hej jag letar efter en skruvdragare och är sugen på antingen en makita bdf442rfe eller makita bdf452rfe. Är här någon som har erfarenhet av dessa.

Mattias
 
Jag har en BDF452 RFE, vet inte om den är större änd 442:an men den väger mindre iallafall.
Batteritiden är otrilgt bra. Sen tror jag att om man sen ska ha cirkelsåg och lite såna verktyg så räcker nog inte 14 voltaren till men jag vet faktiskt inte. Fick min för 3.500 så jag slog till när jag fick ett så bra pris.
 
Ska du bara ha dragaren skulle jag köra på 442:an då den är lite nättare och lite billigare. Tror du att du kan vilja ha andra batteriprylar (sticksåg, lysrörslampa, skruvautomat etc.) är det bättre med 18-voltaren. Maskinerna är identiska förutom batterierna (och därmed några ynka Nm i vridmoment).
 
Jag har 452:an kombinerat med BTD140, och är grymt nöjd. Mycket starka men ändå rätt så smidiga maskiner.
Till det har jag en del andra 18v maskiner som jag kan skriva några ord om. Jag har den största cirkelsågen, helt okej att jobba med i lite mindre arbeten. Sticksågen är väl kanske inte den bästa, lätt att bladet sågar snett, men smidig när det inte är så noga.
Lilla skruv-automaten har jag inte hunnit använda så jättemycket men hittills verkar den vara helt okej. Till sist radion, lite dålig mottagning men annars smidig och hyfsat bra ljud.
 
Redigerat:
jag tycker att prisskillnaden är så liten så därför undrar jag om det är många fördelar med 442:an
 
Jag har själv en BDF452 och har känt och klämt på en BDF442 en hel del, skillnaden är försvinnande liten, men 18v-serien hos makita är bra mycket större än 14,4v-serien, det finns alltså bättre expansionmöjligheter med 18v-grejerna. Kolla priserna även ute i europa då makita ofta är billigare utanför sverige och inte så sällan finns på någon form av kampanj..
 
https://www.axminster.co.uk kostar den 325 pund med frakt och moms, blir 3400:-. Så jag tror inte man hittar så mycket bättre priser på just den dragaren.
 
på en BHP452 som den länkade annonsen gäller så finns det betydligt bättre priser om man lyfter blicken bortom svensk mark. BDF452 som trådskaparen frågar om hittar man rätt lätt för runt 3000.
 
Har en BDF452 och är mkt nöjd med den. Är välbalanserad och ligger bra i handen.
 
Gilbert skrev:
på en BHP452 som den länkade annonsen gäller så finns det betydligt bättre priser om man lyfter blicken bortom svensk mark. BDF452 som trådskaparen frågar om hittar man rätt lätt för runt 3000.

Okej, posta en länk.
 
Länkar finns det i hundratal i importtrådarna, men du kan ju börja med ebay i tyskland och england.
 
men om man köper via engelsk sajt så får man väl ändå fixa en ny laddare, för det är väl engelsk standard hane på sladden?
 
bränski skrev:
men om man köper via engelsk sajt så får man väl ändå fixa en ny laddare, för det är väl engelsk standard hane på sladden?
jag, och nog alla andra på forumet, kör med adapter från classe, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156112734

funkar finfint. england har 220 volt som vi så ny laddare behövs inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.