Till att börja med vill jag tacka för alla bra svar och kommentarer! Är kanske många som kan känna igen sig i prestigekampen med sin partner! :)

Jag tänkte bara förtydliga några saker här och kommentera en del som har skrivits.

För det första är jag, precis som Pär H skriver, en total nybörjare. Mycket av de ni diskuterar är rena grekiskan för mig. Jag vill också påpeka att jag ärligt talat inte ser detta som ett tillfälle att köpa på mig massa verktyg, siktar inte på att bli en van möbelbyggare utan jag har helt enkelt halkat in i detta pga ett dåligt vad!

Nu till saken: När det gäller originalet som Muuto gör i vitt så är det MDF 18 mm som de använt. Hörnen är som bekant gerade vilket verkar vara ett av de större problemen här. Min tanke är direkt att jag ska skippa det där med gering för att det verkar för bökigt. Min hylla ska likna originalet men det måste inte vara prick likt, det viktiga är dock att det ser proffsigt ut och att folk inte undrar om nån av ungarna snickrat i slöjden när de ser bygget.

1. Frågan är dock då - hur fäster jag de fyra delarna på enklast men också snyggast sätt?

Det kan också vara värt att nämna måtten på lådorna: de ska vara i tre storlekar (samtliga med 350mm i djup, övriga mått är 218x436, 436x436, 436x654. Måtten är väl avgörande för hur hållbara de blir?

2. När det gäller material så är också frågan - ska jag satsa på MDF eller på limträskiva som det också har diskuterats?

3. Om jag inte sågar med gerade hörn utan skiter i det, tror ni att det kommer påverka mycket varesig praktiskt eller estetiskt?

Angående lackningen så har jag en kompis kompis som lovat att ge mig ett bra pris så att jag ska vinna vadet!

Återigen tack så mycket för bra tips och fortsätt gärna med fler bra kommentarer!
 
På tal om att låta ett möbelsnickeri kapa bitarna.
Varför inte låta dom göra resten med?
Så det blir som ett litet fint IKEA-paket, bara att skruva ihop :)
Borde ju inte bli dyrarare än att köpa på sig alla verktyg som det ändå inte verkar finnas nåt intresse för.
 
kv05lama skrev:
Till att börja med vill jag tacka för alla bra svar och kommentarer! Är kanske många som kan känna igen sig i prestigekampen med sin partner! :)

Jag tänkte bara förtydliga några saker här och kommentera en del som har skrivits.

För det första är jag, precis som Pär H skriver, en total nybörjare. Mycket av de ni diskuterar är rena grekiskan för mig. Jag vill också påpeka att jag ärligt talat inte ser detta som ett tillfälle att köpa på mig massa verktyg, siktar inte på att bli en van möbelbyggare utan jag har helt enkelt halkat in i detta pga ett dåligt vad!

Nu till saken: När det gäller originalet som Muuto gör i vitt så är det MDF 18 mm som de använt. Hörnen är som bekant gerade vilket verkar vara ett av de större problemen här. Min tanke är direkt att jag ska skippa det där med gering för att det verkar för bökigt. Min hylla ska likna originalet men det måste inte vara prick likt, det viktiga är dock att det ser proffsigt ut och att folk inte undrar om nån av ungarna snickrat i slöjden när de ser bygget.

1. Frågan är dock då - hur fäster jag de fyra delarna på enklast men också snyggast sätt?

Det kan också vara värt att nämna måtten på lådorna: de ska vara i tre storlekar (samtliga med 350mm i djup, övriga mått är 218x436, 436x436, 436x654. Måtten är väl avgörande för hur hållbara de blir?

2. När det gäller material så är också frågan - ska jag satsa på MDF eller på limträskiva som det också har diskuterats?

3. Om jag inte sågar med gerade hörn utan skiter i det, tror ni att det kommer påverka mycket varesig praktiskt eller estetiskt?

Angående lackningen så har jag en kompis kompis som lovat att ge mig ett bra pris så att jag ska vinna vadet!

