Hej!

Vi har idag fått en faktura från en rörmokare, för montering av köksblandare. Dock måste det ha blivit något fel med beloppet för detta kan omöjligt stämma. När vi bokade tid med dem så skrev de att de tog 700 kr i timmen för montör, moms och servicebil.

Montören kom hem till oss förra veckan kl 13:00. Han arbetade i en kvart, fram till kl 13:15. Sedan åkte han iväg för att hämta något som han glömt bort. Han kom sedan tillbaka kl 13:50 , fixade det sista och var klar kl 14:00. Total tid var alltså 1 timme och den faktiska arbetstiden i köket var max ca 25 min.

I fakturan har de dock tagit betalt för 3 timmars arbetskostnad och 3 timmar servicebil. Hur kan det komma sig?? Betalar man även för montörens restid till och från firman? Även om man nu gör det så tog det ju inte 1 timme per resväg utan max 20 minuter.

Känner mig så lurad och vägrar betala så här mkt.... :(

Mvh Jossan
 
Man brukar ta betalt för all tid som man lägger ner för en kund. Inkl hämta material, skriva arbetsorder osv.. Men i detta fall låter det lite väl saltat.

Vissa tar betalt för servicebilen per resa. Vissa tar betalt för den per timme.

Har han sagt att det ska kosta 700kr/tim inkl moms och inkl servicebil så måste han ju hålla detta!

Rent spontant så tycker jag 3tim för att byta en blandare låter mycket! Men jag är ju ingen rörmokare.. Kanske var en konstig/dålig Ikea-kran som han var tvungen ha nån special koppling till?
 
Krilleman
Den fasta pris-debiteringen för byte av blandare är 2h hos oss!

Om du känner dig lurad så finns det bara en väg att gå, ring och fråga varför du ska betala för tre timmar!
 
Jag skulle inte betalt den och ringt och frågat vaf*n dom håller på med. Och fråga vad han hade glömt också, var det nåt han borde haft med sig så ska inte ni betala för att han fick köra en runda extra.
 
Jag håller med, ring och fråga!

För övrigt anser jag att om killen glömt något och måste åka och hämta skall du inte behöva betala detta, om det däremot var något han måste hämta som han inte kunde förutse så är det i mina ögon ok att ta betalt för den extra tiden.

En debitering på 3timmar är för mycket, om det inte var avtalat om en mindebitering på 3 h

Jag anser att en ok debitering är max 1,5 h
1 h om det han hämtade var något han borde haft med sig.
Om dom tar betalt extra för en servicebil tycker jag att man kan kräva att dom skall ha med sig lite grejer i den med...
 
Redigerat:
Vill stämma in i ovanstående kör. Fakturan låter saltad även i mina öron.

Skriv gärna här när du pratat med dem!
 
Hade han glömt något eller va det något som han inte hade i bilen ?
Det är stor skillnad.
 
vad jobbar du själv med
 
Detta måste vara en favorit i repris. Det är ju verkligen inte första gången just precis detta diskuteras på forumet. Man frågar ett efter priset och får en uppgift om timpris, rörisen är på plats en timme men debiterar 2 eller 3.

Varför är det så svårt att ge kunden ett korrekt uppskattat pris från början (Det kommer kosta XXXX, kanske mer om det händer något oförutsett. Eller, vi gör detta till fast pris XXXXX kr.).
 
Be dem speca var timmarna har gått lite mer.
 
Mikael_L
GDSGD-firma.
(går det så går det)

Har ni ingått något avtal innan?
Skrivit papper?

Eller var avtalet endast 2 muntliga uppgiften, han ska byta blandare och att timpenningen är 700:-.


Vad står det på fakturan?
 
Redigerat:
Zixten skrev:
Om dom tar betalt extra för en servicebil tycker jag att man kan kräva att dom skall ha med sig lite grejer i den med...
Klockren slutsats!
Men det kanske är någon styrenhet, chippad elektronikbox eller annat high tech som man normalt inte har i en servicebil när man byter en köksblandare :wow:

Sorry för OT!!!!!
 
Fortsätter på V8dc tråd...

Man kanske skall börja med det, som IT-konsult och lägga på 1) kostnad för laptop 2) Kostnad för usb minnen 3) kostnad för cd-skivor och annan förbrukningsmaterial 4) kostnad för internetuppkoppling via 3g.

Enda tillägget förutom timtiden är restid eller milkostnaden. Då är restiden/milkostnaden billigare än den vanliga timtiden, trots att det kostar företaget lika mycket.
 
Kan man åka och hämta rörmockaren för att slippa betala servicebilen? :)
 
Vilken summa (inklusive allt) var fakturan på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.