Hej,

Situationen är som följer:


  • Jag köpte ett hus sista Okt 2010. Veckan innan hade jag en besiktningsman som gick igenom huset. Han är ansluten till SBR och har ansvarsförsäkring genom dem.
  • Huset är från tidigt 1900-tal, så det fanns förstås anmärkningar, men inget allvarligt.


  • Jag har nu sålt huset igen, vi ska flytta till annan ort. Köparna kom in med ett bra bud. Köparna beställde besiktning, från en annan firma.
  • Den besiktningsmannen hittade en del riktigt allvarliga fel. Fel som min besiktningsman definitivt borde ha sett och noterat.


  • Detta innebar att vi fick gå ner en kraftig summa i slutpris. Huset blev fortfarande sålt.

Min fråga blir då, har min besiktningsman något ansvar i detta? Kan jag kräva några pengar av honom? Förutom avgiften för själva besiktningen? Hur går jag i såfall tillväga?

Hade jag vetat om dessa fel hade jag definitivt gjort något åt det innan visning, och för en billigare peng än vad jag nu fick gå ner i pris med. Och jag skulle även begärt att min säljare gick ner i pris.

Det är inget dolt fel, inget ett otränat öga skulle ha sett, men en kompetent besiktningsman skulle definitivt ha sett det.

Jag är litet osäker på vad jag gör i denna situationen?
 
Du skall reklammera besiktningen till din besiktningsman. Du kan begära skadestånd av besiktningsmannen. Det är ofta väldigt svårt att få ut ersättning för en dålig besiktning. Dels så finns det med stor sannolikhet skrivningar i protokollet som kan ses som friskrivningar. Ex. om det står "äldre tak" så är det en varningsklocka att taket kan behöva en grundligare besiktning.

OM du kan leda i bevis att bes. mannen varit försumlig så kan du få ersättning för skillnaden mellan vad du betalade för huset och vad det kan bedömmas att du kunde fått köpa huset för om felen vore kända. Efterssom det kan vara svårt att bedömma så väljer man ofta värderingsmodell där man utgår ifrån vad det kostar att åtgärda och applicerar åldersavdrag på den kostnaden.

Du kan inte räkna med att få ersättning baserad på de avdrag som du drabbades av vid vin försäljning.
 
Bin besiktningsman bör haft en ansvarsförsäkring om han misat något vid sin besiktning (vilket tydligen inträffat) Denna försäkring gäller X antal månader från besiktningen. Anmäl missen till din besiktningsman och begär att få ersättning för den skada du lidit pga. hans miss. Gör detta bums!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.