Hej,
Vi håller på att titta på kök och fallit för konceptet: inbyggd, inramad och avskalad högskåpsvägg längs med en vägg samt en stor köksö. (som bild)
Nu är frågan, är det praktiskt och snyggt att låta all disk stå på köksön, samt var ställer man kaffekokare, brödrost och annat som brukar stå lite mer undanskymt på diskbänk/bänk. Inte vill man ha detta på köksön för då faller ju hela det rena och avskalade konceptet.
Som sagt, det avskalade är läckert, men är det praktiskt?
 
  • kök intrex 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske slutar med att man inte får plats med det man vill. Många saker kan man ha i utdragbara lådor istället för att det står framme på en bänk , det är praktiskt tycker jag. Man kan ordna så det finns ström inuti skåpet så man enkelt kan lyfta upp brödrosten och köra på en gång. Kaffekokare finns för inbyggnad (dyra men snygga) och då försvinner dom in i väggskåpen. Ugn och micro placeras med fördel lite högre i maghöjd bland väggskåpen. Då blir det snyggt och barnsäkert. Men allt är smaksak och det blir gärna dyrare än man tänkt sig. Lätta och hålla rent är väl största fördelen....:)
 
Vad jag oponerar mig emot, köksfläkten kommer att missa mycket, minsta lilla luftdrag gör att oset missar fläkten.
Spisen mot en vägg gör att luftdraget minskar.

P

Ska också byta kök men vi håller os till den tidigare layouten, tom en "vanlig" spis.
 
Mikael_L
edit:
Välkommen till forumet amandalar :)


Sådana där kök är perfekta till de som inte använder köken. :p

Det skulle i alla fall inte fungera för mig/oss.
Vi gör en 4 meter bänkskåpsrad längs väggen avslutat med en halvö.
Vi ska försöka hålla disk och maskiner och annat som "alltid" står och skräpar framme på bänksikivan mot väggen. Och hoppas att halvön ska kunna hålla sig någorlunda tom och ren.
På halvön ska vi kunna bereda mat, baka, barhänga lite, använda som serveringsyta.
Så är det tänkt. Att ha spis på en köksö eller halvö har nog aldrig varit på tal här.

Däremot blir det nästan inga överskåp. Ev ett längst bort i hörnet ovan diskhon.



Det jag skriver är givetvis våra högst egna åsikter, alla är vi olika och har olika önskemål. Och tur är väl det. :)
 
Redigerat:
M
Ska man laga mat så krävs det bänkyta. Jag skulle inte klara mig med bara en köks-ö i TS förslag. Jag hade absolut valt att ha mer bänkyta. Ett kök kan vara hur snyggt som helst men om det inte går att jobba i så blir man ju galen! Och ett kök utan tillräckligt med bänkyta är oanvändbart, enligt min mening.

Dessutom, ett snyggt, designat, men opraktiskt, kök kanske funkar första tiden när man fortfarande tycker det är hippt. Men när det gått några år så är det nya trender som gäller, då står man där med både ett otrendigt OCH opraktiskt kök. Gör man ett praktiskt kök från början så är det större chans att man trivs med det och det varar under längre tid.

Vi bor i ett hus från femtiotalet, med platsbyggt kök. Det är bra planerat, även om det inte är så stort. Vi har dock kvar samma stommar, bara bytt luckor och vitvaror, just för att det är så bra i grunden. Varför slänga ut något som funkar så bra? Skaffar man sig ett opraktiskt kök lär man tröttna på det inom kort och tvingas byta, till dyra pengar.
 
Mikael_L skrev:
Sådana där kök är perfekta till de som inte använder köken. :p

Det skulle i alla fall inte fungera för mig/oss.
Vi gör en 4 meter bänkskåpsrad längs väggen avslutat med en halvö.
Vi ska försöka hålla disk och maskiner och annat som "alltid" står och skräpar framme på bänksikivan mot väggen. Och hoppas att halvön ska kunna hålla sig någorlunda tom och ren.
På halvön ska vi kunna bereda mat, baka, barhänga lite, använda som serveringsyta.
Så är det tänkt. Att ha spis på en köksö eller halvö har nog aldrig varit på tal här.

Däremot blir det nästan inga överskåp. Ev ett längst bort i hörnet ovan diskhon.

[bild]

Det jag skriver är givetvis våra högst egna åsikter, alla är vi olika och har olika önskemål. Och tur är väl det. :)
Nästan identiskt med det kök vi beställt... Verkar vara näst intill samma mått med d^_^b
 
amandalar skrev:
Hej,
Vi håller på att titta på kök och fallit för konceptet: inbyggd, inramad och avskalad högskåpsvägg längs med en vägg samt en stor köksö. (som bild)
Nu är frågan, är det praktiskt och snyggt att låta all disk stå på köksön, samt var ställer man kaffekokare, brödrost och annat som brukar stå lite mer undanskymt på diskbänk/bänk. Inte vill man ha detta på köksön för då faller ju hela det rena och avskalade konceptet.
Som sagt, det avskalade är läckert, men är det praktiskt?
Riktigt snyggt!!

