I höstas hade vi en större firma hemma som tilläggsisolerade väggar och bytte panel på huset. I samband med detta så upptäcktes att en vattenutkastare hade läckt i väggen, varpå den relativt lilla vattenskadan åtgärdades (som försäkringsärende) i samband med panelbytet och en ny vattenutkastare monterades.

I vintras har det varit ovanligt kallt på golvet i köket, och nu inser jag varför. Den nya vattenutkastaren är på insidan monterad i ett "dött" utrymme vid sidan av köksskåpen. Där drar det ordentligt med kall-luft. Det är såpass att temperaturen på köksgolvet i det hörnet var +3,9° när jag mätte, med en utetemperatur på -10° och innetemperatur i övrigt på strax under 21°. Detta har inte helt oväntat också lett till att vattenutkastaren sannolikt har frusit, det kommer i vilket fall inget vatten ur kranen.

Jag inser att metallrör genom väggen är en uppenbar köldbrygga, men är det här verkligen rimligt? Jag misstänker att firman inte själva utan vidare tar på sig att åtgärda problemet, så hur går jag vidare?


(Bifogar bild, normalt sitter det träskiva som lucka framför utrymmet, dock öppen i nedkant)
 
  • DSC00341-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vattenutkastaren går genom väggen skall det vara en utomhusmodell som tömmer röret så att den inte kan frysa. Har den gjort det ändå är det antingen minusgrader inne eller så är det fel modell. Jag tror inte att vattenutkastaren enbart kan leda in kyla så att det blir minusgrader på insidan, det låter inte sannolikt.
 
Vad har du för grund påhuset? Är det ett bjälklag med dålig isolering kan det var boven då du har ett slutet utrymme utan värmekälla.
Enbart den den nya vattenutkastaren ska inte kunna sänka temperaturen så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.