är bara extraarbete att specialbehandla dig. Fram till en uppdatering kan det visa sig att alla som specialbehandlats blir ogjorda igen, med följden att de som tycker det är viktigt att bli av med titeln kommer att behöva ny specialbehandling ända tills programvaran har byggts om eller utökats med funktioner som går emot resultatet av omröstningen.

Du tror inte du kan tänka dig att se titeln som så oviktig att du kan försöka komma med generella föslag utan specialbehandling som leder till en titel som du tycker är bra nog om den används, istället för att hålla nya omröstningar utan framtagna förslag tills ett annat resultat kommer fram av röstningen? Det finns ett par förslag redan som är neutrala, och ett par som försöker relatera till byggahus-ämnet.

--- Mats ---

Nej jag anser att titlar som delas ut på grundval av kvantitet är fullständigt meningslösa.
Och de är inte viktiga för mig oavsett om de finns kvar eller ej, men det borde då gå att stänga av själv.
Då det inte går för tillfället, kunde det kanske gå att ordna i någon framtid.
Och som sagt någon specialbehandling är jag inte ute efter, den framställan om punktmarkering var inte speciellt allvarligt menad, om det hade funkat bra annars spelar det ingen roll för tillfället

Men som kamilenski skriver i sitt inlägg i den andra tråden:
-Är en som läser mycket, skrivit 40 inlägg sen 2008 verkligen en nykomling?-
aktivitetstimmar?-

sedan tycker jag nog inte att man skall dra så stora växlar av den gjorda omröstningen då den omfattar 250 pers och inte med några mått kan anses vara representativ för vad medlemmarna egentligen tycker.
Därav mitt förslag.

Annars är väl dit eget förslag 1-5 möjligen hyfsat, då det visar vad som mäts.
Men det ser man ju redan på antalet poster som vederbörande har gjort................
Och i grunden meningslöst.
Men visst, det är möjligen okej.

-ceres-
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.