Jag vill byta ut min blandare i badrummet och var och köpte både blandare och kopplingar idag. Som tur var kontrollmätte jag rören jag skall ansluta till innan jag gick igång och kapade. De hade 11 mm ytterdiameter. Detta är ju knappast standard idag och jag hittar inga övergångar efter en snabb koll på Rinkaby rör.

Jag behöver hjälp :)
 
Borde det inte finnas någon form av "mellanläggsring" som är 0,5 mm tjock som man trär på röret, därefter klämring och klämringsmutter?
 
JerreEssberg skrev:
Vatette har förminskning till klämringskoppling som är 15x11, rsk 1945180
[länk]
Förstår jag rätt att den gör att en 15-koppling passar på ett 11-rör?
 
Redigerat:
Krilleman
Ja, helt rätt förstått! Du får köpa en till förminskning om du ska gå vidare med annan dimension än 15!
 
OK. Jag är inte jätteerfaren på detta men detta borde väl funka?

En förminskning som beskrivs ovan:
156-4-11382.jpg


Den används sedan till en sån här koppling, 15xG15:
244-4-11394.jpg

Blandaren kom med slangar liknande denna (fast stålomspunna):
86-585_l.jpg

Gängan där är 15 mm tror jag. Detta borde ju vara rock n' roll?
 
Krilleman
Blandarslangar brukar vara 3/8 eller G10 men det finns säkert G15 på blandarslangar också, säkrast är att du bekräftar vilken gänga du har på blandaren!

Men du har rätt i fråga om vilken koppling du sätter förminskningen i. Frågan är ju just om du behöver 15xG15 eller 15xG10.
 
Mäter du med skjutmått inuti muttern på slangen så ska innermåttet på gängan vara:
G10 (3/8") =15mm
G15 (1/2") =19mm
 
Suck, dessa olika standarder...

15xG15 är alltså inte samma sak som 15x15R? 15R är riktiga millimeter och G15 är nåt tumskit?

Till mina kulventiler från Bauhaus som har yttermått 16 mm (ungefär) skall jag alltså ha en 15x15R? Eller 15xG10? Är det samma gänga på dessa två?
 
Redigerat:
Skillnaden mellan G och R är om gängan är rak eller konisk, för enkelhetens skull i ditt fall glöm det och se R15 och G15 som samma.

Om du går på http://www.rinkabyror.se och i menyn i överkant väljer Hjälp och sedan Storleksguiden så har du mått på de vanliga rörgängorna. Översta raden i tabellen med 10,15,20 osv är det som brukar benämnas med R eller G framför eller efter. Tillägg till beteckningen brukar även vara inv eller utv vilket anger om ändan med R15 har utvändig eller invändig gänga.

Rör mäter vi i millimeter, gängor utgår från tumskit. Fast sedan säger iof vi 1/2"-rör om ett 15mm-rör men det är bara för att vi fick lära oss det från "de gamla rävarna" när vi gick lärling och för att vi vill verka lite mer märkvärdiga :D
 
Tack för förtydligandet. Då är det R10 jag ska ha!
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.