Granne 1 har byggt nytt hus och flyttat in för ca 5 år sen. Vi skrev på bygglovsansökan (inför förhands) och var sedan dumma nog att tro att kommunen hade koll och skulle besiktiga. Vi misstänkte redan när huset skulle börja byggas att det låg fel, men grannen hävdade att allt var rätt och vi köpte det. Nu har det visat sig att grannens hus ligger PÅ eller ev. något över markgränsen. Han har mätt utan hjälp från Metria och markgränsen är inte så självklar utan måste mätas ut. De har utgått från fel gränsplats och nu är det alltså felplacerat. Kommunen säger att de bara inspekterar om de får en anmälan om att något är fel och de är inte alls intresserade utan tycker att vi ska lösa detta själva.

Granne 2 har köpt sitt hus av en tidigare ägare, som byggt till huset utan bygglov, vilket nuvarande ägare inte känner till och inte bryr sig om. Tillbygget går ut en liten bit på vår mark och marken framför huset, som tillhör oss, används som trädgård då de annars inte kunnat ta sig runt sitt eget hus. Denne granne har erbjudits köpa loss eller arrendera den mark han har som trädgård, men han vägrar att betala samtidigt som han ändå använder marken och tror sig ha stöd för detta i allemansrätten. Här har vi tänkt sätta upp staket då denne granne utökar sitt territorium allt längre och längre ut på vår mark och bl.a. fäller våra träd (trädfällningen är polisanmäld)

Vi har en större jordbruksfastighet och bor utom planlagt område. Vi har, liksom villaägarna, betalat för varenda kvadratmeter mark vi äger och vi värdesätter vår egendom mycket högt. Vill mao inte ha inlägg om att "ni har ju ändå så mycket mark så vad gör det om grannarna tar några hundra kvadratmeter vardera"... q(;^;)p

Hur går vi till väga? Har vi några rättigheter alls? Vilka steg kan tas gentemot granne1 resp. granne 2? Måste vi dra det hela som civilmål eller kan vi få hjälp av kommunen? Kommunens representanter säger att de inte har någon skyldighet att kontrollera, bara en möjlighet och eftersom de inte anser sig ha några resurser så är de inte direkt pigga på att göra något alls. Kan jag tvinga dem? Jag känner mig fullständigt överkörd och är så himla arg!!! :@


Vad vill jag då? Jag vill skydda min egendom, ha rätt till den mark jag äger, skydda mig från framtida intrång och jag vill bli ersatt för uppkommen skada/förlorad egendom. Jag är inte ute efter att grannarnas hus ska rivas. Granne 1 tror vi att vi ska kunna kommunicera med och där behöver vi veta vad vi rimligen skall begära när vi stämmer träff och avslöjar att vi har kommit på honom. För han är mycket väl medveten om att hans hus ligger fel - det är vi övertygade om! Granne 2 går inte att kommunicera med alls.
 
Jag tror att det är lantmäteriet som är rätt instans här.

Vi kan börja med att konstatera att ni troligen inte kan få grannarnas hus rivna. Troligen är det en fastighetsreglering som gäller i de här fallen. Jag har ganska dålig koll på hur det funkar. Men jag tror att lantmäteriet då lite smått diktatoriskt flyttar tomtgränsen, det kan innebära att ni byter mark med varandra, eller att grannen tvingas lösa in mark från er.

Det kostar en hel del pengar till lantmäteriet (typ 20 - 70 000), men jag tror att den kostnaden hamnar på den inkräktande fastigheten.
 
Jag kan bara lägga till att den nya grannen hade mycket långtgående undersökningsplikt. Även gällande alla handlingar och att huset står rätt! Nu får de bita i det sura äpplet och stå för hela kalaset.

Så är det bara ifall ni går vidare.
 
Allemansrätten innefattar knappast permanent nyttjande... Då skulle ju vem som helst som har tomt mot skog eller parkmark kunna roffa åt sig ytor.
 
Jordabalken 3 Kap.

12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
 
Jag har varit i kontakt med kommunen, lantmäteriet och metria, men ingen har gett mig nån lösning utan bara sagt: Jaha du...jag vet inte hur man går vidare. Vilket ju är lite konstigt?

Är detta något som alltid måste gå genom Lantmäteri för att bli rätt och riktigt? I fallet då granne 2 fällde vår skog försökte vi göra upp i godo för att slippa en rättegång, men där var det de som sa stopp. Är det nu någon idé att vi själva avtalar ett möte med Granne 1 för att diskutera det hela? Eller ska vi bara skicka det hela vidare och låta Lantmäteriet höra av sig? Har kommunen med det hela att göra? Huset är inte byggt enligt bygglovet, vilket vi inte bryr oss om, men kan det komma att försvåra det hela? Och hur är det med Granne 2? Deras tillbyggnad som utgör 1/3 av huset byggdes för 12 år sedan. Vi köpte vår fastighet för 11 år sen och fick då falska uppgifter av den person som då ägde granne 2 hus. Vi fick se en påstådd ritning för bygglov och blev anvisade fel plats för markgränsrören.

Om vi ska bli ersatta - finns en mall för summa per kvadratmeter eller ska vi själva bestämma ett pris? För granne 1 rör det sig om 400 kvm (rätt avstånd mellan deras hus och ny markgräns längs hela gränsen mellan våra fastigheter) och på den marken finns ett mindre antal uppvuxna träd, vilka genererar ett timmervärde. Granne 2 nyttjar 800 kvm av vår mark som tomt inkl. gräns till huset.
 