Återigen tack så mycket för bra tips och fortsätt gärna med fler bra kommentarer!
Fråga 1: Svar Domino på båda delarna. En Domino, som jag räknar med att du kan hyra, gör hål för pluggar på ett osynligt sätt (fyra hål på undersidan av locket, och motsvaande hål i den vertikala sidan). Den gör alltså hål som inte syns efter att man tryckt ihop locket och botten mot sidorna. Den gör hålen på exakt rätt avstånd från utsidan (inbyggd funktion i Dominon) och på nästan exakt samma avstånd från kanterna och från förra plugg (den lilla skillnaden löser den genom att göra större hål i sidled överallt utom på kanterna, så det finns en passmöjlighet). Den gör hålen precis 90 grader (inbyggd referense i Dominon), och den sätter i plugg som är så stabila att lådan står i 90 grader även utan lim (men du måste limma).

Ju större låda ju sämre hållbarhet diagonalt, men sätter du i ungefär 4 Domino i varje förbinding och limmar bra så bör det inte vara ett problem, om de högre lådorna är fästa i väggen minskar belastningen.

2. MDF, det är platt, det är slätt, det är lättjobbat. Limträ kommer att vara lite böjt med den dimension du vill ha, det kommer att kräva mer slipning på ytorna än MDF. Det komemr att kräva rejäla klampar för att pressa ihop, eller hyvling. Det är däremot ett starkare material, men om originalet är i MDF vet du att styrkan med MDF räcker, och skall satsa på det som är lättast.

3. Låt oss vända på frågan, om du sågar med gerade hörn kommer du få ett helsike, både att såga rätt (kan du leja ut), att göra bra fogar (fortfarande Dominon som är lättast, men det lämnar sämre marginaler) och det blir svårare pressa ihop, och det blir svårare få skarvarna osynliga (en liten paradox, 45 graders skarvar ger mest onsynliga skarven, men bara om du har tillräckligt många och bra tvingar och en helt plan yta, och bra 90 graders referenser). Limträ gersågat på snickeri kommer att misslyckas i fogningen på grund av att det är oplant. Jag skulle påstå att alla sammanfogingar utom den föreslagna Dominon och fräsbordet kommer att totalt misslyckas om du gerar, och att du även misslyckas om du inte skaffar 4 långa klampar per sida, det vill säga 8 klampar. Om du istälet för att ger spacklar sidorna och din kompis lackar över dem kommer skarvarna att bli osynliga första åren, och nästan osynliga efter det.

Låt oss jämföra tanken från Pär med plugg. Om han tänker sig osynlig plugg så skall du lyckas sätta i minst 6*2*2*4=96 plugg på exakt motsvarande ställe i lock och sidan, i exakt 90 grader, utan andra hjälpmedel än handhållen borr och pluggstift och bra måttband. Det händer inte, inte en chans. Dessutom kommer pluggarna att vara mycket klenare än Dominon, och tvinga dig att verkligen använda klampar istället för böcker för att pressa medan du limmar (klampar är en bra idé men en hög kostnad, men de kanske går att hyra), och att använda 90-graders referenser för att lådorna skall stå i 90 grader under limningen. Prylarna inklusive borr kommer att kosta mer än att hyra en Domino, och det kommer att kosta dig mycket svett.

Om Pär tänkt sig att du skall borra dessa 96 plugg utifrån och igenom så kommer du att träffa rätt, men troligen slinta ett par gånger så du har en yta att fixa till. Och det kräver att du har fixerat lådorna mot varandra i exakt 90 grader innan du borrar vilket blir svårt utan en arbetsbänk (Dominon behöver ingen arbetsbänk men ett bord), så du måste skaffa dessa klampar och referenser och en arbetsbänk. När det är gjort har du tappar som sticker över ytan, och det finns en lång tråd om hur du får bort dem. Det sista kommer till slut att leda till att alla tapparna syns (på grund av rörelser i materialet över åren).

Skall du vinna vadet tror jag du behöver Dominon, och kan du hyra den kostar det inte mer än alla tillbehör du behöver för att göra de andra lösningarna.Skillnaden blir att du kan lyckas.

--- Mats ---
 
Blindnit skrev:
På tal om att låta ett möbelsnickeri kapa bitarna.
Varför inte låta dom göra resten med?
Så det blir som ett litet fint IKEA-paket, bara att skruva ihop :)
Borde ju inte bli dyrarare än att köpa på sig alla verktyg som det ändå inte verkar finnas nåt intresse för.
Om det är tillåtet inom ramen för vadet är det en utmärkt idé.

