Har fått för mig att jag sett nånstans att man kan blanda färgämnen med fil? :-/????
Då var det bara att tårka bort det om det inte blev bra.
Låter ju kanske inte så fräsht.
Och vet inte om jag drömt det heller eller om det e sant? ;D??
Nån som hört nått liknande??

Låter ju helt sjukt nu när jag läser det,men måste ju fråga :D
 
Jodå, filmjölk användes som "färgbas" förr. Googla på filmjölk och pigment så hittar du recept och beskrivning på hur du går till väga.

Jag har inte testat att göra filmjölksfärg med pigment (däremot äggoljetempera). Jag har dock rollat nederdelen på mina köksfönster med filmjölk utan inblandat pigment – resultatet blir en "frostad" yta som hindrar insyn. Det luktar lite under en dag eller två när det torkar, men därefter är det luktfritt. Jag har skrivit lite om det i en tråd om insynsskydd under avdelningen"inredning" här på forumet, så kolla där om du vill :)
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51793
 
Modig skrev:
Jodå, filmjölk användes som "färgbas" förr. Googla på filmjölk och pigment så hittar du recept och beskrivning på hur du går till väga.

Jag har inte testat att göra filmjölksfärg med pigment (däremot äggoljetempera). Jag har dock rollat nederdelen på mina köksfönster med filmjölk utan inblandat pigment – resultatet blir en "frostad" yta som hindrar insyn. Det luktar lite under en dag eller två när det torkar, men därefter är det luktfritt. Jag har skrivit lite om det i en tråd om insynsskydd under avdelningen"inredning" här på forumet, så kolla där om du vill :)
[länk]

Tack så hemskt mycket.
ska kolla på engång. :)
 
Jag har målat med pigment och filmjölk på möbler och (garderobs)dörrar, både träimitation och kolmårdsmarmor. Perfekt att man kan tvätta av om man inte är nöjd. Sen lackar man när man är klar. Då kan man inte använda vattenbaserat lack, för det löser ju upp färgen.

Annars använder man schellack (helst ofärgad) för att försegla färgen och kan lacka med vattenbaserad lack. Då kan man också måla flera lager och fylla på med fler detaljer, lacken sist som slityta.

Det finns många böcker om det här, jag gick en kurs i dekorationsmåleri.

/EB
 
Hej!

Jag gick också en kurs i dekorationsmåleri och då använde vi öl på samma sätt. Det fungerar också alldeles utmärkt, men man måste naturligtvis lacka ovanpå när det är klart. :D

/pinebar
 
EB skrev:
Jag har målat med pigment och filmjölk på möbler och (garderobs)dörrar, både träimitation och kolmårdsmarmor. Perfekt att man kan tvätta av om man inte är nöjd. Sen lackar man när man är klar. Då kan man inte använda vattenbaserat lack, för det löser ju upp färgen.

Annars använder man schellack (helst ofärgad) för att försegla färgen och kan lacka med vattenbaserad lack. Då kan man också måla flera lager och fylla på med fler detaljer, lacken sist som slityta.

Det finns många böcker om det här, jag gick en kurs i dekorationsmåleri.

/EB

Har timmerväggar och funderar lite på om man kunde göra typ en bård till ett barn rum,men fil och pigment.
Men funderar på att strunta i att lacka,så man kan ta bort det lätt.
Eller finns det nån nackdel med att inte lacka,förutom att det inte får komma nått blöt på det??

 
Den här färgen är inte så täckande, så jag brukar måla på en vit eller mycket ljus slät yta. Direkt på naturfärgat timmer tror jag inte kommer att synas, men det är ju bara att testa.

Blir det inte bra, kan man ju tvätta bort allt!

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.