Hubbe2 skrev:
Allemansrätten innefattar knappast permanent nyttjande... Då skulle ju vem som helst som har tomt mot skog eller parkmark kunna roffa åt sig ytor.
Vi vet att det är så, men det kan vara svårt att argumentera med en granne som tror att det är så :rolleyes:
 
Låter ju som väldigt mycket mark. I princip så tror jag att de genom en fastighetsreglering bara kan få precis den mark som de inkräktar på och troligen standard 4,5 meter runt väggarna. Även 4,5 m tror jag är tveksamt om de har rätt till.
 
Jag inser efter att ha läst Mycket nu's inlägg att man troligen inte kan tvinga fram en fastighetsreglering. Däremot så kan ni sätta staket direkt mot deras hus. PBL ger dom rätt att ha husen kvar på er mark, men ingen rätt till trädgård på er mark.

Det finns ju en annan intressant del av formuleringen. OM den som köper vet om att husen inte står på ägd mark, så har köparen inte rätt att ha huset kvar, då kan ni tvinga fram rivning. Dvs. husen bör vara osäljbara så länge ni inte har reglerat markförhållandet. SÅ fort huset säljs och om ni kan ha lite bevakning på det så att köparen får problemet klart för sig i tid så kan ni tvinga fram en rivning. Eller i praktiken en för er acceptabel reglering av markförhållandet. Banken borde vara lite orolig, deras pant är ju värdelös.
 
Gör en anmälan till kommunen att grannen har olovliga byggnader på tomten. En för vardera granne. Skriftligen. Då är dom enligt lag tvingade att agera.
Förmodligen kommer dom tvinga grannen att mäta ut gränserna och visa exakt hur mycket som står på er fastighet.

Sen kommer dom göra en ny bygglovsansökan för det med grannehörande. Då ska ni säga nej. Att grannen får inte bygga på er fastighet. Och då kommer inte han få bygglovet beviljat. Då har han ju att välja på att köpa löst marken eller riva. Kommunen ska även ge honom straffavgifter utöver detta.

i en perfekt värld ska det funka så, men prova, det bör funka.
 
hempularen skrev:
Jag inser efter att ha läst Mycket nu's inlägg att man troligen inte kan tvinga fram en fastighetsreglering. Däremot så kan ni sätta staket direkt mot deras hus. PBL ger dom rätt att ha husen kvar på er mark, men ingen rätt till trädgård på er mark.

Det finns ju en annan intressant del av formuleringen. OM den som köper vet om att husen inte står på ägd mark, så har köparen inte rätt att ha huset kvar, då kan ni tvinga fram rivning. Dvs. husen bör vara osäljbara så länge ni inte har reglerat markförhållandet. SÅ fort huset säljs och om ni kan ha lite bevakning på det så att köparen får problemet klart för sig i tid så kan ni tvinga fram en rivning. Eller i praktiken en för er acceptabel reglering av markförhållandet. Banken borde vara lite orolig, deras pant är ju värdelös.
Men den mark vi har precis invid grannarnas hus är ju värdelös för oss! Visst kan vi sätta stängsel i deras husgavlar, men vad händer om våra djur gör åverkan på deras fasader? Ska vi betala för att återanlägga bete på uppgrävd och grusad dränering? Och hur ska Granne 2 ta sig ur sitt hus då ytterdörren öppnas ut på vår mark? För deras byggen har ju gjort även mark som husen inte står på värdelös för vår användning.

Då Granne 2 hus såldes hade jag kontakt med en minst sagt snorkig mäklare och förklarade läget för honom. Samme mäklare sålde huset båda de gånger det sålt sedan vi flyttade in i vårt hus. Ingen av gångerna markerade han tomtgränsen för spekulanter eller informerade dem om sådant som inte stod rätt till. Därmed fick köparna ärva problemet. Och vi har inte kunnat bevaka visningar då huset varit mycket svårsålt. Andra gången tog det två år innan det dök upp en köpare.
 
Ricken skrev:
Gör en anmälan till kommunen att grannen har olovliga byggnader på tomten. En för vardera granne. Skriftligen. Då är dom enligt lag tvingade att agera.
Förmodligen kommer dom tvinga grannen att mäta ut gränserna och visa exakt hur mycket som står på er fastighet.

Sen kommer dom göra en ny bygglovsansökan för det med grannehörande. Då ska ni säga nej. Att grannen får inte bygga på er fastighet. Och då kommer inte han få bygglovet beviljat. Då har han ju att välja på att köpa löst marken eller riva. Kommunen ska även ge honom straffavgifter utöver detta.

i en perfekt värld ska det funka så, men prova, det bör funka.
Har det betydelse att Granne 2 tillbyggnad är mer än 10 år gammal?

Granne 1 har i sitt bygglov från kommunen ingått avtal om att bygglov beviljas ENDAST OM placeringen av det nya husets markeras ut av Metria. Metria har inte varit där, varför huset ligger fel. Bygglovsmannen morrade om att det isf var ett avtalsbrott. Vad händer då?
 
Jag skulle börja med en advokat och på det viset visa att du menar allvar med det hela, sedan är det kommunen som måste göra sin del i det hela, lantmäteri och ev länstyrelsen som sista väg.

Bara för att grannen tycker att han har rätt betyder det inte att det är så.

Lycka till
 
Skaffa en advokat och stäm grannen vid Tingsrätten.

Jordabalken säger ju klart och tydligt att ni har rätt till ersättning. Bara att räkna ut hur stor skada ni åsamkats och stämma för det beloppet.
 
Staffans2000
Till den trädsågande grannen skulle jag om inget annat hjälper sagt - om en vecka kommer det en lastbil och tippar av sprängsten på min mark runt din ytterdörr. Då kanske det blir fart på fa...skapet.
Eftersom marken är din, kan du använda den efter eget önskemål.
Alltså, tala med de lärde på latin, och med bönder på bönders vis.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.