Håller på att totalrenovera ett hus. Nu har jag fått för mig att alla sladdar/kablar ska ligga inne i vägg/tak. Har hittat en demonterbar HDMI men alla våra "maskiner" har scart.... Någon som har en lösning då scartkontakten är för stor....
 
Ett bra tips är Elfa.
Köp lämplig kabel på löpmeter (säkert nån som kan hjälpa dig här med vilken typ av kabel) och lösa scartkontakter. En scartkontakt är inte svår att löda ihop, finns många guider på nätet.
 
Använder du RGB-stiften i SCART, eller bara Composite? Använder du bara Composite så kan du ju gå över till RCA-jack och bara köra SCART i ändarna.

Det är dock att rekommendera att man använder RGB om det går, men om man inte gör det så funkar Composite toppen. Största problemet är när man växlar videosystem mellan PAL och NTSC, det påverkar inte RGB alls, men effar ofta upp färgerna på Composite.
 
Ofta går det att montera bort plasthöljet på scartkontakten, den blir då lite mer flexibel. Dock så utsätts ju lödningarna för större påfrestning. Detta är förstås förutsatt att det inte är en helgjuten kapsling.
 
Nu vet jag inte vilka maskiner du har, men är det verkligen tillräckligt lång livslängd på sånt som har scart för att motivera jobbet?
 
Nu vet jag inte vilka maskiner du har, men är det verkligen tillräckligt lång livslängd på sånt som har scart för att motivera jobbet?
Tja, jag kör nästa uteslutande SCART, eftersom spelkonsoller oftast bara har den (har PS1, PS2, XBox, XBox360, Wii och det är antagligen en PS3 på gång nu när den äntligen är knäckt). Av dem så är det, om jag minns rätt, bara XBox360 och PS3 som har HDMI.

Jag tycker på det hela taget att folk överdriver problemen med bildkvalitet på SCART rejält, speciellt om man kör RGB. Prova att pausa en film och se hur kvaliteten egentligen är, oavsett kabel. Är det en scen med lite rörelse i så är den rejält oskarp. Ja, man får inte samma upplösning eller uppdateringsfrekvens, men upplösning är inte jätteviktigt för rörliga bilder och väldigt beroende på betraktelseavstånd och syn, medan uppdateringsfrekvensen inte alls behöver vara ett problem om man har en skärm med lite längre efterlysningstid.

SCART är dessutom en bra minsta gemensamma nämnare. All utrustning kan kommunicera via SCART och lite konverteringskablar (främst till Composite/RCA). Det kan man inte säga om HDMI.
 
Kanske inte billigaste lösningen men det finns converters från scart till hdmi så att du kan dra hdmi istället och då har du rätt kabel när du byter till apparater med hdmi finns t.ex på kjell&company för ca 800kr
 
Converter gillar jag.... har frågat runt efter det men ingen verkar veta något... då blir det en tur till K & Co.... billigare än att byta ut förstärkar, dvd m,m.....
 
Ett tips på billig kabel (om man inte behöver mer än 8 ledare) är vanlig nätverkskabel. Denna är som säkert alla vet partvinnad vilket gör att störningar är obefintliga om man nu kopplar rätt dvs. Jag har själv kört 1080i komponentsignal i sådan som är 25 m lång utan att kvalitén blivit kass eller bilden strulat. Så gör som folk föreslagit , köp lösa scartkontakter , löda ihop så har du det snyggt o fint eller sätt nätverksuttag som du sen antigen kan köra bild/ljud genom eller rent nätverk , så har jag gjort hemma.
 
Var dock medveten om att convereters medför en kvalitetsförlust vid convertering, så du får en kvalitetsförlust när du går från SCART till HDMI och en när du går tillbaka till SCART. Det kan bli för mycket kvalitetsförlust för att det ska vara värt det.

Jag har själv ett liknande problem där jag går från VGA till SCART, och bliden blir mörk och överkontrastad, vilket gör att jag antagligen kommer att flytta datorn och köra VGA hela vägen istället, och istället dra en 50 m lång ljudkabel.
 
wojda skrev:
Ett tips på billig kabel (om man inte behöver mer än 8 ledare) är vanlig nätverkskabel. Denna är som säkert alla vet partvinnad vilket gör att störningar är obefintliga om man nu kopplar rätt dvs. Jag har själv kört 1080i komponentsignal i sådan som är 25 m lång utan att kvalitén blivit kass eller bilden strulat. Så gör som folk föreslagit , köp lösa scartkontakter , löda ihop så har du det snyggt o fint eller sätt nätverksuttag som du sen antigen kan köra bild/ljud genom eller rent nätverk , så har jag gjort hemma.
Hur har du fått trådarna att räcka? borde gå åt en partvinnad till varje componentkabel dvs 6 sen ska du ha ljud då går det 4 till eller har du använt skärmad näverkskabel? men blir då problem med läckage mellan paren istället
 
Troberg skrev:
Var dock medveten om att convereters medför en kvalitetsförlust vid convertering, så du får en kvalitetsförlust när du går från SCART till HDMI och en när du går tillbaka till SCART. Det kan bli för mycket kvalitetsförlust för att det ska vara värt det.

Jag har själv ett liknande problem där jag går från VGA till SCART, och bliden blir mörk och överkontrastad, vilket gör att jag antagligen kommer att flytta datorn och köra VGA hela vägen istället, och istället dra en 50 m lång ljudkabel.
Det beror ju på kvaliteten på convertern, vet inte kvaliten på kjell&co modellen men, sen förutsatte jag att TS har en tv med hdmi ingångar inte att man skulle convertera tillbaka till scart det funkar inte med den jag menade iallfall ,och då blir nog inte resultatet bra heller.

att convertera scart till hdmi behöver inte innebära någon nämnbar kvalitetsförlust beroende på kvalite på extern converter jämfört med den som sitter i tv om man ansluter med scart (platt-tv)
 
tomlan skrev:
Hur har du fått trådarna att räcka? borde gå åt en partvinnad till varje componentkabel dvs 6 sen ska du ha ljud då går det 4 till eller har du använt skärmad näverkskabel? men blir då problem med läckage mellan paren istället

Finns en gemensam ledare.. nämligen jorden detta ger alltså 3 signal bild , 2 signal ljud + 1 jord = 6 kablar och 2 över till annat...
Läckage eller inte så funkade det för mig iaf.. Var mer tänkt som ett tips om man nu har dragit nätverkskablage i huset och vill kunna använda dom till annat också.
 
att convertera scart till hdmi behöver inte innebära någon nämnbar kvalitetsförlust beroende på kvalite på extern converter jämfört med den som sitter i tv om man ansluter med scart (platt-tv)
Iofs, men det framgick inte av ursprungsposten vilken utrustning det skulle kopplas till.
 
Hm

jag slängde en massa scart kontakter på tippen för något år sedan, den absolut sista slängdes ur huset efer jul då en äldre satbox la av o ersattes.

PS3, XB360 går ju på HDMI, Wii på komponent, Mediaspelare, SatBox, BD på HDMI, dator på VGA eller HDMI....

Det måste ju vara urgamla grejer som fortfarande bara kan gå på Scart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.