hej

Har slipat om en ekparkett på ca: 12 m2, känner nu efter lackat 3 ggr att golvet känns lite strävt på vissa ställen, slipade verkligen jättenoga tom 4 ggr + en lätt slipning mellan lack omgångarna, så hur gör man för o få bort de sträva?

Lackar en omgång till så lacken lägger sig " över" o bildar ett slätt lager?

Slipar över golvet en gång till med ett fint papper för o sedan lacka ?

Mvh
Daniel
 
Om du har avslutat slipningen med korn 100-120 (innan första lacken) så är det troligen mängden lack du lagt (kvalitén på lacken oxå kanske).
Vad har du lackat med för verktyg? hur mycket lack har gått åt /kvm? vilket träslag?
 
Träresningen borde ha försvunnit iom att du slipat mellan lackningarna. Du har inte avslutat med för grovt papper? Mellanslipa en gång till med 120 eller 180 och lacka sedan med rostfri stålspackel skulle jag provat.
 
Hej!

Vi har samma problem. Vi har haft en golvfirma hos oss som slipat vårt gamla furugolv som vi tagit fram (under en heltäckningsmatta från 70-talet). Efter MÅNGA om och men, där man nåtat, men där det inte torkat, och lossnat m.m. Hur som helst så har det nu slutat med att vi inte har någon nåtning. Nu har dom i alla fall slipat om allting och tagit bort nåtningen och målat 2 ggr (med heltäckande färg). Men nu är det väldigt strävt på sina håll, som sandpapper, på golvet.

Har påpekat det för golvfirman, men dom säger att det händer att det blir så (strävt) och att det slipas bort med tiden när man "använder" golvet. Tycker det låter konstigt, att man inte kan få golvet lent och fint direkt? Eller är det så att dom inte orkar/vill komma hit en gång till för att göra det sista liksom?

Ett jobb som skulle ta en vecka är nu uppe i tre månader... Trött på det nu!

/Robban
 
hej hej

Ja tror nog att lacken man använder nu för tiden inte är riktigt den samma som användes förr, var ju betydligt mer gift i men den var nog bättre , fast man kunde ju inte bo i huset under tiden, ´

Tror nog din golvfirma har lite rätt i de dom säger att man sliter ned småsakerna i golvet, fast de klart de är nog inte så pigga på o komma ut igen.......här har vi ju ingen golvfirma o skylla på utan bara mig själv :)
Slipade om den andra parketten här i helgen hyrde en större maskin o de var värt varenda krona då allt gick smidigare o fortare, den parketten blev bättre men inte helt 100 men har ju som sagt ingen firma o skylla på.......

hoppas ni får till erat golv

/Daniel
 
Hej Hej!

Vad bra att det blev bättre med ditt golv. Ja, lite som du menar... gör man det själv, så kanske man kan acceptera att det inte blir helt perfekt. Men anlitar man ett proffs, som man dessutom betalar en hel del pengar till, kan man faktiskt höja förväntningarna något.

Vårat golv är också mycket bättre nu. Efter lite påtryckningar kom dom och fixade så att det sträva nu nästa är helt borta. Det som är synd är att dom har kladdat med golvfärg på våra nymålade väggar, samt även nederst på dörrfodrena och några dörrar och socklar. Inga färgstänk, utan dom har kommit åt med färgrollern. Til viss det har dom åtgärdat dom sakerna också, men dom har missat några ställen. Men men, nu orkar jag inte tjafsa och klaga mer. Det är INGET roligt att vara en gnällspik!

Golvet är vi nu nöjda med, tjejen irriterar sig dock på att golvet är vågigt. Det är liksom småvågor i golvbrädorna. Vad kan det bero på?

/Robban
 
gott att de ändå var en seriös firma som kom tebax o åtminstånde fixa till det, de gör ju inte alla, men åter till ditt lilla problem, trä är ju ett levande material och kan ju röra på sig, när man dessutom tillför fukt (färg) så kan de ju göra så de reser sig, min gissning är dock att de går tillbaka bara du låter de vänta, men de är ju bara min gissning.

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.