Jag ska påbörja mitt projekt med garagebygge.
Jag kommer ha en golvbrunn i garaget som ska kopplas på spillvattenledningen.
Ska jag gräva ur och dra avloppsrören mellan spillvattenledningen och tänkt placering på golvbrunn och sen fylla på och packa.
Vad måste vara runt om avloppsrören, skydd?
Tar det skada när man packar, paddar makadamen över avloppsrören.

Hur gör man med anslutningspunkt till spillvattenledningen?
Det är 110mm rör. Ser inte att det finns någon anslutningspunkt på röret.
 
Om jag har hört rätt får man inte ha golvbrunn i garage som går på spillvattnet. Du måste ha en separat tank till detta. Eftersom det kan komma olja och sådant i vattnet. Och denna tank har ingen infiltration utan tömmes enbart med tankbil.
 
Jag har pratat både med bygglovsingenjör och tekniska förvaltningen i min kommun och de säger att jag får koppla golvbrunnen på spillvattenledningen.
 
Du måste kapa av gamla spillen och sätta dit en grenkoppling med hjälp av skjutmuffar. Sen drar du nytt rör till golvbrunnen med fall. När du fyller igen kan du använda nå finare material som tex stenmjöl eller4-8.
 
Ibland är det enklare och bättre att koppla avlopp från ett vanligt garage till dagvattenbrunn/stenkista på tomten om det finns en sådan.
 
Avloppet får inte gå till dagvattenbrunnen.
Har ingen stenkista heller.
Så det är spillvattenledningen som gäller.
 
Koppla avloppet till dagvattenbrunn lokalt på tomten (egen stenkista) går bra om det bara rör sig om biltvätt ibland. Rekommendationen är att tvätta egna bilen på gårdsplanen där vattnet rinner ner i marken istället för i garage anslutet till kommunalt avlopp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.