1. Vardagsrum
2. Kök
3. Matrum
4. Altan / Terrass
5. Entrehall bv.
6. Sovrum 1
7. Sovrum 2
8. Toa, dusch, bastu, klädvård
9. Förråd / Klädkammare
10. Förråd / Klädkammare
11. Terrass
 
  • nochl01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Billy, sådär skulle jag byggt. :)

Gärna dörrar med relativt mycket glas i bägge ändarna av hall-korridoren, så man får ett ljusstråk.
För det är annars det jag saknar med bottenvåningen, ljus och luft i hallen, men vinsten var otroligt välnyttjade utrymmen i övrigt.
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
1. Vardagsrum
2. Kök
3. Matrum
4. Altan / Terrass
5. Entrehall bv.
6. Sovrum 1
7. Sovrum 2
8. Toa, dusch, bastu, klädvård
9. Förråd / Klädkammare
10. Förråd / Klädkammare
11. Terrass
Tack för ritningen!

Kul att se något helt annorlunda än det vi tänkt.

Vi ska kolla in din ritning och se om vi kan hitta något vi vill ändra på.

Det som ligger närmast till hands just nu är bifogade ritningar. Det som vägde över för denna gentemot variant med badrum/gästrum åt västersidan var att halldelen skulle försvinna i en sådan lösning. Nu har man en liten plats för bänk, skoförvaring och jackupphängning i varje fall.

Vi tog bort den konstiga vinkeln genom att lägga till en klädkammare bakom sovrummet som vi fick förslag om. Saknar vi en wc i framtiden kan den ju alltid göras om till detta.

Hälsningar
nochl
 
  • plan9_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan9_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Apropå ljus och luft: Inget hindrar att man väljer en helglasad ytterdörr.
 
Mikael_L
Möjligen insyn då ... :)
Både ditt och nochl senaste förslag medger ju också att man drar in nischen på vänster sida om dörren ytterligare någon dm och sen sätter ett fönster där, eller ett sidoljus på dörren.

nochl, det sista är ju inte så dumt, men även här tycker jag att hallen blir onödigt mörk och trång.
 
Mikael_L
nochl, använder du något speciellt program för att göra ritningarna ?
 
Mikael_L skrev:
Möjligen insyn då ... :)
Både ditt och nochl senaste förslag medger ju också att man drar in nischen på vänster sida om dörren ytterligare någon dm och sen sätter ett fönster där, eller ett sidoljus på dörren.

nochl, det sista är ju inte så dumt, men även här tycker jag att hallen blir onödigt mörk och trång.
Vi hade tänkt oss en gammaldags dubbeldörr med småfönster ovanför dörren enligt ritningen. Det släpper in lite ljus hoppas vi. (Huga, jag måste fixa elektroniska fasadritningar känner jag.)

För planlösningen har jag precis börjat använda MS Visio. Verkligen superenkelt för planlösningar men antagligen inte så bra för fasader.
 
  • fasad_syd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.