Disk på köksön: Se till att installera 2 st stora hoar där en är åtminstone 50cm bred. Då kan man ställa ned ganska mycket disk där.
Installera 2 st diskmaskiner: På det sättet kan du lätt varva mellan fylld/offylld diskmaskin och slipper ha en massa disk på bänken.

Espressomaskin: Inbyggd. Dyrt men passar er vision.

Kaffekokare: Om du har en lös favorit (Mocca master tex :) låt ett av väggskåpen agera arbetsbänk för kaffemaskinen. Installera el med timer i skåpet. På det sättet kan man även gömma undan fulare maskiner då man stänger luckan.

Brödrost: Samma som kaffekokaren. Eventuellt skaffa en snygg Dualit och ha den framme tex på köksbordet eller likn.

Tänk på att köksöns arbetsyta ska motsvara de traditionella arbetsytorna i ett kök plus lite till. Man vill ju nämligen passa på att tjäna lite extra arbetsyta då man ändå har en köksö.
Glöm inte heller att planera snygg lösning av stickkontakter på ön eftersom det är det enda stället du kommer att kunna stå och vispa, köra med matberedare osv.
Om ni inte vill ha en sån där uppdragbar "pelare" med stickproppar i själva bänkskivan kan ett alternativ vara att låta översta lådan i en lådhurts på öns sidor innehålla några stickkontakter så att du bara kan dra ut en överlåda då du behöver el.

Är själv nybliven köksö-ägare men har ändå en separat vägg med arbetsyta och diskbänk men jag märker att jag kommer att behöva lära om hur jag jobbar i köket och det lär väl ni också behöva göra.

//D
 
Jag tror att lösningen med väggen kan fungera väldigt bra. Det är snyggt och innehåller mycket förvaring.
En förutsättning är nog att allt är utdragbart på något sätt, lådor eller utdragsskåp eftersom alla skåpen ju blir djupa.

Däremot skulle inte jag heller klara mig med så lite bänkyta. Dessutom vill jag ha kryddor och oljor framme och lätt till hands, så det skulle se väldigt rörigt ut med en sådan där lösning.
 
Det verkar som att vissa svar utgår från att köksöns arbetsyta inte kommer att räcka, men är det inte så att arbetsytan på köksön ändå ska motsvara den arbetsytan man förlorar i och med lösningen med väggskåpen?'
Med andra ord måste ju köksön vara mycket stor för att ha motsvarande arbetsyta. Det gäller ju bara att man har plats för den köksön. Sedan får man tänka på att visa bänkskivor inte går att få i ett helt stycke.
 
En annan sak jag kom på med din köksö. Om du vill ha den rena och avskalade looken bör du ha så få lådfronter som möjligt. Bilden visar lådhurtsar med endast två lådfronter. Dessa brukar sedan innehålla interna lådor som man också måste dra ut. Det innebär ett extra moment varje gång man ska komma åt vissa saker. På baksidan (in mot väggskåpen) av köksön bör man därför välja lådhurtsar med separata lådor annars måste man dra ut två lådor varje gång man ska plocka fram en gaffel. Det kan bli ett irritationsmoment tycker jag.

Tänk också på att denna lösning kräver inbyggnadskyl/frys. Det blir lite dyrare kostnad för kökssnickerierna. Ni får ett mindre urval av vitvaror, de blir lite dyrare och till sist tappar ni volym då skåpen brukar vara mindre. Men det kanske ni redan visste.
 
Mikael_L
Ja kryddor och annat som används vid spisen får ju hamna i lådorna under och/eller närmast spisen. Det skulle nog kunna funka för mig.

Om ni gör kaffe dagligen så tror jag någon inbyggd variant i högskåpen är det som gäller. Gör man kaffe någon enstaka gång i veckan kan bryggaren säkert stå i en låda/skåp och tas fram när det är dags.
Samma med brödrost och en del andra maskiner, dom går ju att ta fram ur en låda vid användning för att sen ställas tillbaka efter frukost.

Jag själv är alldeles för slarvig och bohem för att klara av detta mer än någon vecka eller kanske någon månad, sen skulle allt börja stå framme jämt. :x
Lite självkännedom har jag. :cool:

Men jag tycker förvisso att ett sånt kök ser coolt ut (kanske påverkad av dagens ideal, månntro ;) ...), men jag tror man måste vara lite av en perfektionist för att klara av att hålla det i ordning.
 
Tack för det varma välkomnandet såhär som nykomling och “förstagångsinläggare”. Oj oj vilken överraskning! Inte kunde jag tro att jag skulle få såhär många matnyttiga och kloka svar. :)

Låter som majoriteten dock röstat ned köket och att det inte förefaller praktiskt.:S

Jag kanske ska lägga till att vi har tänkt vår köksö 4m lång och 1,20 m bred.
Vi kommer kunna rymma 7 el 8 högskåp på långväggen. Så rel. mycket plats och bänkyta kommer att finnas.

Darren: Inbyggd kaffemaskin är läckert, men vi har en lös favorit, Nespresso som vi köpte för inte så länge sedan. Ställer man den I högskåpet, vilket vi också tänkt, borde kanske hyllan vara utdragsbar, men då å andra sidan kommer det bli krångligt med vägguttag och sladdar?!
Var föredrar du att arbeta själv nu I ditt nya kök, på köksön eller den separata väggen med arbetsytan?

