MMR skrev:
Japp, åtminstone att lägga "fullvärme" har jag förstått kan skapa problem med fuktvandring och liknande, framförallt om man tillämpar att slå av/på golvvärmen under perioder (ex. sommar/vinter) då man drastiskt påverkar klimatet i marken. För egen del så har jag lagt en lågvoltskabel som ligger direkt under plattorna och enligt min "research" föreligger det ingen större risk att påverka marken då effekten är så pass låg

Även detta intressant, vilket fabrikat använde du?
Hur ofta/länge har du på golvvärmen?

Hade nästan bestämt mig för att kakla och klinka med fuktspärr endast i duschhörna samt vid badkar och installera en större radiator för att kunna få lite varmare. Har 19 grader varmt i källaren idag. Tills jag läste denna tråden :)

Ytterväggar ska isoleras utifrån med isodrän till sommaren.
 
varför ska man ha tätskikt i badrummet om det ligger i källaren? blir det inte lite som de andra ägarna hade gjort i vår källare, målat med plastfärg på väggar och golv, vilket resulterade i att putsen släppte och golvet bubblade?
 
gnuttisch skrev:
varför ska man ha tätskikt i badrummet om det ligger i källaren? blir det inte lite som de andra ägarna hade gjort i vår källare, målat med plastfärg på väggar och golv, vilket resulterade i att putsen släppte och golvet bubblade?
Jo, precis. Det är därför man bara ska sätta tätskikt i källarbadrum om man har utvändigt isolerad platta och väggar så att de inte tar upp markfukt (och OM de gör det, kan andas "utåt"). I övriga typer av äldre källare rekommenderas ju att bara sätta tätskikt just på de ytor som blir direkt vattenbegjutna (typ golvet i duschhörnan).
 
hmm så bara tätskikt på golvet i dushhörnan, inte väggar i duschen också?
 
Jag skulle säga att det beror på vem du frågar. Personligen skulle jag göra en bedömning av hur fuktiga väggarna är idag (eller nja, kanske inte exakt IDAG, för på vintern är det oftast torrt. Men du fattar vad jag menar). Är de rätt torra så skulle jag nog tätskikta väggarna i duschhörnet med, men är de fuktiga och i behov av att kunna ventilera ut fukten, så vete tusan...
 
Min duschnisch består av två nybyggda väggar och en gammal (innervägg), jag har fuktspärrat alla dessa tre, + golvet just i duschen. Den befintliga innerväggen är ganska fuktig längst ner, men i och med att det är "öppet" på andra sidan väggen så hoppas jag på att den metern vägg som är in mot duschen inte ställer till några problem att ha fuktspärr.

Jag designade även badrummet så att jag inte placera duschen mot ytterväggen, detta av två skäl, dels att inte behöva välja mellan fuktspärr eller inte och dels för att ytterväggen är bra mycket kallare än den innervägg jag valt för placeringen. I vårt gamla badrum var duschen placerad mot en yttervägg, rakt under ett av fönsterna (glasblock) och det var ingen fröjd att duscha i det badrummet på vintern kan jag säga.
 
men vad gör det att inte ha tätskikt mot yttervägg i ex. en dusch? man duschar ju bara kort och det är ju annars varmt i rummet. dessutom så finns det ju inget som kan mögla eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.