--- Mats ---
 
Nu när vi har fått veta lite mer om förutsättningarna:
Första valet: Blindnits förslag.
Andra valet: Låt ett snickeri kapa delarna, hyr en Domino och köp/låna 4-6 st enklare limknektar eller långa tvingar.
Tredje valet. Slanta upp de 15 laxarna, hävda att du gjord dem själv och njut av att slippa markservice på en månad.
 
Om du frågar 10 snickare så får du 10 svar, det ligger i sakens natur

Men låt oss summera de som vi ÄR överens om
1. Skippa 45 graders förband
2. De flesta är överens om att använda MDF
3. Låt en bygghandlare (Pär; vissa byggahandlare har riktiga formatsågar) eller ett snickeri format såga alla delar.
4. Då återstår hur det ska sättas ihop
Dominor är överlägset bästa lösningen, Mats har 100% rätt i detta MEN jag betvivalr att du hittar en att hyra och du vill inte lägga 10.000 kr på att köpa en (den skulle nog gå att sälja efteråt till åtminsone 75% av priset)
Näst bästa lösningen är att borra och skruva, spackla och sedan måla, detta torde ge ett OKEJ resultat.

Det finns ju dock ett annat alternativ, köp hyllan, så kan du njuta av att äga en ÄKTA dansk (framtida) design klassiker. Och en nöjd och glad fru, det är ju värt en held del.
 
Redigerat:
Det kommer nog att bli lika dyrt att tillverka själv, som att köpa färdigt.
Det är inga billiga verktyg och tidsåtgången som krävs för att lära sig är inte försumbar.
Jag antar att Du inte är pensionär med mycket egen tid.
Kolla med ett bra snickeri. De kan ofta tillverka designmöbler i mycket bra kvalitet till bra mycket lägre pris än orginalet. Dessutom kan de ibland även måla.
 
Är det ingen som bor i närheten av TS som kan hjälpa han med projektet. Kanske låna ut sin verkstad med lite verktyg så han slipper köpa eller hyra. Hade du bott i skåne hade du gärna fått låna min snickarbod och alla verktyg.
 
Thomas_snickare skrev:
Om du frågar 10 snickare så får du 10 svar, det ligger i sakens natur

Men låt oss summera de som vi ÄR överens om
1. Skippa 45 graders förband
2. De flesta är överens om att använda MDF
3. Låt en bygghandlare (Pär; vissa byggahandlare har riktiga formatsågar) eller ett snickeri format såga alla delar.
4. Då återstår hur det ska sättas ihop
Dominor är överlägset bästa lösningen, Mats har 100% rätt i detta MEN jag betvivalr att du hittar en att hyra och du vill inte lägga 10.000 kr på att köpa en (den skulle nog gå att sälja efteråt till åtminsone 75% av priset)
Näst bästa lösningen är att borra och skruva, spackla och sedan måla, detta torde ge ett OKEJ resultat.

Det finns ju dock ett annat alternativ, köp hyllan, så kan du njuta av att äga en ÄKTA dansk (framtida) design klassiker. Och en nöjd och glad fru, det är ju värt en held del.
1. Check!
2. Check! (Är originalet MDF så duger det.)
3. Check!
4. Det kan gå att hyra en Domino. Här är Festools demofilm på Dominon. Rimligen bör man också kunna få hem en Domino från England för under sjutusen kr. Kolla t.ex. på Miles Tools & Machinery. www.mtmc.co.uk. Men om man inte tänker sig snickra så mycket sen så är väl hyra det bästa.
 
Skum hylla... men om du bara kan få ihop hyllorna så kan du väl köpa clipsen separat från möbelfirman... såg iaf att det fanns gula och gröna att köpa till.

Hade jag gett mig in idetta projektet hade jag som alla tidigare skrivit, använt mig av sågarna på byggvaruhandeln för att ha allt i rätt storlek vid hemkomst, pluggat och limmat med träplugg, målat ochs edan köpt clipsen :) Clipsen liknar annars de som Elfa använder sig av med lite modernifiering.

Hoppas ditt projekt faller väl ut!
 
Med tanke på att det bara handlar om att vinna ett vad och inte att skapa en ny hobby (Även om det kanske leder till det...):
Som andra sagt här redan: Få alla bitarna sågade på byggvaruhuset där du köper MDF-skivorna...det kostar inte många kronor och de har exakta maskiner...