Jerk: Har du själv alla dina lösa saker i kökslådor; såsom kryddor, stekspadar, olivoljan, diskmedel, borste...? Fungerar det för dig?

Är det någon som har en uppfällbar spisfläkt på köksön, just bakom spisen? Lite nyfiken på denna lösning.

Jo, vi väger allt för och emot; dyrare, mer opraktsikt och mindre volym med inbyggd kyl och frys mot: design. Men är det värt det :S?
Mikael L, är det ok att vi kopierar ert kök :p?
 
amandalar skrev:
Låter som majoriteten dock röstat ned köket och att det inte förefaller praktiskt.:S

Jag kanske ska lägga till att vi har tänkt vår köksö 4m lång och 1,20 m bred.
Vi kommer kunna rymma 7 el 8 högskåp på långväggen. Så rel. mycket plats och bänkyta kommer att finnas.

Darren: Inbyggd kaffemaskin är läckert, men vi har en lös favorit, Nespresso som vi köpte för inte så länge sedan. Ställer man den I högskåpet, vilket vi också tänkt, borde kanske hyllan vara utdragsbar, men då å andra sidan kommer det bli krångligt med vägguttag och sladdar?!
Var föredrar du att arbeta själv nu I ditt nya kök, på köksön eller den separata väggen med arbetsytan?
Det kan vara för att min smak går åt det avskalade men jag tolkade inte svaren som att det är negativt med ett sådant kök, snarare att man måste tänka lite annorlunda om man vill bibehålla den avskalade känslan. Är ni sådana människor som gillar ordning och reda, go for it! :)

Jag tror att 4x1.2m kan räcka gott och väl. Tänk på att man kan utnyttja en köksö från flera sidor vilket nästan kan öka tillgänglig arbetsyta.

Det är inga problem att göra utdragbara hyllor. Ni kan även låta ett skåp agera arbetsyta genom att skippa alla hyllplan ovanför 90cm och då ha en liten kaffe- och brödrost-hörna som ni kan stänga igen då ni vill ha snyggt. Vägguttag och sladdar är inga problem. Du kan koppla in en timer om du är orolig för säkerheten tex.

Mitt tips är att planera köket PRECIS som ni skulle vilja ha det. Tänk inte begränsningar i nuläget! Skapa den perfekta visionen, sen kan ni börja skala av men att tex installera el där ni vill ha det är inget problem.

Själv har vi inte hunnit inviga köket. Det spacklas och målas just nu men jag har varit en ivrig förespråkare av köksö så du kan gissa var jag kommer att hänga. Vi har däremot en mer "normal" lösning då vi har ett L-kök med diskbänk, överskåp, diskmaskin etc och en köksö med förvaring och induktionshäll. Hade jag haft platsen hade jag nog velat ha en ren köksölösning.
 
Mikael_L
amandalar skrev:
Mikael L, är det ok att vi kopierar ert kök :p?
Nej, verkligen inte !!! :O

Men det är helt OK att ni kopierar petersson79's kök. :p
Och skulle inte h*n gå med på det ska jag göra ett undantag ... :)
 
Mikael_L
DarrenB skrev:
Det kan vara för att min smak går åt det avskalade men jag tolkade inte svaren som att det är negativt med ett sådant kök, snarare att man måste tänka lite annorlunda om man vill bibehålla den avskalade känslan. Är ni sådana människor som gillar ordning och reda, go for it! :)
Detta tror jag ringar in kärnan.
Först och främst ska man känna att man tycker om detta avskalde kök med enorm köksö, dvs 100% personligt tyckande.
Sen ska man fråga sig om man klarar av att hålla den ordning som troligen krävs för att det hela ska komma till sin rätt.

Jag tror att 4x1.2m kan räcka gott och väl. Tänk på att man kan utnyttja en köksö från flera sidor vilket nästan kan öka tillgänglig arbetsyta.
Det är ju inte direkt någon liten arbetsyta. Har man väl klarat av att hålla den relativt fri från en massa saker som står och skräpar där borde det väl räcka till för de flesta hushåll.

Det är inga problem att göra utdragbara hyllor. Ni kan även låta ett skåp agera arbetsyta genom att skippa alla hyllplan ovanför 90cm och då ha en liten kaffe- och brödrost-hörna som ni kan stänga igen då ni vill ha snyggt. Vägguttag och sladdar är inga problem. Du kan koppla in en timer om du är orolig för säkerheten tex.
Ja varma maskiner på 1000-2000W som står inne i relativt oventilerade utrymmen är ju ingen höjdare. Smutt skulle det vara att få dörrströmbrytare som stänger av strömmen automagiskt när man stänger lådan/skåpet.
Skåpströmbrytare brukar inte klara dessa effekter, men letar man så kan man finna, eller så får det bli en lösning med relä.

Tips, har ni induktionshäll kan ni i alla fall skippa vattenkokaren. Hällen värmer upp vatten lika fort och energisnålt som en vattenkokare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.