Har ett sommarhus från sexiotalet med grundmur av hålstensblock. Dräneringen är helt obefintlig och min tanke är att ta tag i detta under 2011. Under arbetet med krypgrunden har jag upptäckt att vissa stenar i de nedre varven är mättade med vatten och mer påminner om sandkakor än hållfasta hålstensblock. Vissa stenar har helt enkelt vittrat sönder.

Finns det något bra arbetssätt för att byta ut delar av en grundmur? Ska man sätta kortare balkar vinkelrätt mot syllen och stötta upp för att sedan ta en sektion i taget?

Funderar på att öppna upp en sträcka för att sedan gjuta en plint som dubbas i det underliggande berget och sedan fortsätta till nästa ställe istället för att försöka lappa ihop med nya stenar. Vad tror ni om det?
 
Nu har jag funderat vidare och kommit fram till att det nog får bli plintar.

Så snart vädret tillåter kommer jag att börja arbetet med att lägga dränering och få marken att torka upp. Från insidan av grundmuren sett kommer jag att stämpa upp en vägg i taget. Tänker mig en rejälare balk som sätts på plats med domkrafter och sedan stämpas upp med pallbockar.

Ett tag var jag inne på att riva hela grundmuren för att gjuta en sula och mura upp en ny grundmur med Lecablock. Problemet är att jag inte förstår hur man gör detta utan att få lodräta skarvar i muren i och med att man bara kan göra en sektion i taget. Som mest skulle man kunna ta en väggsida och runt hörnet för att få förband på blocken i hörnen.

Om någon kan förklara hur man gör en ny grundmur under ett befintligt hus så kanske jag går åt det hållet.

Nu lutar det som sagt åt att stämpa upp en väggsida och riva en sektion i taget av grundmuren. Lägga en bärlina under syllen och sedan gjuta plintar med stolpskor.

Är det någon som har gjort något liknande innan och har lust att dela med sig av lite erfarenheter?
 
Hej,
Genomförde du detta? Hur gick det? Bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.