Hej.

Har precis byggt ett litet lekhus i äldsta dotterns (4 år) rum bestående av ett loft med rutchkana och litet rum under (se bild).

Vad jag nu söker är idéer och inspiration för ett tema för huset. Helst av allt skall det vara ett tema som håller sig intressant nåt eller några år. Från början hade vi tänkt att måla allt vitt med blommor eller prickar i lila nyanser, men det skulle ändå vara kul att göra nåt "rejält".

Blivande ockupanten av huset har ett ganska brett spektrum av intressen så det skall nog gå att hitta nåt som faller i smaken.

Följande banor har vi tänkt hittills (vissa roligare, mer hållbara eller svårare att förverkliga än andra):
Pirat/sjörövarskepp a'la Pippi (rutschkanan kan vara "plankan"),
Brandstation (utryckning nerför kanan),
Blixten McQueen/Cars-tema,
Spiderman-tema,
Emil-Snickerboa,
Sagoslott.
Ladugård/stall (höskulle uppe på loftet),
flygplan,

Vi kan dock inte bestämma oss riktigt vad vi skall gå på och vore tacksamma för ytterligare ideer eller tips.

Tack på förhand!
/Henrik
 
  • Lekhus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, tjejer är ju tjejer. Jag gillade bara rosa när jag var liten. Om mina föräldrar hade låtit mig få ett så fint rum så hade jag säkerligen önskat mig rosa och det där sagoslottstemat. Trollsländor och fjärilar är något man gillar när man är en liten tjej också. För en hästtjej kan det säkert vara uppskattat med stalltemat. Eller varför inte djungeltema? Det ser ut som en liten grotta där, kanske med lite apor och giraffer på väggarna.

Jag har två pojkar och i den lilla killens rum gjorde vi lite Superman-tema - för vid tillfället när vi inredde rummet var det just Superman som var favorithjälten. Men det varade ju inte så många månader, tyvärr. Jag tror att man ska akta sig för actionfigurer. Det blir poppis med en viss figur på dagis/i skolan och vilken det är som gäller just nu ändras väldigt ofta. Då är den förra figuren helt ute.
 
Själv gillade jag bara hästar, hästar och hästar. Och det höll ju i sig till vuxen ålder så snacka om hållbart tema! :)
Jag var aldrig en rosa-tjej, så om ni låter henne bestämma tema själv utan att knyta det till något speciellt varumärke så kanske det håller så länge som möjligt.
 
Jag var en husbyggare som liten.:D

En enkel bas, i stället "griffeltavelfärg" så att barnet själv kan ändra tema. Massor av filtar för kojbygge som utbyggnad. Hål man kan binda snören i. Kuddar att mura med.
Starka klädnypor på ett snöre.

Allt som främjar eget fixeri med små händer.
 
Tackar för input så här långt!

Nackdelen med stall som jag ser det är att jag inte riktigt ser hur jag skall få det att se ut som ett stall. Det ser ju ut som vilken lada (alt plåtskjul) som helst. Alternativt kan vi förstås tapetsera med bilder på hästar etc på väggarna, men jag tänkte ju i första hand på att göra nåt som kan vara ett stall (eller annan idé). Hmm, inser att jag nog inte är helt tydlig.

Om jag jämför med piratskepp är det kanske tydligare. Då tänker jag mig en skeppsratt i "fören", en flagga hissad, kanske några rep hängande i taket, kikare till hands osv. I min värld är det svårare att göra ett klockrent stall på motsvarande vis, men det kanske skulle kunna gå ändå. Nån hink i ett hörn, öglor att fästa käpphästen i när man ryktar... sen då?
OT: Kanske skulle måla en fotbollsplan istället. Lär vara bra mycket billigare i längden än ett hästintresse! :)

Egentligen är detta ett angenämnt problem. Vi skulle kunna måla huset helt orange så skulle det inte hindra henne från att leka varken stall, snickerboa eller polishus ändå. Dock hade det ju varit roligare att dra det hela lite längre.

BorgP, ditt förslag är bra och det behöver ju inte utesluta eller uteslutas av nåt annat. Även ett stall eller en jungel skulle ju kunna ha lite tillbehör som främjar fixeri...
 
Jag är nyfiken på vad lilla tjejen själv vill ha?
 
Tja, som sagt är intresset ganska brett. Om vi skulle beskriva kojan med Blixten McQueen/Cars-tema så skulle hon säkerligen nappa på idén. Om vi inte ställer en ledande fråga ser hon nog inte alla möjligheter heller.

Men visst, jag hör hur jag låter... :)

Vi har kommit så långt att hon gärna vill ha en affär med glassar i öppningen bakom/under rutchkanan. Det önskade hon och det skall hon få. Men även det behöver ju inte utesluta något annat tema på resten av huset - vilket piratskepp eller sagoslott har inte en kiosk på gaveln??
 
Strand-tema?

Glasskiosk, livboj, solparasoller, markiser, fototapet med badstrand, båt/styrhytt, hörnstolpe som fyrtorn eller sjömärke, "vatten"-rutschkana, mattor som utlagda badhanddukar, strandleksaker, badhytt, solstol, palmer målade på väggarna eller utsågade siluetter, Ikeas Smila Sol-lampa, badbollar, livräddarstol, cyklop och snorkel, västindiska pastellfärger, ...
 
Intresset kan växla snabbt. Min äldsta systerdotter avverkade i rask följd rosa prinsesstema, rosa och svart dödskalletema (hade hon fått välja själv hade det iofs blivit helt svart) och är nu inne på turkosblått och fiskar. Innan nio år fyllda. Tur att min lillasyster gillar att inreda :).

Jag tycker att alla TS:s förslag är bra, lägger till slott/borg.
Piratskepp eller mer generellt båt skulle jag rösta för, eftersom det lätt kan användas till många olika lekar. Pirater, upptäcksresande, mm. (Mycket båtlekar var det när jag var liten minns jag nostalgiskt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.