Sen finns det..och nu svär jag i kyrkan här på forumet...andra lamellfräsar än domino...som inte kostar 10 000.... t.ex.: http://www.jula.se/lamellfras-fbj-710-710-w-134606 för ca 600 kr... funkar tillfredsställande om du kontrollmäter vinklarna med en bra vinkelhake... sen kan du ge bort maskinen till någon eller vad du vill...

Och du kan köpa vettiga hörntvingar som dom här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134587677

Testa och se...

Ett annat alternativ är för övrigt att be en snickare göra lådorna åt dig....det lär inte kosta 15 000 iallafall...
 
Forbo skrev:
Och du kan köpa vettiga hörntvingar som dom här: [länk]
Vad ska han med dom tvingarna till?
 
Återigen tack för bra tips!

1. Angående val av verktyg. Den där dominon verkar onekligen som en bra grej! Det känns dock inte aktuellt att köpa en, men om det går att hyra skulle det ju vara lysande. Frågan är dock, var kan jag hyra en sådan? (Jag bor i Jönköping). Om det annars finns någon i Jönköpingstrakten som kan tänka sig att hyra ut sin domino skulle det kanske vara ett alternativ, jag betalar självklart i så fall! Annars - vad finns det för verktygsalternativ. Någon nämnde en 600-kronors-pryl från Jula, hur "bra" eller "dåligt" skulle det funka?

2. Angående montering.
Oavsett om jag använder en domino eller något annat verktyg så skall boxen limmas ihop. Det diskuteras mycket om olika tving och sådär. Kan någon förklara hur jag ska gå tillväga när jag limmar? Jag är som sagt total nybörjare. :) Ska jag limma alla hörn på en gång eller ett i taget?

3. Angående underarbete. Efter att jag limmat ihop boxen - hur mycket jobb återstår då innan jag lämnar in den till lackning? Spackling, slipning, vad måste göras? Ska jag satsa på att lämna in de färdiga boxarna på lackning eller ska jag lämna in delarna innan montering? Slutligen - en kompis sa att man måste lacka de sågade sidorna av MDF:en innan lackning för att få färgen att fästa, stämmer det?

4. Angående clips. Jag har fått godkännande av regeringen att strunta i clipsen. Att köpa dem från Muuto funkar nog inte eftersom de i originaliet jobbar med 18mm MDF och jag tänkt antingen 16 eller 19 som verkar vara standard. Istället har jag tänkt att montera boxarna med hjälp av någon typ av plugg. Samma typ av lösning som jag använder för att sätta ihop delarna till boxarna. Det borde väl funka? Clipsen är ju bara till för att hålla allt på plats så bör räcka med enstaka pluggar och skita i att limma. Tänker jag rätt?

Slutigen - det framgick tydligt av vadet att jag inte kan anlita någon annan att bygga detta åt mig, hade ju varit smidigt annars! Min frus vänninor har ju förstås fått höra om vadet vid det här laget så de har börjat skicka psykande sms med frågor om jag kan bygga massa grejer åt dem också. Med andra ord - mer och mer prestige i detta projekt!

Tack för all hjälp och fortsätt gärna!
 
Kan inte svara själv på hur Lamellfräsen på Jula är, men den har fått "bra köp"-betyg av tidningen "Gör det Själv"...så den bör funka för det här jobbet... där kan du för övrigt ladda hem deras Lamellfräs-skola i PDF...ganska utförligt beskrivet. http://gds.se/verktyg/test-av-lamellfraesar

Lycka till hursomhelst! Ni verkar onekligen ta vadet på allvar:)
 
Gissningsvis så funkar Jula-fräsen bra om du struntar i att använda anslaget och istället kexar med den höjd som blir om du lägger maskinens undersida och arbetssycket på ett plant underlag (jag kör själv min Bosch på det viset). Tycker själv att detta är ett full realistiskt alternativ som ger fogar med bra precision. Det går fort också. Limning av alla kexen på en gång kan säkert kräva planering, men inte värre än med en Domino.

Alltså få materialet tillsågat verkar vettigt tycker jag med och går som sagts ovan på ett kick med rätt såg. Att sedan kexa går så så snabbt som limmet på lådan innan hinner torka, du kommer inte ha tvingar så det räcker iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.