Fredrik, jag vill även jag slå ett slag för att du sätter desto fler uttag och skippar att ha såpass många switchar etc. Du gör redan ett bra jobb att framtidssäkra installationen med cat6, även om dagens GBps fungerar bra på cat5e. Jag förstår då inte tanken på att medvetet begränsa sig såpass med att sätta flera switchar. Allt som kommunicerar på ditt nätverk orsakar fördröjningar, och dessutom bör man kika lite på genomsrtömningshastigheten. Konsumentprodukter för några hundralappar kommer visserligen att rapportera att du har en GBit-anslutning til ditt nätverk, men du kommer inte att ha den hastigheten i praktiken med konsumentprodukter. Nu när SSD och andra snabba diskar blir vanligare och vanligare bör du börja kika på hur man undviker flaskhalsarna, och mitt första råd eftersom du fortfarande har möjligheten är helt enkelt att du sätter så många uttag som möjligt. Du vinner på det i längden.
 
Fredrik_Andreasson skrev:
Det ser fint ut också.
Hur är det med storlek på högtalarkabel? Kan man sätta i t.ex 4,0 kvadrats kabel?
Säkert inga problem om du vill det. Jag har 2.5kvmm, och där finns plats för större.
 
När du säger 7.1, vilket menar du?
Jag föredrar 2 height högtalare i fronten före 4 surround.
Nu finns det ju 9.1 receivrar där man kan använda både och.
Så dra iaf rör för eventuella height högtalare i fronten.
 
Monterat skrev:
När du säger 7.1, vilket menar du?
Jag föredrar 2 height högtalare i fronten före 4 surround.
Nu finns det ju 9.1 receivrar där man kan använda både och.
Så dra iaf rör för eventuella height högtalare i fronten.

Jag tänker då på center bak. Har faktiskt aldrig lyssnat på fler högtalare i fronten.
Det låter som låg WAF att ha fler högtalare än de 7.1 jag förbereder för. :) Den första tiden kommer jag att njuta av att kunna köra mina 5.1 som legat lite i träda pga hemmabions placering i vår lyhörda nedanvåning. Skulle sen andan falla på så blir det en investering i ett par surrounder till så småningom.

Tack för synpunkten ändå!

Funderar förresten på att låta befintligt system stanna där det är och skaffa detta paketet till ovanvåningen: http://www.fynda.se/index.php?prodid=4287
Det har fått bra omdömen där jag läst om det på nätet och i tidningar.
 
Bjurran skrev:
Fredrik, jag vill även jag slå ett slag för att du sätter desto fler uttag och skippar att ha såpass många switchar etc. Du gör redan ett bra jobb att framtidssäkra installationen med cat6, även om dagens GBps fungerar bra på cat5e. Jag förstår då inte tanken på att medvetet begränsa sig såpass med att sätta flera switchar. Allt som kommunicerar på ditt nätverk orsakar fördröjningar, och dessutom bör man kika lite på genomsrtömningshastigheten. Konsumentprodukter för några hundralappar kommer visserligen att rapportera att du har en GBit-anslutning til ditt nätverk, men du kommer inte att ha den hastigheten i praktiken med konsumentprodukter. Nu när SSD och andra snabba diskar blir vanligare och vanligare bör du börja kika på hur man undviker flaskhalsarna, och mitt första råd eftersom du fortfarande har möjligheten är helt enkelt att du sätter så många uttag som möjligt. Du vinner på det i längden.
Jag har tagit till mig av detta och kommer att utöka antalet uttag istället.
I datacentralen (a.k.a garderoben) sätter jag då in en patchpanel och en 16-portars switch.
Ska lägga upp nya ritningar när jag gjort dem klara.
 
Du har inte funderat på någon In-Wall lösning nu när du kan göra det ordentligt från grunden?
 
Monterat skrev:
Du har inte funderat på någon In-Wall lösning nu när du kan göra det ordentligt från grunden?
Tanken har föresvävat mig men rummet medger endast In-Wall för front och center så det hade inte blivit helt diskret.
Det har också nackdelar ur andra aspekter som prisläge möjligheter för uppgraderingar i framtiden.
 
Annars kanske in-ceiling kan vara något. Diskret och smidigt. Har själv det i min 9.1 lösning, för surround right/left och rear right/left. Front är golvare, height är mindre satteliter i samma serie och center vanlig center.

Håller dock med om lyftet med front height. Mycket vettigare än extra rear surround.
 
TLovskog skrev:
Annars kanske in-ceiling kan vara något. Diskret och smidigt. Har själv det i min 9.1 lösning, för surround right/left och rear right/left. Front är golvare, height är mindre satteliter i samma serie och center vanlig center.

Håller dock med om lyftet med front height. Mycket vettigare än extra rear surround.

Jag ska ha öppet upp till nock så in-ceiling kan bli knepigt.

Hur högt sitter era front height?
 
Öppet i nock och in-ceiling blir ju lite knepigt.

Mina sitter så att överdelen på högtalarna nog är en 5-10cm från taket, direkt ovanför frontarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.