Hej..

Jag håller på med badrummet och ska skruva dit spot boxarna nåndag i veckan..
Men är lite osäker på antalet spottar.

Badrummet är lite över 6kvm stort (2m x2,8m + en liten extra utrymme)
Jag ska försöka undvika spot ovanför dusch vilket är ca 1kvm..

tror ni att 5st 50watt räcker för att få bra belysning.. Vill ha många ifall man går över till Led lampor senare.

bifogar en ritning jag skissa nyss..

dom svarta prickarna är spottarna
cirklarna är högtalare
 
  • bild-23.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5 st är mer än jättenog. En snabb överslags räkning ger 50W * 5st * 15lm / 6m2 = 625lux. Sen minus lite verkningsgrad. Så en 500 lux får du upp på rummets "arbetsytor" Det motsvarar vad du vanligen har på ett skrivbord där du läser eller annat detaljarbete på en arbetsplats. Till detta kommer (antar jag) en belysning vid spegeln. Så du har mer än nog med den lösningen du presenterar. En dimmer på det hela och eventuellt gå ner till 35W och vips så är det fin fint.
 
5x50w borde räcka :D
Skulle huset vara byggt på -70 talet hade det suttit en 60w mitt i taket och i bästa fall en 40w över spegeln....
Jag antar att du ska ha badrumsbelysning också... :D

Mitt är liknade och jag har 3x35w + 2x20w i badrumsskåpet och det räcker gått åt mej.
 
Redigerat:
Säker på att du inte ska ha någon belysning i duschen?

//Patrik
 
johanirr skrev:
5 st är mer än jättenog. En snabb överslags räkning ger 50W * 5st * 15lm / 6m2 = 625lux. Sen minus lite verkningsgrad. Så en 500 lux får du upp på rummets "arbetsytor"
Vad står "lm" för? Var kommer siffran 15 ifrån?
 
Jag har typ samma storlek på badrum som din skiss, den ända skillnaden är att jag har duschen där du har ditt extra utrymme och att jag har ett litet burspråk på andra kortändan.

Jag har 4 st 50 watts 230 V spottar + 1 st 12V spott i duschen. Det räcker alla gånger.

Jag kan rekommendera att sätta en spott i duschen.
 
Varför högtalarna i hörnen? Riskerar mycket starka basreflexer...
 
lm står för lumen
en halogenlampa ger ca 15lm / W. Alltså en 50 W halogen ger ca 750lumen. Det beror ju lite på vilken halogen du använder men i medeltal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.