Hej,

Vi har beställt nytt kök hos snickare och letar nu med ljus och lykta efter; en fristående svart spis max ca 20 000 kr . Den ska kunna hörnställas.

Önskemål

induktionshäll
varmluftsugn
vred
handtag i form av "stång"

Budgeten kan höjas om vi skulle hitta drömspisen som förutom elektriska spisplattor och ugn också kan eldas med ved. Har för mig att det ska finnas sådana.

Har googlat hur mycket som helst men lyckas inte riktigt hitta det vi söker.

Tips någon?
 
Den här såg jag häromdagen i ett reklamblad. Kostade där strax över 16000. kr. Den har allt utom stång... :)

http://www.hemprodukter.husqvarna.se/node146.asp?ProdID=14637

Vi hade problem med det här när vi letade spis/ugn i somras. Jag ville ha samma funktioner som du (fast touchknappar) men det fanns ingen svart som hade både induktion och varmluft som vi kunde hitta. Det slutade med att vi valde häll och separat ugn istället. Hoppas du hittar vad du söker!
 
Har tittat på denna förut men tycker att den ser så ultramodern ut och vi vill gärna ha något i en "mjukare" stil. En del kallar det retro.

Hoppas det kommer fler förslag!
 
Nej jag tycker inte heller den stämmer in i ett äldre kök... tyvärr har spistillverkarna sällan samma preferenser som de som gillar gammalt! :-D
 
Jag har klämt på den Husqvarna spisen och handtaget är väldigt plastigt! Vreden sitter också väldigt utsatt när de är uppåtvinklade. Lätta att slå i med en järngryta. Annars är ugnen stor och fin. Gorenjes old timer är ett fynd om man vill ha pengar över. Med stång ;) http://www.fyndmax.se/kok/gorenje/spisar/439 Är själv i valet och kvalet av köksspis, suck.
 
Ja jag såg bara den i ett reklamblad, har aldrig tittat på den på riktigt.

Gorenjes har inte induktion vilket var ett absolut krav för vår del. Vi valde slutligen häll och ugn som inte alls minner om retro eller nåt utan ganska standard utseende men svart. För min del var det touchknapparna som ställde till det tror jag. Ett måste för mig eftersom jag tycker det blir så mycket enklare att hålla rent.
 
Har även tittat på Gorenje men undrar över kvaliteten? Har klämt på några av deras modeller och de känns inte inte så gedigna. Söker väl egentligen en "känsla" av gjutjärn om ni förstår vad jag menar
Vill dessutom ha induktion.

Fanns det inga begränsningar vad gäller utrymme och plånbok skulle jag nog slå till på en ilve spis med gashäll. Någon som har en sådan?
 
Vi har kikat på Smeg lite grand men inte kommit så långt att vi tittat på pris, utgår ifrån att de inte ryms inom vår budget.

Prisklass?
 
Smeg ligger nog (utan att ha tittat) på lite högre kostnad än utsatt budget.
Utifrån dina önsmeål räknade jag bort Husqvarna även om jag personligen tycker att deras QSI6137 är riktigt fin.
Det den inte har är det önskade handtaget.
Likaså räknade jag bort Bosch, då deras modell inte har vred för styrning av häll.

Det alternativ jag hittar är i så fall Cylinda
http://www.cylinda.se/Vara-produkter/Kok/Spisar--Ugnar/Spisar/Spis-Si-562-KV-SV-230V/

Personligen är jag mer av en inbyggnadsmänniska - särskilt om det gäller nya kök där man har möjlighet
att göra hur man vill.
Prismässigt skiljer det inte längre så mycket att välja ugn och häll kontra spis.
Men det blir givetvis knepigt när ett av dina önskemål var vred.
Det framgår inte varför det ska vara vred men vanligast är att man inte tycker om touch-styrningen.
I det läget är t.ex. Siemens lösning som kallas Piezo ett utmärkt alternativ tycker jag.

Hoppas du hittar något bra, låt oss gärna få veta vad det blev.

//Fredrik
 
Jag tror att det blir svårt att få till ekvationen med dessa funktioner dvs inkl ved, och lågt pris. Om budgeten kan växa kanske AGA's nyproduktion har någon liknande kombination. Men viktigast - vill man ha en vedeldad spis med glaskeramik/induktion och varmluftsugn? Dels estetiskt, dels - vad gör du med veddelen när den elektriksa lägger av, strax efter garantins slutdatum...Enklast och kanske billigast är att ställa en modern spis i hörnet, och sedan en vedeldad med snygg sida utåt (eller tvärtom). Vad sägs om vilken vit modern spis som helst och bredvid den en gammal smalvariant av Husqvarna vedspis med vit emaljfront? Eller motsvarande svart-svart.
 
Raceman skrev:
Jag envisas med några Smeg exempel för att visa att de håller sig inom budget:

18000:-
[länk]
(Om man kan stå ut med rostfritt)

16000:-
[länk]
(Om man kan stå ut med glaskeramik)

Fina grejer, men lite väl stora skillnader mot önskemålen kanske ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.